Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Eindelijk een moestuintje (9m2)

Hildegard

Recommended Posts

Hallo Allemaal,

De “beplanting” van mijn niet al te grote stadstuin bestond tot voor kort voor een substantieel deel uit een trampoline (in mijn ogen een gigantisch gevaarte) speelgras en speelgoed. Uitzicht op springend en spelend kroost is natuurlijk heel leuk, maar dat enorme sprinding in mijn minituin, mja... Afgelopen maandag was het moment aangebroken (hehe eindelijk, pfff) dat de jongste afstand konden doen van het gevaarte. IJzer smeden als het heet is dus zelfde dag het onding (gratis) op Marktplaats gezet en binnen twee uur was ie weg. Het vrijgekomen stukje tuin heb ik mezelf onmiddelijk toegeeigend : eindelijk een moestuintje!! Jongste zoon ook heel enthousiast dus we gaan samen moestuinieren. Leuk! Ooit wel wat getuinierd in potten, verder gaat mijn tuinierervaring niet.

Zaden besteld, veeeel teveel natuurlijk, en zijn binnengekomen. De eerste zaaibak met paprika en peper staat. Morgen in ieder geval tomaat, aubergine en bosaardbei zaaien. De tuingrond ontdaan van alles wat niet in een moestuin hoort (spitten in ingeklonken kleigrond doet een beroep op spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had, auw). Compost, wat turf, moestuinaarde en zand erop om de grond wat te verluchtigen. Of dat goed is weet ik niet maar slechter zal het er toch niet van worden. Had al 10 jaar een appelboom in pot. De oogst werd steeds kariger dus die staat nu in vollegrond op de plek waar wat kruiden stonden. Die staan nu in potten. Beplantingsschema begint vorm te krijgen. Oftewel: hoe krijg ik zoveel mogelijk planten efficient op de beschikbare ruimte gepropt. Wil in ieder geval twee opgehoogde bedden van 2.60 x 1.10 met rondom beetje loopruimte en plek om klimmers tegen schutting en betongaas te plaatsen. Moet mezelf inhouden om niet ook nog een stukje speelgras in te pikken voor twee kleine bedden (2x 1m2 ) tomaten en sla …

Ben onder andere ook het Moestuinforum aan het doorspitten. Geweldige site, inspirerend, veel informatie en goede ideeen! Heb nog veel vragen en veel te leren. Tips voor het maken en onderhouden van een moestuintje van 9m2 zijn welkom, graag zelfs!

Groeten,

Hildegard

Bedankt voor de reacties, een warm welkom! Hoop me snel thuis te voelen op het forum. Voor wat betreft foto's: makkelijkst om eigen topic te starten bij het "moestuin seizoen" ? Tips over beplanting, interessante topics of dit forum, websites, hoor ze graag! Nynke, jij hebt ook niet zo'n grote moestuin, wat zijn jouw aanraders voor beperkte tuinruimte?

vorig jaar was mijn eerste echte moestuinjaar dus ik kan je niet zoveel tips geven. De enige: groenten redelijk dicht bij elkaar zetten zodat je weinig open ruimtes hebt. Verder natuurlijk alleen telen wat je zelf lust en niet teveel planten van 1 soort tegelijkertijd zaaien en planten.

Ik heb nu in mijn tuin 28 knoflooktenen staan, geplant in oktober. Verder heb ik net gisteren rode bietjes, andijvie, spitskool en rode kool, 2 soorten sla en wat peultjes gezaaid. Ik ga mijn pepertjes, als ze opkomen, in vierkante potten zetten en heb mijn aardbeienplantjes in een mastgoot aan de schutting. Mijn moestuintje is ongeveer 3 bij 1,6 meter en verder heb ik een makkelijke moestuinbak verhoogd en op poten en een klein koud kasje.

Het staat allemaal wel aan de zonkant van de tuin.

Hallo Hildegard,

Zelf heb ik ook maar een klein tuintje en wilde dit jaar het principe van de vierkante metertuin uitproberen.

Het zijn dan geen exacte vierkante meters, maar wel vakken van ongeveer 30x30cm.

Een deel laat ik via Trellis schermen omhoog groeien, dat ging vorig jaar erg goed.

Groentjes Ilona