Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Onkruidwandeling, hebben jullie leuke ideeën?

Yola

Recommended Posts

van mijn werk hebben ze me gevraagd of ik een wandeling wil organiseren voor een schoolklas moeilijk opvoedbare kinderen, ben ik erg enthousiast over, het idee is om 5 verschillende onkruiden te nemen en te plukken, dacht zelf aan brandnetel, zevenblad, paardebloem, madeliefje en weegbree, de eerste dag wilde ik plukken en dan lekkere pannekoeken bakken en natuurlijk ook vertellen over de verschillende mogelijkheden van 'on'kruid, moet allemaal niet te ingewikkeld worden, de volgende dag wilden we jam gaan maken van de paardebloem en madeliefjes.

Heeft iemand hier ervaring hiermee en mss wat tips voor me?

Lijken mij de meest voorkomende en dus makkelijkst vindbare 'on'kruiden (hoewel dat wellicht per regio verschilt).

Aangezien je de madeliefjes en de paardebloem-bloemen gebruikt voor de jam, kan je de weegbree, brandnetel, zevenblad en paardebloem-bladen wellicht gebruiken om thee van te maken. Thee is een makkelijke en zeer directe manier om het nut van deze 'on'kruiden te tonen

--------------------------------------

Django

pannekoeken lijken me ook een goed idee, juist omdat het niet te musterig en te zweverig moet worden, zit eraan te denken om de pannekoeken als het weer meespeelt op een kampvuur te maken, maakt het ook weer wat stoerder.

Heb nog paardebloemjam over van vorig jaar voor over de pannekoeken ,hoop op positieve reacties, zodat ze de volgende dag open staan voor het jamexpiriment.

Bedankt voor het meedenken!!

Over de jam is een topic : paardebloem-jam-t1362.html?hilit=paardenbloem.

Ook de andere kruiden kan je hier iets over vinden : recepten-met-onkruid-vogelmuur-brandnetel-zevenblad-e-a-t4092.html?hilit=onkruid .

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 2 weeks later...

Veldkers.

Heel leuk idee,en duidelijke (ongewenste) kruiden uitzoeken. Je weet nl niet wat ze gaan doen als jij er NIET bij bent(in hun vrije tijd,want juf zegt............,) en zien dan niet wat wel of niet eetbare onkruiden zijn.

Yola,

Soep van brandnetel, beetje als spinaziesoep. Veldkers is inderdaad een goed idee, kunnen ze ter plekke proeven. Paardenbloem, jonge blaadjes kunnen ze ook ter plekke proeven en veldspinazie (hele kleine blaadjes) ook ter plekke proeven. Leuk idee, ik hoop dat ze enthousiast zijn.