Riverdale27 Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Ik vroeg me af of dit goed is voor de jonge zaailingen... Ik heb tomaten in een propagator gezaaid: een zaaibakje met een stevige plastieken kap boven dus. Ik heb ook bodemverwarming daarin, zodat de hele kap eigenlijk vol druppels staat. Uiteraard zal het er binnen bijzonder vochtig zijn. Ik had een paar zaailingen met druppels aan de blaadjes. Nu, mag dat wel? Of kan ik beter de plastieken kap weglaten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Wat ik zelf doe: zodra de plantjes vrijwel allemaal boven staan, gaat de kap er af. Of helemaal en de hele tijd , of als de reactie van de plantjes te sterk toont dat ze dat niet aankunnen, af en toe, steeds langer.Bij mij gaat het eigenlijk altijd goed om het direct helemaal weg te nemen. Niet in de volle zon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 Hier staat het in een donkere hoek van het huis, maar heb wel twee TL groeilampen erboven, dus qua licht geen probleem. Sommige zaadjes zijn nog niet boven maar zolang de bodem wat vochtig blijft lijkt het mij wel ok te zijn denk ik dan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Hier nog wat meer antwoorden op je vraag:wanneer-schuifjes-open-t12852.html Zelf vind ik druppels op de plantjes niet erg, zolang ze er niet door verbranden. (Door mijn verlichting van 18W ook weinig risico).Als alle kiemen boven zijn gaan de schuifjes eerst korte perioden open, daarna de kap er korte perioden af en daarna helemaal. Door de lampen kunnen de bladuiteinden namelijk snel verdrogen.(Ligt er ook weer aan hoe dicht de lampen op de plantjes staan.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Als de kiemblaadjes open zijn, gaat de kap eraf.Vocht vertraagt denk ik de groei, zeker bij jonge plantjes. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Zodra ze boven zijn bij mij worden ze eruit genomen en op de vensterbank gezet om verder te groeien.Ik heb met sommige tomatenplantjes iets té lang gewacht denk ik, want ik vind ze vrij lang om kiemblaadjes te hebben..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Voor het kiemen is een vochtige omgeving perfect. Als het merendeel van de zaden gekiemd zijn verwijder ik de kap/folie of het deksel. De hoge luchtvochtigheid leidt voor de zaailingen niet direct tot problemen (in ieder geval niet met schimmels). Wel is de temperatuur net wat hoger en komt er net iets minder licht bij de zaailingen die het snelst boven staan. Vocht vertraagt denk ik de groei, zeker bij jonge plantjes.??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Bij fotosynthese is er een rest van H2O die wordt uitgescheiden via de bladeren.Des te minder H2O in de lucht rondom de plant, des te sneller die H2O kan worden uitgescheiden en des te sneller de fotosynthese reactie zich kan voltooien.Denk ik Dat is niet bij alle planten zo. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts