Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe het beste zaailingen laten opkomen?

ilona82

Recommended Posts

Ik heb een aantal vragen waar ik graag antwoord op zou willen hebben.

-moeten alle zaailingen opgroeien in een kas in de vensterbank of mogen deze als het inmiddels stekjes zijn, ook zonder kasje groeien in de

vensterbank?

-ik heb geen huis op het zuiden, dus de zon staat nooit rechtstreeks op de stekjes. Is dit een probleem?

-wat is het beste voor zaailingen: potgrond met zand of pure potgrond?

-wat is het beste: water geven vanuit onderaf (daar krijg je langere wortels van heb ik wel eens gehoord) of gewoon via een gieter of

plantenspuit rechtstreek op de stekjes?

Ontzettend fijn zo'n forum! ben benieuwd of jullie mij antwoord kunnen geven.

Een leven zonder dromen is als een tuin zonder bloemen

moeten alle zaailingen opgroeien in een kas in de vensterbank of mogen deze als het inmiddels stekjes zijn, ook zonder kasje groeien in de

vensterbank?

Ja dat kan/mag.
ik heb geen huis op het zuiden, dus de zon staat nooit rechtstreeks op de stekjes. Is dit een probleem?
dan kan je met een tl e.e.a. helpen zie ; tl-groeilamp-voor-je-zaailingen-simpel-en-goedkoop-t12237.html
wat is het beste: water geven vanuit onderaf (daar krijg je langere wortels van heb ik wel eens gehoord) of gewoon via een gieter of

plantenspuit rechtstreek op de stekjes?

Van onderaf laat je de wortels zoeken en is altijd beter.

Je wil o.a. paprika's zaaien kijk dan ook eens op diana's moeie moestuin bij Deno-methode ; http://www.mooiemoestuin.nl/?s=deno+methode (gebruik ik zelf ook bij paprika en pepers).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ik heb inmiddels al paprika en tomaat gezaaid, met courgette wacht ik even, anders wordt hij te groot voor in de vensterbank, want ik doe hem pas begin mei in de volle grond.

Paprika en tomaat zet ik in de kas als ze groot genoeg zijn.

pepers261581392015745.jpg

Ik gebruik gewoon potgrond en dat gaat prima. Om de potjes doe ik een boterhamzakje dat ik dichtvouw. Als de zaadjes gekiemd zijn, vouw ik het zakje weer open en zet het omhoog, zodat de plantjes toch wat beschut staan, zie foto.

Succes!

Groet, Monique

Leuke tip over de Deno-methode, Stan! ga ik zeker eens proberen.

@Monique; heel handig voor als je geen kasje hebt! Houd je het plastic zakje op z'n plek door een paar sateprikkers, zie ik dat goed?

Een leven zonder dromen is als een tuin zonder bloemen