Jump to content

Nieuwe tuinder met Italiaanse bloed :)

gerbera

Recommended Posts

Hello allemaal!

Eindelijk een leuke site over moestuinen!

Even voorstellen: Ilaria, 36 jaar, geboren & getogen in Italie, ong. 10 jaar geleden naar Nl verhuisd (Nederlandse Man heeft mijn hart gestolen ).

Sinds Mei 2010 trotse bezitster van een 140 vierkante meter moestuin.

Nooit eerder een moestuin gehad, wel heel veel van gedroomd.

Vorig jaar heel veel gezaaid en geplant (o.a. 8 planten courgette, ik heb courgetten aan de hele wereld gegeven!!), dit jaar breng ik wat meer structuur in de tuin en veel meer bloemen ook. Zeker, zal mijn tuintje nooit een strakke, met perfekt-rechte-rijtjes moestuin worden, het moet een beetje spontaan blijven.

Geen bijzondere groenten, wel hoop ik dit jaar veel meer tomaten te kunnen oogsten (om saus te kunnen maken): vorig jaar augustus, door de regen, is bijna 50% van de tomaten oogst verloren gegaan..

Binnenkort een paar foto’s

Gr

Ilaria

Hallo Ilaria, welkom op dit forum. Dat is leuk, jarenlang dromen van een moestuin en het dan eindelijk te bezitten

Ga je nu minder courgetteplanten uitzetten? Jammer dat de tomatenplanten het door de regen niet goed deden. Misschien dit jaar een afdakje tegen de regen maken voor die planten?

We zijn benieuwd naar je foto's

Good things come in small packages

Hello,

voor dit jaar heb ik een kleine tuinkas gekocht, van gewapende plastic. Ik had er al een vorig jaar, maar het was een lage. Het nieuwe is op het hoogste punt 2 mt hoog, dus je kan er in lopen. Gekocht bij de Lidl .

Daar komen wat tomaten en komkommers. Omdat ik zoveel tomaten planten heb gezaaid, zal een deel ervan ook naar buiten moeten gaan. En dit jaar naast de rode tomaten komen oko gele tomaten, ik ben benieuwd

Dit jaar ga ik 1, max 2, courgette planten, die gewone lange; vorig jaar had ik die ronde, Tondo di Nizza, wel leuk om te zien maar qua smaak niks bijzonder (de oogst was bizar groot!).

Doei

Ilaria

Heb je ooit al eens gele tomaten geproefd? Ben toch wel heel benieuwd naar smaken van aparte rassen tomaten. Nooit anders dan de gebruikelijke gegeten die in de winkel liggen.

Heb je die courgette van vorig jaar toch nog gebruikt of zijn ze op de composthoop beland?

Good things come in small packages

Hi,

San Marzano heb ik ook dit jaar .

De gele tomaten: toevallig een paar weken geleden voor het eerst geproefd, qua smaak niks bijzonder , ik wil ze planten meer uit nieuwsgierigheid . Ik moet eerlijk zeggen dat, de tomaten die we hier kweken zullen nooit zo zoet smaken als die tomaten die ik in Italie eet...de zon! de zon maakt het verschil!!...hier is de zon te zwak, te onregelmatig...Mijn vader heeft ook een kleine moestuin (in Italie dan)..toen ik zijn tomaten zag, moest ik bijna huilen, zo mooi waren ze..en zoooo rood

Van de ronde courgetten, 3 zijn op de composthop beland, die had ik expres heel groot laten groeien, zo groot als een Halloween pompoen, zeg maar (van die heb ik ook heel veel gekregen vorig jaar ). Zaden heb ik aan mijn buurvrouw gegeven in ruil voor kapucijners

ilaria

Lieto di conoscerla, en dan houdt mijn Italiaans ook mee op . Ik heb afgelopen jaar aardig wat rode tomaten gehad een lekkere sappige gele ook maar ik heb mijn tomaten dan ook in de tomaten kas misschien maakt dat nog wat verschil. Ik wens je veel moes en oogst plezier toe!

Ciao

groetjes Sandra

Hey, Welkom!

Klinkt leuk allemaal!

Wou toch even complimenten geven voor je typen.. geen idee of je ook zo goed nederlands kan praten.. Maar zie soms voldoende mensen die al 30 jaar in nederland zijn en nog niet de taal kunnen schrijven (en spreken)

Dank je Dennis

Gr

Ilaria

Het viel me ook meteen op dat je goed nederlands kan typen.

Voor een Belg doe jij het ook niet slecht Sjimmie!

On topic: Welkom Ilaria!

Even a broken clock is right twice a day

Welkom!

Klinkt goed allemaal. Vooral het gourgette verhaal.....ik heb ronde dit jaar....eens kijken of ik ook zo`n grote oogst heb. Gelukkig weet ik nu dat ik er geen 8 moet doen....

..Tenzij je heeeeel veel vrienden en kennissen hebt die van courgetten houden , beter niet doen. Ik heb niet alleen heel veel vruchten geoogst maar ook heel veel bloemen ervan gegeten; wel lekker die bloemen, maar genoeg is genoeg . Vorig jaar was het ook een goed jaar voor courgetten en pompoennen, zeiden ze..Het kan ook zijn dat dit jaar minder wordt..

Gr

Ilaria