Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zomerframboos: grondscheuten nu op andere plaats uitplanten

citroen

Recommended Posts

Ik heb een zomer framboos opgeleid als 3 takker ,nu komen er nieuwe grondscheuten op verschillende plaatsen boven (met een lengte van 30cm)

Kan ik die grondscheuten nu wegnemen en op een andere plaats uitplanten

Of wanneer is het hiervoor het beste tijdstip

Fotootje helpt altijd met plaatje bij de vraag. Maar je moet je er natuurlijk wel van bewust zijn dat de grondscheuten die dicht aan de voet ontspruiten, dat dát de takken worden die vólgend jaar gaan dragen en je oogst garanderen. Je kan dus bij een zomerframboos nooit alles blijven wegnemen; dan heb je volgend jaar niks !

Wil je ze toch wegnemen, omdat het er te veel zijn ofzo, dan zeer laag bij de grond wegsnoeien. Niet in het hart van je huidige plant gaan zitten graven nu.

Die daar links voor kan je probleemloos losmaken. Dat is ver genoeg weg. Die helemaal rechts voor kan ik niet goed zien of het onkruid is.. Als het een uitloper is kan je die ook wel afsteken. de uitloper links achter kan ook nog wel denk ik. Die anderen zijn wat dicht bij het hart van je plant en dus gevaarlijk. Bovendien wil je ook wat oogst volgend jaar van de moederplant neem ik aan!

Bzzzz...

Ja, wat Salamandertje zegt ( zeg dan gewoon ook niks Bit ). Dicht bij het hart van de plant de scheuten maar laten staan. kies in de loop van het seizoen een paar van de mooiste , stevigste uit om te laten staan; uitbinden naar links en naar rechts. De rest kun je uitsteken of wegsnoeien. In straal van 40 cm om het hart heen niks wegsteken. later een grotere cirkel. Frambozen maken heel oppervlakkig de belangrijke wortels die de vruchten voeden ( lekker mulchen ). Uitlopers die je niet wil daar, gewoon diep wegsnoeien en dat blijven herhalen.