Tim Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Hoi, Ik ben Tim en sinds enkele weken heb ik de moestuinmicrobe zwaar te pakken. Momenteel heb ik al een verhoogde kruidenbak staan en 3 actionmanden met elk 3 aardbeienplantjes. Met het volgende projectje ben ik momenteel volop bezig. Via bevriende restauranthouders heb ik houten wijnkisten op de kop kunnen tikken. Deze kisten varieren in diepte van 10 tot 25 cm. En zijn allen 30 cm breed en minstens 30 cm lang. In de bodems heb ik watergaatjes gemaakt en de binnenkant bekleed met worteldoek. Hieronder mijn lijstje van de groentjes die ik wil zaaien: * sla * radijs* wortel (parijse en amsterdamse)* struikboon (ferrari)* pakchoi* koolrabi* minikomkommer Dan nu mijn vraag: kan iemand me zeggen hoeveel plantjes er van elke soort in dit soort kistjes kan? Ik heb hier op het forum al verschillende afbeeldingen gevonden die het proberen uit te leggen, maar blijkbaar ben ik toch niet slim genoeg. Alvast bedankt voor jullie hulp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 30x30cm is best klassikaal en betekent 1 vak. Komkommer (mini is meestal precies zo groot als gewone, maar heeft kleinere vruchten, maar er bestaan ook speciale kleinere rassen denk ik) - 1 per vak voor gewone maat (30cmx30cm)Sla - kropsla is 6 per vak, sommige andere rassen kun je ook meer zaaien.Wortels - Ik heb 16 gedaan (en in elke plaats 3-6 zaden want alles kiemt niet), maar mijn vakken zijn ietsjes groter. Ik zou 12 doen met 30x30. Hetzelfde met uien en radijsjes. Wortels hebben ook je diepste bakken nodig.Koolrabi - moet even in mijn boek kijken, maar volgens mij 6 (of 4?). Struikboon - voor bonen is het altijd tussen 10 en 14, afhankelijk van het maat. Ik zou 10-12 doen met 30x30.Pak-choy - geen idee, maar ik denk 1, want het wordt best groot en meeste planten uit de koolfamilie mag je 1 per vak planten. Hij kan ook later in de zomer geplant worden als herfstteelt. (Ik ga het in augustus of eind juli doen). Je kunt dus, bijvoorbeeld, sla of radijsjes planten, ze opeten en daarna op deze plek pak-choy planten. http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/koolgewassen/paksoi/ Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted May 8, 2014 Author Share Posted May 8, 2014 Eerst en vooral bedankt voor je reactie. Ik schrik wel even van die struikbonen. 10 tot 14 op een stukje van 30 op 30 cm? Ik dacht eerder een stuk of twee. Als het goed is worden morgen de zaden geleverd en dan kunnen we volgende week aan de slag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Het advies voor struikbonen is volgens mij meer bedoeld voor stokbonen. Die klimmen omhoog waardoor er minder bodemoppervlakte nodig is. Wellicht heb je iets aan deze post hoeveel-planten-in-vak-square-foot-garden-t158.htmlDit zijn de standaard zaaiafstanden. Je kan ook op het zakje van de groente kijken en die afstand aan houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Kleine correctie: koolrabi mag volgens mijn boek (waarin elke vak 40 x 40 cm is, dus jij moet dan altijd ietsjes minder planten) 5 per vak. Bij jou zou ik dan 4 doen. Struikbonen mag volgens de boek inderdaad 14, maar je moet wel zorgen dat ze goed kunnen klimmen. Meestal is het beste om 2 vakken naast elkaar struikbonen planten, dan is het makkelijk om iets met gaas voor ze te bouwen (klimrekje). Struikbonen groeien 40cm tot 50cm hoog.Dan heb ik in de boek nog staakbonen (1,5m tot 3m hoog) en deze mag 8 per vak. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted May 8, 2014 Author Share Posted May 8, 2014 Loes en Estemy bedankt voor jullie antwoorden. Als ik op de afbeelding in de link van Loes afga, dan kan ik dus 16 worteltjes en radijzen, 4 koolrabi, 1 paksoi en 2 bakken vol pluksla zetten. Voor de struikbonen heb ik 2 kisten voorzien, elk op een uithoek van mijn zelf gemaakte tafel. Ik denk dat ik in elke bak 2 struikbonen ga zetten. We zijn hier thuis tenslotte maar met 2 en het is niet mijn bedoeling om een massaproductie te krijgen. Doordat er naast de tafel aan de ene kant een minikomkommer komt en aan de andere kant een frambozenplant, kan ik dus aan beide kanten een mooi klimrek voorzien voor de struikboontjes. Voorts heb ik ook nog een mand voorzien voor wat mini-mais en ook nog eentje voor pepertjes (het zaad krijg ik gratis bij mijn bestelling via 123zaden), dus als het mislukt is het geen weggegooid geld. Dit jaar is het vooral de bedoeling om een beetje het gevoel van tuinieren te krijgen en te zien of het me bevalt. Als het me bevalt, dan komt er volgend jaar zeker een mm-bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 struikbonen (of stambonen) klimmen niet. het zijn zoals de naam al zegt struiken van zo'n 30-50cm hoog. Estemy, welk boek gebruik je?ik vind de aantallen nogal apart want ik kan ze niet gelijk over een vierkant verdelen. bijvoorbeeld de 12 worteltjes. dan heb je een 3x4 worteltjes? als er 4 worteltjes naast elkaar passen, waarom dan geen 4 worteltjes onder elkaar?SFG/MM geeft aan 16 worteltjes in een vak van 30x30cm. dat zijn 4x4 worteltjes.de aantallen 1, 4, 9 en 16 per vak zijn logisch te verdelen over een vierkant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Ik gebruik "Je eigen groentetuin op 1m2" Anne-Marie Nageleisen. Zij geeft heel veel handige praktische tips dat meeste SQFG sites of boeken niet geven. Ook deelt ze vaak groente in de vak anders, zo dat alles wat beter past. Bijvoorbeeld staakbonen plant zij (8x) langs de zijdekanten en geen planten in het midden van de vak, want daar komt haar klimrek. Als je maar 1 plant per vak heeft, koolsoorten bijvoorbeeld, dan plant zij het niet in het midden van dit vak, maar in de hoek, want dan hebben andere planten meer ruimte, want kolen worden heel groot. Dit lijkt me wat slimmer, want ik zie heel vaak foto's over vakken waarin planten nauwelijks ruimte hebben. Of koolplanten die niet in de hoek staan. Wortels komen niet uit de boek, dat is ervaring. Als je 16 dikke winterwortels naast elkaar plant krijg je geen goede oogst. Als je wat minder plant hebben de wortels ruimte om dikker te worden. Ik zou overal die SQFG indelingen lezen, maar ook een beetje zelf denken. Wat is mijn ras? Hoe groot wordt die? Een winterwortel heeft meer ruimte nodig dan een Parijse/zomer wortel. Hoe je die 12 in een vak precies plant (3x4 or 4x3) is je eigen keuze. Makkelijk moesttuin geeft deze nummers want ze zijn makkelijk om te onthouden, maar alles in de natuur groeit als met een bepaalde systeem (die niemand 100% kent, want omstandigheden veranderen elke jaar) en als je een beetje slim bent kun je juist je oogst maximaliseren. Ik leer hier ook elke jaar van, ik schrijf alles wat ik doe op en dan zoek ik manieren om volgende jaar nog beter te doen. In ieder geval, ik denk niet dat het heel veel uitmaakt of je daar nu 12 plant, 16 of met de vrije hand en dan later uitdunt (dat staat in de boek). P.S Klimmen of kruipen dat is in Nederlandse taalspel en daar doe ik niet mee. Voor mij is het klimmen als een plant stengelranken heeft die een stokje of gaas vasthouden zoals komkommers, erwten en bonen het allemaal doen. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 struikbonen hebben volgens mij geen klimranken die een stokje of gaas vasthouden? tenminste niet die ik vorig jaar had. Als je 16 dikke winterwortels naast elkaar plant krijg je geen goede oogst. Als je wat minder plant hebben de wortels ruimte om dikker te worden. Ik zou overal die SQFG indelingen lezen, maar ook een beetje zelf denken. Wat is mijn ras? Hoe groot wordt die? Een winterwortel heeft meer ruimte nodig dan een Parijse/zomer wortel. Hoe je die 12 in een vak precies plant (3x4 or 4x3) is je eigen keuze.dat snap ik dus niet. jij zegt dat een wortel meer ruimte nodig heeft. maar als 3x4 of 4x3 past, dan kunnen 4 plantjes dus naast elkaar. waarom dan geen 4x4? (ik weet even niet hoe ik dat beter/anders kan uitleggen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Het verschil tussen stambonen en stokbonen is dus geen taalspelletje Er zijn stambonen ( struikvormig, niet klimmend ) en er zijn stok of staak-bonen ( klimmend ) In de wat grotere wijnkist zullen er zeker wel 2 passen, misschien kan je het zelfs wel met 4 proberen. Ik zou zeggen : probeer gewoon uit. Vanuit zo'n kist kan de boon toch ook nog alle kanten uit de kist 'wolken'. Ze hoeven bpven de kist toch niet speciaal zich te houden aan die beperkte ruimte ? Het gaat dus om de wortelruimte / volume aarde. De grotere wijnkist kan er vast wel 4 hebben: wel goed vol doen met aarde zou ik adviseren. Worteltjes hebben ook zeker de hogere kisten nodig kwa diepte. Lekker vol doen met aarde, net onder de rand, zodat je nog water kan geven. Ach, en zet je er wat meer in: wat zal het schelen. Je hoeft je heus niet aan een boekje te houden lijkt mij in zo'n bak. Dan oogst je er een aantal heel veel vroeger dan de rest. Kleine worteltjes zijn wel zo lekker ! Ik doe dat met de radijsjes ook: je neemt er een aantal eerder uit, die wat op mekaar staan. En je kist is helemaal geen 30x30 toch ? Een wijnkist is al gauw 30+ bij 50 hoor. Wel de diepe daarvoor nemen wel. De ondiepe ( 1 laags flessen ) kisten zijn misschien nét an geschikt voor wat sla, pluksla, rode sla, wat veldsla , rucola enzo. Misschien wat kruiden ? Een baje munt ? ( doet het altijd )Misschien zelfs spinazie ? ( wel wat extra mesten ) Wel altijd oppassen, voorál met die lagere versie van je kisten, met uitdrogen. Veel is het niet hoor, die 10 cm. Kolen in zo'n kist ? Ja, misschien in de grotere versie 1 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted May 8, 2014 Author Share Posted May 8, 2014 Even de formaten eens meegeven. Struikbonen: kist 34 breed, 20 hoog, 27,5 langRadijs: kist 33 breed, 10 hoog, 50 langSla: kist 26,5 breed, 26,5 hoog, 41 langParijse wortel: kist 33 breed, 17 hoog, 50 langAmsterdamse wortel: kist 26,5 breed, 21 hoog, 55 langPaksoi: kist 28 breed, 20 diep, 32,5 langKoolrabi: kist 26 breed, 19 diep, 33 lang Dit is zo een beetje de indeling die ik in gedachten heb, is dit mogelijk of zouden jullie het anders invullen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Als die kist die je voorzien hebt voor de sla dieper is dan de bak die je voorzien hebt voor de amsterdamse wortel, zou ik die diepere bak voor de wortels nemen. Sla heef niet heel veel nodig qua ruimte. 10 cm voor de radijsjes is denk ik wat weinig. Radijsjes hebben onder hun bolletje nog een relatief lange rechte wortellijn naar beneden zitten. In mijn bakken van 20cm gaat het perfect, ik heb ook al foto's gezien van radijsjes in van die langwerpige elho bloembakken (14cm hoog), maar 10 cm lijkt me wat weinig. Aan de andere kant, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, dus ik weet niet of het niet lukt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted May 9, 2014 Author Share Posted May 9, 2014 Je hebt volkomen gelijk Kim, ik heb de indeling dan ook al aangepast. De zaadjes zijn vandaag aangekomen, maar kan ik ze nu beter op de vensterbank voorzaaien en gewoon nog even wachten op beter weer en ze gelijk in de kistjes zaaien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Worteltjes en radijsjes zoiezo niet binnen voorzaaien, die verdragen het niet om verspeent te worden. Ook de rest, op misschien de boontjes na, zou ik niet meer binnen op de vensterbank mee beginnen, het is op zich warm genoeg buiten en daar is veel meer licht, waardoor je minder problemen met de zaailingen zult krijgen (binnen = warm + minder licht = iele plantjes). Je kunt ze op zich buiten wel voorzaaien in apparte bakjes en later naar je potten verplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted May 9, 2014 Author Share Posted May 9, 2014 Ook met het huidige weer of toch nog even wachten dan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted May 15, 2014 Author Share Posted May 15, 2014 Vandaag eindelijk eens een deftige dag hier, dus ben ik er maar meteen aan begonnen. Op de foto hieronder zien jullie de kistjes met daarin de gezaaide groenten. Vooraan van links naar rechts: pluksla en Amsterdamse wortel. Achteraan van links naar rechts: boontjes, paksoi, Parijse wortel en nog eens boontjes.Hoe vinden jullie het eruit zien? Op de volgende foto mijn kruidenbak. Alles moeten herzaaien behalve de munt. Erboven staat nog een bak pluksla. En dan op de laatste foto mijn tomatenplantjes. Staan momenteel in de schaduw. Zou ik ze beter in de zon zetten met het risico op verbranding? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted June 6, 2014 Author Share Posted June 6, 2014 Hoi iedereen, Ik heb me deze week een mm-bak gemaakt die 22,5cm hoog is. Ik heb nu enkele vragen. ° de bak komt op de volle grond te staan, zou ik er gronddoek inleggen tussen de makkelijke moestuin mix en de volle grond? ° de mix is voorzien voor een bak van 15cm hoog, gaat dit ook voor 22? Kan ik bv. eerst een laag potgrond leggen en daarboven de mix of niet? Alvast bedankt voor de tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Hoi Tim, ik zou geen doek doen. Wel eerst goed onkruid weghalen! Er kan inderdaad eerst een laag potgrond. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Ik zou de grond onder de bak los maken. Dan komt de grond in de bak al wat omhoog en kunnen de planten makkelijk de volle grond in groeien. Daarop gewoon de mm-mix zonder worteldoek. Hierbij ga k er wel vanuit dat de bak op schone grond komt te staan. Bij vervuilde grond is worteldoek wellicht wel aan te raden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted June 6, 2014 Author Share Posted June 6, 2014 Of de grond vervuild is, daar heb ik geen idee van. Het is gewoon een stukje van onze tuin. Vroeger was dit de plek van de hond die nu voor niks gebruikt werd. Aan de mensen met een mm-mix: Zijn 6 zakken voldoende om de bak te vullen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted June 6, 2014 Author Share Posted June 6, 2014 Na wat surfen op het net kwam ik volgende schema's tegen: Klopt dit een beetje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 sommige planten worden echt wat te groot voor 1 vakje of je moet een speciaal kleiner soort hebben.bijvoorbeeld pompoenplant wordt veel groter dan 1 vakje. bloemkool wordt ook groot maar als je deze strategisch in een hoek plaatst kan het volgens sommigen wel. aardappels poot ik liever in een zak/tas/bak. dat oogst makkelijker dan de hele MMbak door te woelen. vaak kan je aan de plantafstand die op de zakjes wordt vermeld wel inschatten of de plant geschikt is voor de makkelijke moestuin en hoeveel er in een vakje passen. de rij afstand die op de zakjes wordt vermeld mag je negeren, je zaait immers niet in rijen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Hoi iedereen, Na een 'succesvol' eerste moestuinseizoen, mag ik dit jaar uitbreiden van mijn echtgenote. Als alles af is, zal ik in totaal 40 vakjes van 30x30 hebben. Een pak meer dan de 15 van vorig jaar. Dit zorgt nu voor het volgende probleem. Deze keer zal ik een deftige zaaiplanning moeten opstellen, maar hoe begin je daar aan? Voorts, hoe zorg je voor de opvolging? Ik kan niet opnieuw worteltjes of radijzen gewoon in hetzelfde vak zaaien toch? Alvast bedankt voor de hulp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted March 13, 2015 Share Posted March 13, 2015 Kijk even naar growveg.com je kunt daar binnen 30 dagen een gratis schema maken. Of je doet het in Excel. Je kan wel in hetzelfde vak hetzelfde zaaien, maar teeltwisseling is om aan te raden. Ik doe het op basis van groentefamilie (alles uit koolfamilie Brassiceae krijgen plekken waar vorige seizoen iets ander groeide en in Excel doe ik het met kleuren. Alles uit de koolfamilie kleur ik altijd blauw, bijvoorbeeld. Als ik dan een nieuwe plan aan het tekenen ben moet ik alleen naar de kleuren kijken van vorige jaar. voorbeelden:Excel 2014 en daarna 2015 Growveg 2014: En hier zijn mijn bonen, inderdaad minimaal 12 per vakje gezaaid en het lukte zeer goed: Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted March 13, 2015 Share Posted March 13, 2015 Wij hebben de app gekocht en hebben er veel plezier van, dat geld is de app echt waard met allemogelijkheden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts