Jump to content
Jorg

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2014)

Recommended Posts

Hier en daar wat compost gestrooid.

Een begin gemaakt met het verwijderen van hoge coniferen tussen voortuin van buur en die van mij.

Nog steeds opkomende crosne (woekerplant zeg) uitgehaald, een gedeelte in grote pot geplant.

Ook wat gewied.

Onderweg op de fiets een zak vol paardenkeutels opgeraapt van het fietspad (handschoenen en plastic tassen altijd bij me) en thuis in het compostvat gedaan.

Compostvat omgewoeld met de pook.

Heen en weer gesjouwd met zaailingen naar de kas. Alleen de pepers en paprika's gaan weer naar binnen in huis, tomaten en komkommers laat ik voorlopig in de kas staan.

Op naar teeltwedstrijd 2021

Voorbereidingen getroffen voor mijn kas morgen.

Samen met manlief het middenpad aan het plaatsen geweest, en nu versleten....pfff pijn in mijn rug

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Beetje NKP-drap bij de zaailingen gedropt, bolletjes en knolletjes geschoond, grond wat losgemaakt en een liedje voor ze gezongen. Het wordt echt een mooi bloembed als ik kijk naar de groeikracht van al dat moois.

De violen zijn voor zover ik kan zien nog geen zaaddozen aan het maken, maar staan volop in bloei. Geen enkele vioolplant van de 100 is tot nu toe dood gegaan .

Ondanks de regenbuitjes vind ik de grond te droog en geef ik 1-2 keer per dag, bij voorkeur als het donker is de planten water.

@Huub: Paardenmest moet minimaal een jaar hebben gelegen om het veilig te kunnen gebruiken als mest. Er kunnen wormen in zitten en/of sporen van medicijnen die schadelijk kunnen zijn voor mensen.

Tussen de buien door:

Plantjes in de kas gewaterd, 2 moestuinbedden klaar voor gebruik gemaakt, (nog anderhalf en ik ben klaar! ) eendenvijver schoongemaakt, broedse kip wat wormen gebracht, tuinpad geveegd, puppiedrollen opgeruimd overal , onkruid uit kas gehaald, tegels gesjouwd en paden aangelegd, snoeihout verzameld voor de volgende hakseldag, gras tussen stenen van looppad getrokken.

Morgen, 1e paasdag mag er hier in ons dorp niet gewerkt worden, zelfs geen was opgehangen ik ga stiekem toch in de tuin werken als niemand kijkt

Waaaauw.... Buitjes... Regen.... Water....

Waar blijft hier toch maar de regen *ZUCHT*

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.

Peultjes uitgeplant en er een kooiconstructie omheen gemaakt.

En natuurlijk nog wat onkruid gewied.

Een halve compostbak gezeefd en compost in de borders gelegd. De kippen hebben er hun werk mee gehad...wormenfestijn!!

In de namiddag het gras gemaaid, nog wat planten verzet en overal eens goed voor regenvrouw gespeeld

gewied, akelei uitgeplant, deels bevrozen aardappeltjes bemoedigend toegesproken

geruild tomaatje geplant: Tasty van vlaams zaadhuis, zou nieuw zijn...

beetje gebaald dat ik niet naar de mtfd kan komen

met allermooistekleindochtervandehelewereld de paadjes afgelopen

Nog rap drie rijtjes spinazie geplant voor dat ik naar de MTFD vertrek.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Prei uitgeplant en toch maar al 3 tomatenplantjes in mijn serretje gezet. Verder nog de moestuin propertjes gelegd

Mijn allerallerlaatste moestuinbedden klaar gemaakt voor het seizoen, ik was nog maar net klaar en toen kwam er visite.

Laatste tegelpaden aangelegd, de tegelberg is nu weg dus op die plaats waar ze lagen kunnen nog wat aardappels (poters van Bit van de MTFD)

Verder nog de komposthoop die door het gegraaf van de kippen meer een kompostplateau verworden was weer tot een hoop geharkt

knoflookbed onkruidvrij gemaakt en foto's van mijn appelboom gemaakt

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Alles van de MTFD verwerkt en opgepot / omgepot / gelabeld. Was als een kind zo in mijn sas.

Tot de regen op de tuin bezig geweest. Komende dagen in Frankrijk. De tuin laat ik even helemaal alleen. Er wordt alleen 1x water gegeven in mijn kasje voor de tomaten enzo.

Ik kijk nu al uit naar einde van de week dat ik weer terug ben

Veel plezier in Frankrijk Bit !!!

OT: Pluksla gezaaid, gele bietjes verspeend en paksoyplantjes van de koude kas overgezet naar de vollegrond. Verder de compostbak geheel omgedingesd en vermengd met de champostdieik van Bit gekregen heb. Ben 5 naaktslakken tegengekomen, die heb ik in een straatkolk gegooid De aardappeltjes Roseval die ik gisteren gekregen heb in een emmer geplant en de andere aardappelplanten aangeaard.

Wat een heerlijke dag vandaag !! Precies mijn weer: Weinig tot geen wind, geen zon en wel een lekker temperatuurtje

3 peperplantjes hadden bladluisjes, dus een mengseltje gemaakt van water,groene zeep en spiritus en daar de aangetastte delen mee besproeid.

Deze voormiddag naar de jaarlijkse plantenmarkt geweest en natuurlijk weer wat planten rijker

Vanmiddag al 3 van de 7 Clematissen geplant, verder nog een Acer palmaticum, een paar Agastachen en schijnlupine geplant.

Aangezien er hier geen druppel nat wil vallen, zelf maar weer de moestuin ingekropen met de tuinslang

Buiten: mijn kasje opnieuw ingedeeld, afrikaantjes verpot, sla verpot, wat bloemen tussen mijn mais gezaaid en met de gieter in de weer geweest.

Binnen: black beauty courgette& snijbiet bright lights uit de zadenenveloppe en stokrozen uit eigen assortiment gezaaid.

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Gisteren: haag gesnoeid, 3 afrikaantjes verspeend, compost van vorig jaar omgespit en enkele wormen in m'n moestuintafel gezwierd, eitjes geschouwd van de broedse mutsen ( zag er ok uit )

Vandaag geeft de tuin zichzelf water en wordt m'n put bijgevuld, serreplanten nog van drinken voorzien, twee staffjes uiteen gehaald die elkaar nét iets te graag zien en ga dadelijk schoonzus en zus van Nelson naar huis brengen.

Stukje crosne en oregano opgepot, de andere plantjes die ik gister heb gekregen op de MTFD staan bewonderen , en ze wat water en alvast een voorlopig plekje gegeven. Helemaal blij met de nieuwe telgen voor mijn moestuintje .

Ow, en elke keer wanneer ik langs de kaneelbasilicum passeerde even met mijn handen erdoor gegaan... die ruikt heel lekker .

Alle gekregen plantjes water gegeven en in de kas gezet, verder ook nog een 300 spinazieplantjes uitgeplant, monniken werkje. En ik ben maar halfweg! De rest gaat naar de andere tuin hoor, die mogen dan wat later groot zijn.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

De gekregen planten een plekje gegeven in de moestuin

en bewonderd wat een mooi zicht al die nieuwe planten en een boel nieuwe soorten was als een kind zo blij

nog met de meiden paarden bloemen wezen plukken ga morgen stroop proberen te maken

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

De eerste sla hier eraf gehaald (was yummie) wat onkruid er uit gegooid bakkie gedaan met mijn bijna niet te verstane maar super aardige tuinbuurman.

Guest
This topic is now closed to further replies.

Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

• Create New...