Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten in vochtige propagator

Riverdale27

Recommended Posts

Ik vroeg me af of dit goed is voor de jonge zaailingen... Ik heb tomaten in een propagator gezaaid: een zaaibakje met een stevige plastieken kap boven dus. Ik heb ook bodemverwarming daarin, zodat de hele kap eigenlijk vol druppels staat. Uiteraard zal het er binnen bijzonder vochtig zijn. Ik had een paar zaailingen met druppels aan de blaadjes. Nu, mag dat wel? Of kan ik beter de plastieken kap weglaten?

Wat ik zelf doe: zodra de plantjes vrijwel allemaal boven staan, gaat de kap er af. Of helemaal en de hele tijd , of als de reactie van de plantjes te sterk toont dat ze dat niet aankunnen, af en toe, steeds langer.

Bij mij gaat het eigenlijk altijd goed om het direct helemaal weg te nemen. Niet in de volle zon.

Hier nog wat meer antwoorden op je vraag:

wanneer-schuifjes-open-t12852.html

Zelf vind ik druppels op de plantjes niet erg, zolang ze er niet door verbranden. (Door mijn verlichting van 18W ook weinig risico).

Als alle kiemen boven zijn gaan de schuifjes eerst korte perioden open, daarna de kap er korte perioden af en daarna helemaal. Door de lampen kunnen de bladuiteinden namelijk snel verdrogen.

(Ligt er ook weer aan hoe dicht de lampen op de plantjes staan.)

Voor het kiemen is een vochtige omgeving perfect. Als het merendeel van de zaden gekiemd zijn verwijder ik de kap/folie of het deksel. De hoge luchtvochtigheid leidt voor de zaailingen niet direct tot problemen (in ieder geval niet met schimmels). Wel is de temperatuur net wat hoger en komt er net iets minder licht bij de zaailingen die het snelst boven staan.

Vocht vertraagt denk ik de groei, zeker bij jonge plantjes.
???

Bij fotosynthese is er een rest van H2O die wordt uitgescheiden via de bladeren.

Des te minder H2O in de lucht rondom de plant, des te sneller die H2O kan worden uitgescheiden en des te sneller de fotosynthese reactie zich kan voltooien.

Denk ik

Dat is niet bij alle planten zo.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!