Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Erwtenplantjes uitplanten

malva

Recommended Posts

Mijn erwtenplantjes zijn circa 10 cm groot. Deze zal eerstdaags uitplanten buiten in volle grond. Nu vraag ik mij af of ik er een tunneltje met plastiekfolie moet over plaatsen of dat het kan zonder bescherming?

Voor kou hoef je op zich niet bang te zijn! Afhankelijk van waar tot nu ze stonden, is misschien wel goed om ze even af te harden vanwege het klimaatverschil, waardoor ze een te grote schok kunnen krijgen: bijv. ze 2 of 3 dagen alleen overdag buiten zetten voor ze volledig buiten in de grond komen. Vanuit een platte bak of zo, is dit niet echt nodig.

Als er weinig ander voedsel voor ze is, kunnen duiven of kauwtjes aan je erwtenplanten pikken. Liefst de pas gezaaide, maar ook plantjes die al zijn uitgekomen. Als je dat merkt, kun je een gaas erover doen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik leg gewoonlijk rijshout over de jonge plantjes ter bescherming tegen de vogels.

Zodra de plantjes groot genoeg zijn en de bescherming niet meer zo nodig hebben, zet ik het rijshout rechtop zodat de plantjes er tegenop kunnen klimmen.

Werkt prima.

Bij mij staan ze ook buiten. Nog geen last gehad van vogelvraat. Ze liepen wel in de tuin, maar kwamen voor het vogelzaad. Toch heb ik ze maar weggejaagd

Als er nu 's nachts vorst wordt verwacht moet je het dan beschermen? Bij 0 graden ook?

Neen hoor. Erwten, kapucijners en peulen kunnen wat vorst hebben. Bijna net zo sterk in de kou als tuinbonen. Eind maart (zandgrond) of tot half april (kleigrond) is de beste tijd om ze te zaaien.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.