appelsientje 60 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 De plantjes hebben al bloemknoppen en ik weet niet of het een doordragend ras is.Bij een doordragend ras moet je toch de eerste knoppen verwijderen? Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Florence is een Laat éénmaaldragend ras. Dat die nu al bloesem heeft is toch wel heel vroeg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 @appelsientje. Waar hebben de planten gestaan deze winter ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 Het zijn frigo plantjes ik heb ze eind januari gekocht en zolang in een grote bak gezet.Ik heb de plantjes begin maart verplant in de bakken waar ze nu in blijven staan. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Jawel, prima. Maar wáár ? Kortom, onder welke temperaturen ? Had je ze binnen staan ? Staan ze sinds de aankoop gewoon buiten ? Heb je ze lang binnen gehad, dan is zulke vroege bloei bij frigo-plantjes niet zo gek. Niet de bedoeling. Aardbeien horen buiten. Of om eerder bloei te krijgen kun je ze ook warmer houden ja ( kasteelt enzo ), vooral omdat het frigo planten zijn, hebben ze hun noodzakelijke koudeperiode al gehad. Ze zijn gewoon echt vroeg bij jou nu. Lekker naar buiten toe dus, en dat remt de snelheid wel wat.Florence draagt eigenlijk gewoon in juni en best lang trouwens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted March 28, 2014 Author Share Posted March 28, 2014 Bit ik heb ze in januari gekocht frigo planten, en ze staan dus vanaf die tijd gewoon buiten.Ik heb ze ook niet afgedekt voor de vorst.Maar moet ik de bloesem er nu wel of niet uitknippen? De plantjes zijn naar mijn mening nog klein. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Dan knip je de oogst weg.. Tijd voor een foto. Hoe klein is klein? Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Florence is dus NIET doordragend.Bij eenmaaldragers-junidragers GEEN bloemen verwijderen, weg is weg, deze zijn aangelegd vorig jaar in september-oktober.Meer o.a.: eerste-aarbeienbloemetjes-verwijderen-t1384.html?hilit=bloemen%20verwijderen#p20585 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted March 28, 2014 Author Share Posted March 28, 2014 Dan knip je de oogst weg.. Tijd voor een foto. Hoe klein is klein?De eerste twee foto's zijn van de Florence de laatste foto is van Ostara. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Hier ook al diverse soorten aardbeien met echte draagbloemen, appelsientje. Er zat in januari al bloei in sommige, maar dat is weer afgestorven/ingedroogd. Ik zie wel wat er van komt. Laat bij de eenkeerdragers alles zitten. Het ergste dat kan gebeuren is dat de eerste bloemen zich niet tot mooie vruchten ontwikkelen. Verwacht toch wel goede oogst, want de bloei zet echt nog wel even door. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Er is wel wat van een bloemaanzet te zien, maar dat zal zo vlot ook niet gaan lijkt me. Die bloeien niet volgende week al lijkt me. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Toch wel, Bit. Nog niet volop, maar vandaag stonden er al wat bloemetjes open. Vooral de 7 "kindjes" van de Gariguette, die ik verleden jaar van jou kreeg. Maar ook nog van een ander ras. (Van een aardbeienteler hier in de buurt voor de handel). Gewoon in de tuin. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Gisteren 4 plantjes van deze soort van iemand gekregen, die heeft in zijn tuin er heel wat van staan. Ik ben totaal niet bekend met aardbeiplantjes, alleen de vruchten maar hij zei dat deze soort winterhard is, dus gewoon buiten kan blijven en ook in potten kan, dit kopt? Moet je ze in de winter afdekken? En wat betekent 'doordragend'? En moet je deze soorten stekken om de oude plantjes het volgende jaar te vervangen of zijn ze idd winterhard en lopen ze volgend jaar weer uit, als ze de winter overleven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Aardbeien kunnen prima in de winter buiten blijven. In potten kunnen ze wat minder vorst aan dan in de volle grond. Ik heb ze nog nooit afgedekt en hier blijven ze gewoon leven. Elk jaar stekken voor behoud van de plant is dus niet nodig. Wel zijn de planten na 3 jaar over hun hoogtepunt qua productie. Daarom is het goed om wel stekken te nemen voor al je planten over hun top zijn. Doordragers geven steeds wat vruchten verspreid over een periode van maanden. Junidragers geven in een keer alle vruchten, afhankelijk van het ras vroeg, middenvroeg of laat in 'juni. ' Florence is een laat ras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Dus alle bloemen die opkomen worden vruchten en daarna geeft ie geen bloemen meer begrijp ik? Hoe stek je deze plantjes dan, want wellich is dat een idee om volgend of het jaar erop te doen, zodat ze elkaar steeds op blijven volgen. Moeten ze eigenlijk perse zon hebben, of kunnen ze ook in de schaduw? Dan zou het voor mijn voortuin op het noorden ook leuk zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Een aantal uur zon is echt wel nodig. Hoe meer hoe beter. Anders krijg je zure aardbeien. Op t noorden gaat lastig worden. Stekken doe je door de uitlopers (Google dat maar) op (dus niet in) de grond te leggen met een steen. Zodra ze geworteld zijn kun je de stek losmaken van de moederplant. Stek alleen van gezonde planten. Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts