Jump to content

romke`s tuin

Romke3
 Share

Recommended Posts

Oke dank je Koert voor de info.

We hebben vorig jaar een tweede kiwi aangeplant, omdat ik dacht dat het aan de bestuiving zou liggen, maar als je geen bloei ziet, heb je aan bestuiving ook niks. Nummer twee is helaas aan de droogte bezweken, dus zal onze zelfbestuiver het toch in z`n eentje moeten doen

• 2 weeks later...
ik heb ook een zelfbestuiver staan, reeds 6 jaar

groeien doet hij maar bloeien???? nog niks

volgend jaar gaat hij er uit

Nou de groei zat er dit jaar ook al weer lekker in, maar de vorst van afgelopen nacht heeft de groei er volledig uit gehaald. Alle bovenste bladeren zijn zwart en verschrompeld. Ik denk dat hij er wel weer bovenop komt, maar het mooiste is er nu wel af . Ook als er geen vrucht aankomt vind ik het nog een mooie klimmer over de pergola, dus ik geef hem/haar nog even respijt. Misschien dat we nog een keer een tweede proberen, zijn ze goed te stekken trouwens?

Het heeft een aantal nachten flink gevroren hier, en met de aanhoudende droogte staat de tuin er slechter bij dan een dikke week geleden. Ook de aardappelen hebben vorstschade ondanks het afdekken. Gelukkig heb ik het meeste kwetsbare zoals tomaten, courgettes, pompoenen en komkommers pepers, paprika`s en aubergines vanuit de kas op tijd weer naar binnen gehaald. (Ik heb gelukkig de verleiding kunnen weerstaan om ze al in de volle grond te zetten) Een paar tomaten die ik in de kas in de grond had gezet staan er nu ook zielig bij. Ze zullen het wel halen, maar zijn toch weer achterop. Ik heb een paar tunnels gemaakt van vliesdoek voor de kolen, dat werkt fantasties, ze groeien letterlijk als... , Hoe lang moeten ze in de tunnel blijven trouwens? iemand hier ervaring mee? xdhy5z.jpgvx15sh.jpg

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Eindelijk regen! Het heeft gisteren eindelijk weer eens wat geregend, de hele dag door vielen er kleine buitjes zachte meiregen, precies waar de plantjes al maanden naar zaten te snakken.We hadden geluk , want een paar kilometer verderop is nauwlijks wat gevallen. Het voelde vandaag heel anders op de tuin, een zachte maar sterke groeikracht die de energie weer doet vibreren. Heel anders dan de strenge scherpe gortdroge oostenwind van de laatste tijd.Het kwam ook precies op tijd want ik kon zien dat de strenge vorst in combinatie met de droogte zijn tol begon te eisen.Eindelijk tijd om al die plantjes die al bijna uit hun potjes groeiden naar de vollegrond te verplanten. 2ihles4.jpg123642d.jpg

• 2 weeks later...

Zo het wordt wel weer eens tijd voor een update. Er is al weer heel wat gegroeid sinds de laatste posting. De regen heeft veel goed gedaan, en dat maakt het tuinieren een stuk gemakkelijker. Alles wat is uitgeplant en verplant slaat goed aan, zoals de knolselderij, ijs-bind-en kropsla, rode en witte kool in de tunnels. We eten volop sla, rucola een radijzen. De broccoli en bloemkool groeien zowat de tunnel uit en ik ben benieuwd waneer we kunnen oogsten. ook de rode koolrabi doet erg zijn best en zal niet zo lang meer op zich laten wachten. De stampeul groeit ook al mooi tegen het nieuwe schapenhek en ik ben benieuwd hoe de komkommers straks aan het poortje gaan hangen. De aardappelen hebben zich prima hersteld van de vorstschade en gaan na de 2e bemesting erg hard groeien.Ik had half april al chinese boontjes voorgezaaid en die moeten nog even op gang komen. De stokbonen matilda die ik begin mei had gezaaid in het nieuwe bed komen maar niet op, terwijl de stiense pronkbonen allemaal al boven zijn. Ik vrees dat ik opnieuw zal moeten zaaien. ik hoop ergens nog wat matilda te kunnen vinden, ze zijn vorig jaar erg goed bevallen. Hier nog wat foto`s van de tuin.

vik51y.jpg

2nitqib.jpg

Wat ziet je werk plek er tof uit zeg,

ben jaloers op zo'n leuk maar vooral ruim werkplek, gaat lekker bij je alles ziet er al mooi en groen uit.

Players only love you when they're playing.

Mooie foto's zeg, ik bekijk dit topic voor het eerst en ik ben verliefd op je kas . Die van mij is in ieder geval een stuk kleiner (moet ook wel, anders heb ik ruzie met m'n buren ) Maar ook het ontwerp is ook heel bijzonder met zo'n schuin dak, zo eentje heb ik nog nooit gezien.

Ook je groenten zien er erg mooi uit. Ik krijg nu wel heel erg zin om morgen weer wat te zaaien.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Toppie mooi... die kas, maar volgens mij heb ik dat vast al eens gezegd, en zo niet... dan zeg ik het nu... die combinatie van kas, plus een soort extra beschutte werkplek... heel erg mooi. Ook doordat de lijnen en vormen hier en daar gebroken worden, en alles nog steeds superfunctioneel is... voor dat soort dingen val ik gewoon... praktisch, en toch net een beetje anders dan voorspelbaar...

Ofwel, wat minder pauze nemen wil je t ook zo netjes hebben Jorieke

Romke, ook de complimenten van mij. Ziet er prachtig uit. Ik zit al te dromen van zo'n achtertuin en dan die overkapping met dat hout, geweldig! Aan de netheid en de constructies zal het iig niet liggen. Je hebt t prima voor elkaar.

Good things come in small packages

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Zoals een bekende engelse schrijver ooit zei, (ik meende dat het Oscar Wilde was , maar weet dit niet zeker) "Gardens are not made by sitting in the shade"

Dank voor alle positieve feedback, ja ik ben super happy met m`n stekkie

De ideeén waren er al langer maar nu ik wat meer tijd heb kan ik ze ook realiseren. We hebben hier de ruimte om dromen te kunnen realiseren en dat doen we dus ook.

Ik zal op dit forum ook eens wat aandacht besteden aan de siertuin , want die is zeker ook de moeite waard om te delen.

Vandaag de pepertjes een nieuw grondje gegeven, kijken of ze er zo weer bovenop komen. 2dl585i.jpg

Zoals een bekende engelse schrijver ooit zei, (ik meende dat het Oscar Wilde was , maar weet dit niet zeker) "Gardens are not made by sitting in the shade"

Oscar Wilde heeft ons aan prachtige quotes geholpen maar deze is toch echt van Rudyard Kipling - andere engelse dichter/schrijver bekend van Jungle Book. Wilde schreef wel The Garden of Eros, hieronder het eerste vers - er volgen nog tientallen...

THE GARDEN OF EROS

by Oscar Wilde

It is full summer now, the heart of June,

Not yet the sun-burnt reapers are a-stir

Upon the upland meadow where too soon

Rich autumn time, the season's usurer,

Will lend his hoarded gold to all the trees,

And see his treasure scattered by the wild and

spendthrift breeze.

Maar prachtige kas!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

@jasmin ja inderdaad dat zijn m`n puberzonen genietend van de vroege voorjaarszon Het meeste werk in de tuin doen we zelf, maar met takken opruimen en grasmaaien helpen ze wel mee

Ja ik had mijn bronnen niet gechecked, maar dank voor deze romantische aanvulling

maar wat is nou een usurer?

Zo vandaag was de eerste dag dat we broccoli konden oogsten uit de tunnel, de eerste was nog geen superknoert, maar zeer vitaal en ontzettend lekker! Zo van het land in de pan heerlijk!

2wmq8f7.jpg De rest ziet er zeer veelbelovend uit, ook de bloemkool schiet al aardig op, ik heb al mooie kopjes zien zitten. Jammer dat de tunnel eigenlijk net te krap is, ze groeien het vliesdoek omhoog, waardoor ik bang ben alsnog rupsen e.d te moeten zoeken.Verder hebben we massa`s sla, ijsberg- krop- en bindsla, radijzen , spinazie en natuurlijk de heerlijke rode koolrabi om te eten. De wortels moeten nodig gedund worden, dit doe ik het liefst met wat vochtig weer. Binnenkort maar eens een aardappelplant opgraven, de doré`s zien er super uit.

Zoals beloofd ook nog wat kiekjes van (een deeltje)de siertuin

13zznt.jpg2vx0kmo.jpg2m7tcvp.jpg256hctl.jpg

@ harmony thnx

Share

• Create New...