Jump to content

Vreemde ziekte (?) appel

ijsselg
 Share

Recommended Posts

Wij hebben een aantal appelboompjes in de tuin. Vorige jaar geplant en ze groeiden als kool, dit jaar bloesem en kleine appeltjes. Maar de boompjes zien er niet meer uit. Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is en wat ik hieraan kan doen?

20140524134024resized88101400937710.jpg

bladrollers plukken we hier met de hand weg, pas wel op...ze laten zich vallen dus je andere hand eronder

spuiten doe je alleen als er een plaag komt, anders ff in de gaten houden en een waterstraal erop, of lieveheersbeestjes..

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wat ook kan helpen, gewoon in de algehele gesteldheid van het boompje, is, om te kijken hoeveel appeltjes er nu in de boom hangen.

Je hebt de boompjes vorig voorjaar gepoot. Dan is het al best een opgave nu voor het boompje om echt veel vruchten te dragen.

Het scheelt enorm in zijn weerstand, als je een deel van de vruchten nu weg zou halen. Van elk groepje vruchten 1 laten zitten met een max van ongeveer 4 a 5 voor het hele boompje ( ligt er ook een beetje aan wat voor maat boom enzo ) Neem dit jaar nog genoegen met alleen proeven van de appel in het najaar en volgend jaar de 1e echte oogst.

Raar advies misschien ? Maar het helpt de boom echt nu.

Kijk ook eens of je clusters spinsel-rupsen ziet. Ik zie dat niet gelijk op je foto, maar zou goed kunnen. Gewoon wegplukken die nesten. ( zijn ook topics over )