Jump to content
Nasuada

Hoe lang moet je zaad drogen voor je het weer gebruikt?

Recommended Posts

Vraagje;als je zaadjes uit de paprika, tomaten,pepers laat drogen wanneer kan je deze dan weer zaaien?

Kan je ze het best het jaar erop zaaien of gelijk na een paar weken als ze goed drook zijn?

Ook heb ik de pitten van grote dadels een maand laten drogen kan ik deze planten?

Bij de paprika's en tomaten vermoed ik dat je ze kan zaaien als ze een paar weken goed gedroogd zijn geweest.

Dan zou het laagje erond dat het kiemen verhindert immers weg moeten zijn.

Over de dadels kan ik niets zinnigs zeggen

Als je ze meteen wilt zaaien, moet je ze niet eerst drogen.

Dat drogen dient om ze te bewaren.

Verse tomatenzaden die ik eerst heb laten gisten, ontkiemde in 2 dagen.

Een zaad dat in de grond wordt gestoken zal vocht opzuigen waardoor het zaadomhulsel week wordt...zoals bij vers zaad.

Drogen vertraagt dus de ontkieming.

Er zal wel zaad zijn dat een tijd moet rusten voor het kan ontkiemen...maar dat is alleszins niet zo bij tomaten en paprika's.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Paprika zaden kan je zelfs direct zaaien, is mij hier dit seizoen ook goed gelukt. Net zoals bij de ananaskers.

Mocht je ze willen bewaren, dan wel even goed drogen zodat ze niet kunnen schimmelen. Ik zet bakjes met zaadjes die moeten drogen meestal gewoon ergens weg op een plek waar het niet stoort en na een aantal weken kom ik het bakje met ondertussen goed droge zaden wel weer tegen.

Tomatenzaden moeten toch alleszins van hun kiemremmende laagje eerst af

als je een goede opkomst wil.

Daarbij kan je gisting maar ook het laten drogen toepassen om dit af te breken.

Ik droog de paprika's en pepers 2 tot 3 dagen en dan gaan ze in gripzakjes(normaal min. 2 jaar bruikbaar). De tomaten laat ik 3 tot 5 dagen drogen(en doe niet aan gisting).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Als je ze het volgend jaar wilt gebruiken dan droog je ze gewoon -zeg 5 dagen- en berg ze daarna in een koele droge donkere plaats op tot het volgend jaar.

Snijd een tomaat in schijfjes. Leg 1 op een klein laagje aarde en bedek met wat aarde. Zet in de vensterbank en geef iedere dag een druppel water. Na 2/3 weken ontkiemen de zaadjes en groeien ze uit tot een stuk of 12 mooie plantjes. Simpeler kan bijna niet.