Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Over groei, potten en houdbaarheid enzo

Kwabbernood

Recommended Posts

Goedendag,

Vorige jaar ben ik voorzichtig begonnen met het kweken van kruiden in potten. Dit jaar doe ik er een stapje bij qua aantallen.

Allereerst heb ik met zowel mijn tijm als rozemarijn hetzelfde probleem als de rozemarijn in dit topic. De rozemarijn gekocht als plantje, de tijm opgekweekt vanuit zaadjes. Allebei in relatief kleine potjes. Ik heb ze deze winter (soort van winter dan) een beetje verwaarloosd en nu is de bodem bedekt met afgevallen naalden/blaadjes en bovenal mos. Moet ik deze overpotten of misschien alleen wat opkuisen? Ik kan me voorstellen dat de voedingstoffen zo na een jaar wat op zijn? En hoe groot moeten die potten dan ideaal zijn? Ik heb hier wel wat vloeibare mest, maar ik kom niet helemaal uit de verhoudingen enzo.

Daarnaast heb ik wat zaadjes gekocht. Ze waren in de aanbieding (-50%), omdat ik dacht dat ze bíjna over de datum waren. Net kwam ik er alleen achter dat ze 1 tot wel 2,5 jaar over de datum zijn. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen, maar heb ik een kans?

Moet ik bij het kweken van kruiden in potten ervoor zorgen dat ik ze om een bepaalde tijd 'bijvoed'?

Tot slot, ik kwam hier vorige jaar een website tegen waar je tegen een vriendelijk prijsjes kleine hoeveelheden kruidenzaadjes kon kopen. Voor de hobbyist, of dus gewoon om uit te proberen. Ik kan hem alleen niet weer vinden

Op dit moment heb ik supermarkt plantjes als basilicum, peterselie en bieslook. En heb ik als zaadjes of al dan niet zelf opgekweekte plantjes mediterraanse kruiden als rozemarijn, tijm, oregano, salie en wilde marjolein (al is dat volgens mij hetzelfde als mijn net gekochte plantje oregano ). Oe en lavendel, voor de bijtjes

Vgr.