Jump to content

Nashi peer - Pyrus pyrifolia

Jorg
 Share

Recommended Posts

Op 18-11-2021 om 17:07, fre3ke zei:

Kent iemand de soorten Seiri en Kunoriana?

Inderdaad nul informatie op alle mogelijke manieren via internet...bij de 2e hooguit wat stockfoto´s van wat het dus duidelijk NIET die soorten is. Helemaal niets hards te vinden....ook in het voor mij leesbare en vertaalbare buitenlands...(neen, ik kan geen Aziatische tekens lezen)...betekent in mijn ogen bijna: "Het bestaat niet"of is zo extreem zeldzaam dat ze het echt ook niet bij t Oude ras, dat Nederlandse soorten verzamelt, hebben.... 

Heb daarom dikke vraagtekens bij de informatie die die vrijwilligers je gaven, 

Overigens in dit verband: Er zijn meerdere soorten Aziatische peren. Niet alleen nashi's (Pyrus pyrofolia).....die vaak allemaal, onterecht!, nashi's worden genoemd. 

Ik kocht onlangs een "Early shu", zeker geen nashi, die door de verkopers onterecht wel als Pyrus pyrofolia werd bestempeld. Deze zgn. Chinapeer (er zijn er meer!) is echter een Pyrus bretschneideri. Je moet dus verdacht zijn op fouten in de naamgeving. 

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Wow, dank je @weknow, ik wist niet dat er andere Aziatische peren zijn. Maar ook bij Pyrus Bretschneideri zie ik de rassen niet. En Pyrus Ussuriensies evenmin. Ik hoop dat ik volgende week tijd heb om nog eens bij t Olde Ras langs te gaan, en ze te ondervragen 😉 Misschien mag ik ze ook proeven nu de fruitshow voorbij is. 

Mijn jonge aanplant Nijiseikki en Kosui op Kirchensaller onderstam hebben verschillende groei laten zien. De Nijiseikkie is een goede 30 centimeter gegroeid en heeft nabloei op de hoofdtak gehad. De Kosui heeft eigenlijk niets gedaan, wat voor een eerstejaars boompje niet persé heel erg is, maar ik hoop dat volgend jaar de groei er wel in komt. Op de Nijiseikki zie ik hele dikke knoppen die lijken op bloemknoppen, ook dat schijnt een voordeel te zijn, ze bloeien vaak heel rijk en snel. Ik zal zo af en toe mijn ervaringen hier blijven delen. (P.s.: de Nijiseikki ga ik als platte leivorm opkweken want deze komt langs de kas te staan om de zon ook enigzins buiten te houden in hoogzomer.

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

@fre3keik vind dit altijd wel een mooi overzicht, wel uit Amerika maar daar weten ze veel meer van de Asian pear en hebben ze ook in de rassenlijst synonieme namen toegevoegd evenals wat standaard gegevens: http://tcpermaculture.blogspot.com/2013/03/asian-pear-varieties-just-sampling.html

• Like 5

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

Dat overzicht kende ik nog niet. Dus dank voor 25 goed gefotografeerde rassen en uitleg daarbij in deze link MSDG!

Vergelijk ik de foto van de Seuri in dit overzicht met de foto van wat Seiri zou zijn van  ´t Olde Ras dan kan de vorm kloppen, maar is de kleurstelling van de schil heel anders. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Inderdaad mooi overzicht, alleen krijg ik nu twijfel over mijn Nijisseiki. Volgens het overzicht zijn Nijisseiki vruchten geel/groen en rijpen ze half augustus. Bij mij zijn de vruchten geel/oranje en ik heb dit jaar begin oktober geoogst.

Edit: foto bijgevoegd

20170915_165202.thumb.jpg.343ffbc238831e2032dfe103088dfef3.jpg

Edited by Bertus

Graag gedaan allemaal, ik moet er nogmaals bij zeggen, dit zijn natuurlijk gegevens vanuit Amerika. Ik kan zo snel niet zien uit welke regio of klimaatzone en de vraag is dan ook nog of de rassen over de hele wereld wel hetzelfde worden genoemd, een verwisseling zit in een klein hoekje. En laten we niet vergeten dat foto's altijd met een korreltje zout genomen moeten worden omdat daar weer zoveel zaken van invloed zijn dat hetzelfde plaatje er heel anders uit kan komen en dus ook de kleuren van de vrucht. Voor zekerheid t.a.v. de rassen kan je denk ik het beste bij je verkoper aankloppen hoe zeker die is en vergelijken met anderen die dezelfde rassen hebben. Als ik volgend jaar vrucht heb zal ik een foto plaatsen van de Nijiseikki @Bertus, dan kunnen we vergelijken.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
31 minuten geleden, MSDG zei:

Benieuwd welk ras Bertus dan wel in zijn bezit heeft

De Nijisseiki in 2013 als blote wortelboompje gekocht bij een grote kweker die nauwelijks aan particulieren levert, dan zou je verwachten ....

Maar het verbaast mij inmiddels niet meer als het geen Nijisseiki is. Ondanks overvloedige bloei heb ik elk jaar maar 4 tot 6 vruchten, dat is weinig voor een zelfbestuiver.

Omdat ik al mijn twijfels had over bestuiving heb ik afgelopen voorjaar er een rode zuilpeer bij geplant. Overigens weet ik nog niet of er een match is qua bloeitijd.

• 3 weeks later...

De Neiiseiki is een geval apart. (Geldt voor meer Nashi rassen)

Ze waren erg onbekend en ergens is er iets ingeslopen. Er zijn dus 2 varianten die neiiseiki genoemd worden. Officieel hoort de echte begin sept te rijpen. 

Alleen hebben we deze staan en rijpt pas in oktober. 

Inmiddels hebben we nu ook de 'echte'. Erg lastig en verwarrend als liefhebber met een mooie collectie ;) 

Maargoed, Nashi blijft onze favoriet als het gaat om het fruit en gemak. Wat een heerlijke smaken!!

• Like 1

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)