Jump to content

Beginnersvraagje, hoe mijn grond te behandelen?

DVD

Recommended Posts

Goedemorgen,

Een beginnersvraag.

Hoop dat iemand de moeite wil/kan nemen mij even op weg te helpen.

Ik heb een hobby kasje van 24 m2 (4 x 6) en deze heeft de afgelopen tijd leeggestaan. In het voorjaar van 2012 is er voor het laatst in gekweekt en de restanten van de bonen en tomatenplanten en een gigantische hoeveelheid onkruid heb ik er twee weken geleden uitgehaald. Tevens heb ik wat kleine aanpassingen gedaan aan het tuinpad en de kweektafel achterin en heb hiervoor de grond flink omgespit. De grond in de kas is een kleigrond die erg drassig en klonterig is. Nu heb ik de vraag hoe ik de grond het beste kan behandelen om erop te gaan telen.

Waarmee kan ik de grond het beste verrijken en op welke termijn is het dan geschikt om erop te gaan zaaien / planten?

Zelf was ik van plan om een tiental 30L zakken bemeste tuinaarde te gaan kopen, deze er bovenop te gooien en nogmaals om te spitten. De grond dan even met rust te laten en dan te beginnen. Mede ingegeven door het feit dat ik veel berichten lees over o.a. calcium, fosfor, etc ga ik eerst maar even advies inwinnen.

Is er literatuur over hoe je je bodem het best kan verbeteren?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Daan

Vragen zijn natuurlijk nooit dom. Maar misschien ben je wel wat ongeduldig om binnen 3 uur al een antwoord te krijgen. Forum is door en voor liefhebbers en als ze al niet hoeven te werken, zitten ze met dit lekkere weer vast in de tuin.

Grond kan nu hard zijn door belopen. Bewerken, oppervlakkig, is allicht de beste manier om ze open te houden. Je hebt al gespit, dus ik zou nu niet meer gaan spitten e.d. om bodemleven en structuur niet telkens kapot te maken! Tuinaarde (van die zakken uit bouwmarkt of tuincentrum) is niet de beste optie, als je toch organisch materiaal wilt toevoegen voor de bodemstructuur of voeding (ligt aan wat je teelt en aan hoe de voedseltoestand van de bodem is, te veel is schadelijk) dan zou je beter aan compost of even tueel een laagje potgrond kunnen denken. NIET! onderspitten, maar grond mee bedekken en hooguit licht inwerken, met een hark of cultivator. Met zo een laag onderdruk je onkruid, kun je planten en beginnen. Als je weinig vragende planten kweekt volstaat compost (veel organisch materiaal). Voor tomaten, komkommers e.d. die meer vragen, zou je voor goede potgrond kunnen kiezen, maar je kunt ook gedroogde koemest o.i.d. toevoegen aan de laag compost. Het bodemleven zal geleidelijk het organisch materiaal en voedingsstoffen in de bodem brengen.

Dat zou mijn aanpak zijn.

Veel succes!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Aanvulling:

ingegeven door het feit dat ik veel berichten lees over o.a. calcium, fosfor,

Zou ik me als beginner niet druk om maken! Is al vrij gedetailleerd en "fine-tuning" eventueel. Het heeft geen zin om van alles toe te voegen als je niet weet wat er is. Puur gokwerk en kan verkeerd uitpakken. Met wat ik beschreef speel je op veilig en 99% zeker dat het vrij goed gaat. Door waar te nemen een jaartje, krijg je al een idee van hoe het groeit en bloeit en kun je zonodig aanvullen of bijsturen gaan. Eerst maar eens lekker wat telen.

Op dit forum veel topics over grond(verbetering). Maar gelukkig hoef je niet eerst hele boeken te lezen (die elkaar soms ook nog tegenspreken op grond van andere benaderingen van tuinieren) voordat je met succes al van alles kunt verbouwen.

Bel wel jaloers op zo een grote kas!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Nou, dát zeker ja. Ik ben óók jaloers hoor ! Heerlijk

Ik zou, als ik jou was, vooral op langere termijn denken. Nú bv er voor kiezen tomaten, komkommers of dingen die je wilt kweken, nu eerrst in grote potten te zetten , half ingegraven bv, whatever.

Heb je geen grote potten, mag je ze wel een seizoen lenen bij mij, doe dan maar een pb. ( prive-bericht links op mijn forum-naam klikken etc ) Ik heb er wel een aantal voor je.

De grond mag nu slecht lijken , en vooral de structuur zal slecht zijn. Je kan met kleiner en minder moeilijk spul ook gewoon beginnen, meng je wat potgrond door de zaaiplek of geultjes.

Bemeste tuinaarde ( zakken ) is echt heel slecht fout spul. Ophoogaarde voor de siertuin ( zou voor mij nog niet eens volstaan, ma goed ).

Voor het echt verbeteren van je grond ( zie inderdaad de vele topics op dat gebied, wat weknow ook al zei ) : neem vooral je tijd. Tuinieren is lange termijn !

Di forum leeft wel dag en nacht, maar overdag zitten we nog wel eens op de tuin he ?

Is er literatuur over hoe je je bodem het best kan verbeteren?
Ja die is er genoeg van boeken over bodem en bemesting tot permacultuur.

Kijk ook eens in dit soort topic's : humuscursus-t10804.html?hilit=bodem of bij de filmpjes : post187651.html?hilit=mulchen#p187651.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Bedankt voor alle reacties, het was niet de bedoeling ongeduldig over te komen. Excuus daarvoor, het is eerder enthousiasme.

De zakken tuinaarde heb ik in ieder geval uit mijn hoofd gezet, want dat is dus duidelijk niks haha

Met rust laten en enigszins verrijken met een vruchtbare toplaag is denk wat ik ga doen. Ik zal nog eens wat topics lezen en het filmpje bekijken..

Bit, bedankt voor je aanbod van potten, maar ik barst ervan (erfenis van de oude eigenaar ). Toch bedankt!

Goed weekend allemaal..

• 2 weeks later...

Belangrijk is ook om 'gevoel" te krijgen met je grond. Hoe reageren je planten erop. Als je de voorgeschiedenis niet kent en je gaat gelijk allerlei (biologische) meststoffen erdoorheen mengen dan weet je eigenlijk niet goed wat je aan het doen bent. Verbetering is een ruim begrip en ik zou inderdaad goed het forum checken, er staat al heel veel informatie op!