Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Roundup verboden per 2015

Valerie

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Het gaat toch alleen om de vrije verkoop die aan banden wordt gelegd? Door koppen alsof het product verboden wordt lijkt het alsof we verschoond worden van dit product, maar gemeentes en boeren kunnen het gewoon nog gebruiken. Om niet te spreken van de roundup-ready gewassen die worden geimporteerd (in NL in ieder geval, ik weet niet of in Belgie de import is toegestaan?)

Toch al een hele vooruitgang, lijkt me. Bovendien wordt er gevraagd voor een analyse van het gebruik van glysofaat in de landbouw en de impact op milieu en gezondheid. Hiermee beginnen is alvast een eerste stap in de goede richting.

• 11 months later...

Het omstreden onkruidbestrijdingsmiddel glyfosaat, ook wel bekend onder de merknaam Roundup, wordt niet verboden in Nederland. Zo'n verbod hing in de lucht omdat het erop leek dat het kankerverwekkend zou zijn.

Ā 

Vooruitlopend op dat verbod had een aantal winkelketens Roundup uit de schappen gehaald. Maar nieuw onderzoek zou aantonen dat de stof niet kankerverwekkend is zolang die op de juiste manier wordt gebruikt.

Ā 

De Tweede Kamer heeft er daarom geen moeite mee als het bestrijdingsmiddel weer op de markt komt. Staatssecretaris Van Dam (Economische Zaken) heeft gezegd dat hij de terugkeer van het middel ook in Europees verband gaat bepleiten.

Ā 

De Partij voor de Dieren wilde de herinvoering van glyfosaat tegenhouden, maar een meerderheid in de Tweede Kamer blijkt daar niets in te zien. Vanmiddag nog bood milieuorganisatie Greenpeace aan de Kamer ruim 220.000 handtekeningen aan tegen de terugkeer van glyfosaat. De handtekeningen waren in een paar dagen tijd verzameld, maar de actie blijkt nu vergeefs.

Ā 

Ā 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

een gif vrije land en tuinbouw zou natuurlijk mooi zijn , maar helaas niet haalbaar

Ā 

als moestuinder weet je zelf wel hoeveel tijd het kost je tuintje onkruid en ongedierte vrij te houden

denk eens in als je een hectare of tientallen hectares moet wieden laat staan honderden hectares zoals in argentinie of amerika

Ā 

de wereld zou omkomen van de honger want alles word dan opgevreten door de luizen e.d en overwoekerd door onkruid

Ā 

wel realistisch blijven mensen

Mijn buurman dondert het met jerrycans tegelijk op zijn akkers. Hij ziet er het gevaar niet van in zo lang hij geen keihard bewijs heeft dat er "mensen aan dood gaan of kanker door krijgen". Ik heb het "geluk" dat hij alleen sproeit als de wind de andere kant op staat maar dan alsnog vind ik het heel onprettig. Overigens is allang door uitvoerig onderzoek duidelijk geworden dat met gifvrije land- en tuinbouw genoeg geproduceerd kan worden om alle mensen van genoeg eten te voorzien. Maar wat is het probleem: wij consumeren veel meer dan we nodig hebben. Van alles.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Dat Roundup kankerverwekkend is, is allang bewezen, maar de politiek gaat uit van onderzoek dat door de industrie zelf is verricht. Het is gewoon dieptriest dat het verbod van de baan is.

Ā 

Om de wereldbevolking te voeden hebben we Monsanto echt niet nodig, integendeel. De behoefte aan chemische bestrijdingsmiddelen wordt gecreƫerd door enorme monoculturen zonder enige vorm van natuurlijk evenwicht. Mais dat stijf staat van het gif en dat groeit op enorme velden dooie grond vraagt om allerlei plagen. En daar is het Monsanto om te doen, niet naar de oorzaken kijken en die aanpakken, maar zakkenvullende symptoombestrijding.

Ā 

Bubbels, wat akelig dat je buurman die zooi gebruikt. Valt er echt niet met hem te praten?

Nee, ik heb het wel geprobeerd. Maar er komt steeds meer onrust in de buurt merk ik. Mensen worden zich bewuster van wat er eigenlijk gebeurd lijkt wel. Ik hoop dus dat er meer mensen hun stem laten horen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Zo jammer dat zogenaamd wetenschappelijke onderzoeken beĆÆnvloed worden door politiek en economische belangen. Ergens is er iets goed mis gegaan. Gelukkig zijn er steeds meer burgers die er niet meer in trappen en grote vraagtekens plaatsen.

Voor je paden bedoel je denk ik.

Ā 

Met houtsnippers op je paden ben je al van het meeste onkruid af, en wat onkruid onder je fruitbomen doet die fruitbomen toch geen kwaad?

Ā 

Ik snap echt niet dat iemand die zooi in z'n bodem (en dus ook in de planten, en in het water) zou willen hebben. Als ik gif in mijn groente wil haal ik het wel in de supermarkt, dat is veel minder werk.

Ik ben al van plan om houtsnippers onder de bomen en paden te doen ..maar ben bang dat houtsnippers extra woelmuizen gaan aantrekken. En de wortels van de bomen gaan op eten. Wil eigenlijke niet spuiten maar kom tijd te kort om te wieden. Ik bedoelde een veilige onkruidverdelger.

Ik bedoelde een veilige onkruidverdelger.

Bestaat Niet.

Er is wieden/schoffelen/branden (en bedekken) of er is gif in de bodem brengen. Meer keuzes zijn er niet.

Persoonlijk vind ik de keuze om gif in het milieu toe te voegen bizar, en al helemaal rond planten die je vervolgens wilt gaan eten...

Van azijn gaat je onkruid overigens ook kapot, en dat is in elk geval minder schadelijk voor het milieu, maar de meeste van je planten zullen dat ook niet zo op prijs stellen.

Ā 

Edit: bedekken toegevoegd.

Edited by Guest

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin