Jump to content
boerke

Druiven snoeien

Recommended Posts

Mijn druiven snoei ik jaarlijks dubbel Guyot. Hierbij worden de 2 jarige gesteltakken verwijderd (rood) en de 1 jarige takken als nieuwe gesteltak aangebonden (groen). Alle overige takken worden op 1 of 2 ogen terug gesnoeid om nieuwe gesteltakken te creëren voor volgend jaar ( bruin en blauw).

Normaal snoei ik alles in januari zodat de druif door te late snoei niet in het voorjaar gaat bloeien.

 

Echter wil ik dit voorjaar een nieuw druivenras aan het einde van de nieuwe gesteltakken enten om snel het nieuwe ras uit te testen. Ik hoop hierdoor namelijk dit jaar nog vruchten te kunnen oogsten van dat ras.

Ik zou het nieuwe ras ook op de blauwe en bruine tak vlak bij de hoofdstam kunnen enten?

 

Ik wil een spleetenting proberen doordat mijn entmateriaal iets dunner is dan mijn gesteltakken.

 

Echter wanneer ik in het voorjaar ga enten is de kans bij druiven groot dat de ent volloopt met vocht doordat de druif gaat bloeien. Hierom maakt men vaak een aantal wonden in de druif zodat hij hier druk kwijt kan en daar gaat bloeden. De ent kan dan goed vergroeien zonder te verdrinken.

 

Als ik de oude gesteltakken (rood) hierom pas in het voorjaar snoei, heeft dit invloed op de druif, kan deze doodbloeden of kunnen de ogen net voor de snoeiwond beschadigt raken door het bloeden?

20210123_130959753_iOS.thumb.jpg.2fc1a79e24db1e6ca398ee69f5cad297.jpg

 

Inked20210123_131010283_iOS_LI.thumb.jpg.b89e63ae58af36190756d7ed1c9e5f06.jpg

 

Rood = oude gesteltakken

Groen = nieuwe gesteltakken

Blauw = 1 of 2 ogen bewaren voor toekomstige gesteltakken.

Bruin = 1 of 2 ogen bewaren voor toekomstige gesteltakken.

Roze = snoeiplaats.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet daar het antwoord niet op, maar ik heb begrepen dat bij bloeden je oogst minder is. Het gaat echt lang door door hè.  Dus dat haalt je doel misschien onderuit.

Daarnaast kun je misschien niet enten op je cultivar. Onderstammen worden immers geselecteerd op hun entbaarheid, maar zo'n cultivar niet. 

Ten derde, twee gesteltakken naast elkaar leggen zoals jij nu overweegt, leidde bij mij afgelopen jaar tot meeldauw overal.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb inmiddels begrepen dat de enten niet vollopen door bloeden wanneer er voldoende saptrekkers aanwezig zijn. en ik krijg genoeg saptrekkers op de groene gesteltakken.

Hierom vandaag de oude rode gesteltakken weg gesnoeid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb even een paar vraagjes, maar eerst even wat informatie over mijn druif. Ik weet het ras niet meer en heb ooit geprobeerd er een cordon van te maken.

Destijds had ik er geen verstand (nu hopelijk iets meer) dus het is een beetje mislukt. En nu komen de vragen. De afstand tussen de gestel takken moet 30 cm zijn toch? En ik kan zo een foto plaatsen maar ik denk dat mijn druif te erg verpest is om hem nog te corrigeren, dus kan je de stam afknippen rond de 50 cm als er geen knoppen meer onder zitten? En als dat dan kan wanneer?

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik neem aan dat je een paar horizontale etages boven elkaar wilt plaatsen, in cordon. Die etages kun je opnieuw creëren vanuit de hoofdstam als het inderdaad mislukt is. Maar niet door de hoofdstam terug te snoeien op een punt zonder ogen. Je wilt een nieuwe hoofdstam maken en daarvoor heb je minimaal twee ogen nodig, of drie ogen, zodat je straks kunt kiezen wat je nieuwe hoofdstam wordt 

 

Wat is er mis gegaan met de hoofdstam? Want de etages/gesteltakken die wel op de goede hoogte zitten en waar je iets anders aan verprutst hebt, kun je beter vernieuwen door de gesteltak zelf op twee ogen terug te snoeien. Daar komen straks twee takken uit, en de sterkste wordt je nieuwe gesteltak. De ander is een reservetak, die je dus niet nodig hebt en tot vruchthout kan maken. 

 

Ik schrijf dit ook een beetje om mijn eigen kennis van druivensnoei te testen, ik heb in het begin ook allerlei fouten gemaakt, terwijl ik juist guyot probeerde te werken. Dus ik lees ook graag andere meningen over mijn advies.

Edited by fre3ke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat zo wel duidelijk is wat er fout is gegaan. Het idee is/ was inderdaad dat het meerdere lagen worden, maar ik denk dat dit er te veel zijn toch?

 

20210313_152900.thumb.jpg.b219374273c76aa0115c8ffb4f72f660.jpg

 

20210313_152825.thumb.jpg.6eab3f3eca1abf1efa9a0fdd457fe5bc.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@fre3ke  Roland  heeft wijndruiven naar ik vermoed, daar maak je geen etages. Je zorgt voor nieuwe gestel takken door op voorgaande uit stam tot op 2 ogen terug te snoeien,  Ik vermoed  dat Roland schrik heeft dat de druif op de ent doodbloed door de druk, misschien is een optie om  een oude gestelstak van vorig jaar te laten staan zodat de druk vermindert. Later de oude gesteltakken verwijderen geeft wel extra bloeden, maar maakt je stam blijkbaar niet kapot  zoals een forumlid hier mij verteld heeft.

Edited by redzebra

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@redzebra, waarom zou je geen wijndruiven in etages laten groeien? Als er ruimte voor is, dan gaat dat prima. 

 

Op dit rek, dat sowieso wat klein is, kun je dan twee gesteltakken kwijt. Je kan de hoofdstam tot de juiste hoogte snoeien, en uit de nieuwe scheuten dit jaar twee gesteltakken, op het juiste beginpunt, omhoog laten groeien. Volgend jaar uitbuigen en aan het rek binden. Alle andere ogen wegwrijven. Ik vind het niet nodig om de hoofdstam tot twee ogen terug te snoeien. Tenzij die kromming je stoort.

 

Voor oogst dit jaar, kun je beter dit jaar twee gesteltakken op het rek laten en tegelijkertijd twee nieuwe laten ontstaan op de hoofdstam, zoals in de vorige alinea beschreven.

Dan moeten nu de bovenste twee gesteltakken weg. En één van de onderste twee. 

 

 

 

Edited by fre3ke
blijkbaar nog steeds onduidelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@fre3kedat gaat gaat prima, maar als je zijn foto bekijkt heeft hij een andere opzet,en het is niet de hoofdstam maar een zijtak van vorig jaar die de gesteltakken vormt voor volgend.

 

Edited by redzebra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat weet ik. Dus dit jaar vorm je nieuwe zijtakken, die volgend jaar de gesteltakken wordt. Maar je kan de huidige gesteltakken (deels, het zijn er te veel) tot dat moment laten zitten en vrucht laten dragen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

?  op je nieuwe gesteltakken laat je geen vruchten dragen en je huidige in zijn geval 2, in mijn geval 1 laat je 5 of meer knoppen uitlopen waar je telkens 2/3 trossen op houd.

Edited by redzebra

Share this post


Link to post
Share on other sites

@fre3ke

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt.  Je zegt de stam snoeien op de hoogte waar je de nieuwe gesteltak wilt, bedoel je dan rond het hoogste punt van het bankje?

Ik zie daar namelijk geen knoppen zitten of komen die vanzelf wel? 

En kan dat dan nu nog of even een jaartje wachten? 

 

En even iets anders je moet op de gesteltak elk jaar in de winter de stiften snoeien op 3 ogen als ik dat goed begrepen heb. Lopen die dan alle drie uit en moet je er 1 kiezen of loopt er meestal maar 1 echt uit.

 

Bedankt voor het uitgebreide antwoord trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tobias je kan je druif ontzettend kort inkorten boven de ent ( elke druif in Europa is zowat geënt), wel in het najaar/winter, als je dit nu zou doen gaat hij doodbloeden, ook al zie je geen knoppen hij komt terug, jouw situatie is helemaal anders dan die van Roland, Roland gebruikt dubbele Guyot, ik enkele en jij gebruikt een leivorm, waarom wil je inkorten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik weet dat mijn situatie niet te vergelijken is maar ik vond de titel er wel bij passen. De reden dat ik wil inkorten is omdat er takken uit takken komen er heel krom zijn. Ook ben ik zo slim geweest om een tak van de onderstam er naar toe te leiden( ten minste hij komt uit de grond). Die moet er natuurlijk af en dan heb je weer dat je de onderste ruimte niet benut

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon dan nieuwe takken leiden dit jaar waar je wil en in het late najaar het stuk wegsnoeien wat je niet meer wil, die uit de grond moet absoluut weg want is van onderstam, maar ik zou daarvoor ook wachten tot dit najaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja oké die onderste begrijp ik nu 100 procent

Maar dan nu het probleem, de stam van mijn druif maakt op die hoogte uit zich zelf geen ogen meer, dus dan valt er ook niks te leiden. Dus daarom de vraag of je hem dan volgend jaar op die hoogte kan snoeien zodat hij dan daar wel nieuwe takken maakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uren geleden, redzebra zei:

@fre3ke  Roland  heeft wijndruiven naar ik vermoed,

Ik heb tafeldruiven en heb gekozen voor Guyotsnoei doordat ik gelezen had dat dit de beste kwaliteit vruchten geeft. Elk jaar druiventrossen op nieuwe gesteltakken en veel nieuwe scheutlengte met veel blad dat de suikers kan aanmaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Wat je nu beschrijft is Guyot. Maar je schreef toch cordon?

Ah, ik zie het, je bent niet de vraagsteller. 

 

Edited by fre3ke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@Roland dat kan ik volgen, voor wijn te maken doe je het ook voor de suikers

Edited by redzebra

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tobias

In jouw situatie zou ik de druif als volgt opnieuw leiden en in cordon snoeien. Hierdoor krijg je een mooi dik gestel dat er esthetisch mooi tegen de gevel uitziet.

 

Je haalt alle huidige stammen weg op 1 rechte na (Rood). Deze snoei je op 1 oog boven de eerste laag (groen). Je laat dus 2 ogen uitlopen, groen en paars.

In de winter kun je de groene tak plat buigen naar de eerste laag.

Daarna snoei je de paarse tak welke recht omhoog loopt  weer op 1 oog net boven de 2e laag. hieruit laat je weer 2 ogen uitlopen waarvan je in de winter (geel) weer plat kunt leggen. En blauw snoei je op de volgende laaghoogte.

Dit doe je zo elk jaar totdat je alle lagen hebt gemaakt.

 

Door steeds 1 jarig hout te buigen kun je mooie strakke bochten maken. ook elk jaar het 1 jarige hout goed aanbinden zodat je een mooi recht gestel krijgt.

 

1257544410_Druifleidentegenmuur.thumb.jpg.6c4ae82e4e8ac9200e8d8ae3415bd2b1.jpg

 

 

De minimale afstand tussen de gesteltakken groen en geel kan ik je niet in adviseren.

Ook niet of je nu nog kunt snoeien. Naar ik heb begrepen zou dit wel mogelijk moeten zijn omdat een druif wel gaat bloeden maar niet dood bloed.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

×
×
  • Create New...