Jump to content
Jorg

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2014)

Recommended Posts

hier is het alles behalve droog de laatste dagen al redelijk wat regen gehad en vandaag is het bijna al gans de dag aan het regen en nu zelf aan het watergieten . Tot en met donderdag voorspellen ze regen en te koud voor het jaar . Dan maar een buxus haag verplant stond in de weg voor serre te plaatsen (kan ik volgende week beginnen de serre te plaatsen). Jonge plantjes er uit en haag van een 7 tal jaar in de plaats gezet . Morgen jonge plantjes terug plaatsen zodat oppervlakte kan volgroeien en rest inpotten zien later wel nog wat we er mee gaan doen .

Nog voor het ontbijt vanmorgen de schade opgenomen van twee dagen zeer intensieve regen. 100 mm gevallen!

Enkele dikke slakken geraapt waar de eenden blij mee zijn. Toen de tomatenplanten van buiten voor 80% opgeruimd. Grote plastic vuilzak erbij.Alle bladeren en de meeste stengels hadden zwarte plekken. Dat dat zo snel kan gaan..voor het weekend zag ik de eerste aantasting. Zelfs een enkele tomaat is aangetast ( Oekraïners!). Alleen de twee planten naast het muurtje ( green zebra en fuerwerk) wel ontdaan van blad maar de tomaten er nog ingelaten.

Naar binnen en kleren in de was gedaan.

Zo eens zoeken hoe ik al die groene tomaten het best kan laten afrijpen.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Ik ook, mijn tomaten zijn allemaal nog hardstikke groen 1 tak was gebroken en de groene tomaten daarvan heb ik nu op een schotel binnen liggen, maar eens kijken of het nog wat wil worden

Ik heb vandaag 4 boerenkoolplantjes in de tuin gezet en 3 bieten geoogst. Afgelopen weekend hebben we het deel tuin wat in gebruik was als kippenren gedeeltelijk van zand ontdaan en omgespit, daarna 4 pepers die in potten stonden in de volle grond gezet.

Begin gemaakt met hernieuwd uitbuigen van het rijtje appels. 1 boompje gedaan vandaag, tussen de buien door.

Tomaten opgeruimd. Verder gegaan met schoonmaak, nu het deel waar in okt de knoflook moet koemn.

rupsen van de aardbeienplanten verwijderd,

onkruid verwijderd

tomaten en courgettes geoogst

wilde rucola gesnoeid (werd veel te groot)

veldsla en groenbemesters gezaaid (rode klaver, incarnaatklaver en Phacelia)

onkruid verwijderd

en een diep gat gegraven om onkruid wat al even had gelegen in te stoppen.

Net verwijderd van verschillende fruitsoorten.

Even door de jungle van komkommers en pepers gekropen om het een en ander te oogsten.

Reuze groene courgette geoogst, ik ga ervan uit dat er nu wel zaad in zit, met de gele wacht ik nog even.

Frambozen en bramen geplukt.

Zonnebloemen verwijderd er waren er een paar omgevallen, sommige helemaal en andere half maar die hingen over de buurman zijn tuin heen dus eruit gehaald. De bloemen die nog mooi waren meegenomen voor mijn moeder en de koppen waar zaad in zat bewaard. Al weet ik nu helemaal niet meer welke kleur ze hadden.

En net op tijd weg voor de regen

suikerbrood geplant nog venkelplantjes gezet en dan was er op de markt nog een koolsoort die heb ik ook meegebracht om te planten en ik ben de naam toch niet vergeten zeker ik had er nog nooit van gehoord weet er misschien iemand welke koolplantjes er voor de moment nog op de markt verkocht worden het was in ieder geval geen bekende naam

bramen geplukt, smaken wat waterig

snacktomaatjes

straks maar eens naar wat ziekige dahlia's kijken, planten blijven lichtgroen en klein, weinig bloemen

bessenveldje opgeruimd, partytent opgeborgen

bramen geplukt, bloemen geplukt

kolen, dahlia's, prei, pompoenen bijgemest met koemestkorrels

morgen verder...

De bessenstuiken met wat hulp verwijderd.

Jammer dat je nu niet mag stoken.

suikerbrood geplant

Huh ??

OT: Nog niks

huh?

suikerbrood=groenlof

2 emmers pink fir aardappeltjes geoogst, 1 emmer weg moeten gooien ivm veenmol en rot

compost bij aardbeien gelegd, uitlopers uitgeplant

compostbak 2 voorzien van smeerwortel en omgezet,

dahlia's gepluisd en verwend

hielstekken geplant in koude bak, zomaar, hoppa in de grond, ben benieuwd...

gedingest, eh..., oja, gewied

huh?

suikerbrood=groenlof

Oh, dat heb ik nog nooit gehoord, wat grappig !!

OT: Ik zou vandaag gaan water geven, maar er is van boven genoeg gekomen

Groenloof heeft de vorm van suikerbrood. Het suikerbrood in de suikerfabrieken dan, beetje de vorm van een obus.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

De eerste en laatste boontjes gered

Weer twee courgettes geoogst.

Een yellow pearshape tomaatje geoogst en een groen afgevallen opgeraapt, hopelijk kleur deze nog bij.

Verders doen de tomaten het qua groeien goed, helaas allemaal nog groen, sommige passen net in mijn hand en dat zijn de rose de bern.

De andere tomaatjes zijn dus de yello pearshape en roma tomaatjes.

Het is helemaal niet erg dat je van huis ben maar als je terug ben schrik je je kapot.

Vanmorgen ook al de eerste appeltjes geraapt en geplukt. Daar maken we appel compote van.

boontjes geplukt

borlotto's van de grond gevist en weer opgehangen

komkommer geplukt

ennuh, kom er even niet op..., uh..., 6 letters: begint met ge..., eindigt op wied (bij het landjevandeboer)

Nieuwe tuletent voor kool en spruit gemaakt

Wat courgettes en een witte komkommer geoogst

Meloen in pot bij gevoerd

Wat zuurstof planten uit de vijver gehaald, vissen gevoerd

Slakken gevangen op mijn bonenplant, de bonenplant wat verder opgebonden en mijn paprikas binnen gezet.

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Gisteren op een leeg stuk mosterd gezaaid

En kilo's groene bonen geoogst.

en nog rabarber, beide allemaal weggegeven.

Hoe kan je het beste uitzaaien? Gewoon als graan uitstrooien?

Is dit het juiste seizoen ervoor?

Nah ik doe het tussen de rogge door en pak ook wat dille .

Guest
This topic is now closed to further replies.

Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

• Create New...