svencisco Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Ik weet dat het hier al een paar keer gevraagd is, maar ik heb hier nu al zoveel over gelezen en ben toch wel bang om iets te misdoen. Ik heb een aantal jaren geleden een witte pitloze druivenplant gekocht (Himrod), die ik tot nu toe nog niet gesnoeid of geleid heb, enkel wat ondersteund met een rechte stok. Hoe kan ik deze nu het beste geleiden? Is er iemand die duidelijk kan zeggen wat ik moet doen? Alle hulp is welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 moestuinforum?google? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svencisco Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Hey Robo, Ik heb uiteraard nog bijna niets anders gedaan de afgelopen weken. Als ik het goed begrepen heb, dan moet ik kiezen welke de stam wordt, en welke de gesteltakken zijn. Op de middelste foto zie je dat ik momenteel volgens mij 2 stammen heb. Zou ik dat zo laten, of zou ik 1 van de 2 wegsnoeien? En indien wegsnoeien, de welke? De tak die op de onderste foto rechts van de bamboe loopt, is dat dan een mogelijk gesteltak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 een gesteltak kun je zelf kiezen uit de sterke scheutenje zou de twee takken kunnen aanhouden en een dubbel cordon kunnen maken linkje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Ik weet niet of je er veel gaat aan hebben, mijn druivelaar is ook nog maar 4 jaar oud dus ben ook verre van een expert maar dit is wat ik zou doen. Als het de bedoeling is dat je de druif gaat leiden rondom 1 paal, zou ik maar 1 van de takken nemen (de dikste is meestal de best gevorderde). Ik zou de vormsnoei wel pas in januari volgend jaar doen, dan bloedt de druivelaar veel minder aangezien hij in rust is. Zelf snoei ik mijn hoofdtak in de wintersnoei ook redelijk hard terug, krijg je een veel mooiere, verharde stam. Uitlopers maakt de druivelaar toch altijd.Volgens mij kun je een druivelaar leiden hoe je wil en moet je dat eerst bepalen want wil je iets anders dan rondom 1 paal, is het vaak handiger om beide takken te behouden. Wat ik eigenlijk nu doe is vooral het dieven van de plant. De nieuwe scheuten verwijderen en ik laat enkel mijn hoofdtak groeien. Bij mij staat de druivelaar tegen een zuidwest muur maar heb ervoor gekozen om maar 1 hoofdtak te nemen. Vorig jaar heb ik de hoofdtak een halve meter laten groeien en daar dan ook de stop op de groei gezet. Ik heb in het tweede jaar een drietal kleine trosjes laten staan (omdat ik ze toch wou proeven), vorig jaar had ik er een stuk of 10 laten staan. Nu ben ik ook nog aan het twijfelen hoeveel ik er zou nemen. Wat ik eigenlijk nu dus doe is voornamelijk de plant niet te veel laten uitgroeien zodat ik mooiere trossen krijg en de hoofdstam goed kan verdikken. Het is uit een stek gekregen van mijn grootvader, geen idee van het ras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Hey Robo, Ik heb uiteraard nog bijna niets anders gedaan de afgelopen weken. Als ik het goed begrepen heb, dan moet ik kiezen welke de stam wordt, en welke de gesteltakken zijn. Op de middelste foto zie je dat ik momenteel volgens mij 2 stammen heb. Zou ik dat zo laten, of zou ik 1 van de 2 wegsnoeien? En indien wegsnoeien, de welke? De tak die op de onderste foto rechts van de bamboe loopt, is dat dan een mogelijk gesteltak?Wat is het eindresultaat wat je wilt bereiken(cordon, Guyot, leivorm, enz) ? Elke manier behoeft een andere snoeimethode. Dus zonder die info valt er niets zinnigs te zeggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svencisco Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Het liefst zou ik een leivorm verkrijgen, dat vind ik het mooist. Is dat nog mogelijk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Jawel. Dat is wel het leuke van druiven: vrijwel álles is mogelijk. Druiven zijn heel gewillig, buiten het feit dat ze echt debiel hard kunnen groeien. Er zijn inderdaad al tig topics over druiven snoeien en druiven leiden, maar het is heus niet dat je met dit nieuwe topic niet geholpen kan worden.Graag begin ik met een vraag: Je zegt dat deze druif op de foto al een aantal jaren staat en je hem nog nooit gesnoeid hebt.Hoe kan dit zijn ?Hij staat er al 3 jaar ? of zelfs méér ? Hoe kan het dan zijn dat de druif nog vrijwel niet gegroeid is ?Kun je iets uitleggen hoe deze druif staat ? Ik bedoel, kwa zon ? Staat ie op de wortels van achter of daarnaast liggende bomen ?Ergens snap ik dus echt niet , dat, al staat deze druif daar pas 2 a 3 jaar, dat de plant eigenlijk nauwelijks gegroeid is. Daarna kan ik wel van advies dienen misschien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RemcoE Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 deze is wel leuk:http://home.12move.nl/mijnhobbys/Druiven%20snoeien/012%20%20Druif%20-%20druivenboom%20=%20gyot.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svencisco Posted June 13, 2014 Author Share Posted June 13, 2014 Hey Bit, dank je wel om de tijd te nemen! Ik heb ook veel geleerd uit een antwoord van je in een andere topic over druiven snoeien, waar je heel concreet aangaf welke takken welke waren. Dus daarvoor reeds bedankt! De vraag over het groeien heb ik me ook al gesteld. De druif staat zeker naar de zuidkant gericht en krijgt toch wel enkele uren zon per dag. Er staan inderdaad wel een aantal bomen op ongeveer een meter afstand en om die reden heb ik ook al overwogen om er misschien een andere plaats voor te zoeken. In dat geval kan ik natuurlijk wel proberen de ideale plaats te vinden, maar ik riskeer misschien dat de plant doodgaat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Ik durf het niet heel hard te zeggen, maar ik denk dat de druif daar weg moet. Hij heeft nu al vrijwel geen groei meer, dat is niet goed. Hij ' blijft leven' , maar veel meer niet lijkt het. Een druif hoort nu nog vol in de groei te zijn. Zeker als hij al wat langer staat. Dit ziet er uit als een in april gepote op weinig gunstige plek of een plant met mindere wortelkluit.Mesten is hier niet het ding denk ik, hij moet gewoon een gunstigere plek. Staat ie beter ( in oktober/ nov. doen ) dan eerst eens goed laten groeien volgend seizoen. Van snoei is geen sprake voorlopig.Is er dan zat groei, dan kan je in de loop van de volgende zomer gaan leiden / aanbinden en misschien iets toppen of bijsnoeien maar de groei moet er eerst in komen. Deze is nu al gestopt dus voor dit seizoen ( geen jong nu groeiend schot te zien ) Ook is het handig, als je bij de plaatsbepaling ook alvast een beslissing neemt wat / hoe je toekomstige druifvorm wordt. Vrijstaand ? ( maar aan draad dan dus ? ) en die draad ook alvast gaan plaatsen.Zelf heb ik een aantal hele jonge druiven staan, ook vrijstaand nog met wat stokken om de toekomstige vorm vast te zien, dit najaar gaan ze aan draad tussen palen. ( guyot, enkele ) Paar uur zon op een dag is ook wel weinig hoor. Met paar uur ga ik dan uit van 2 tot 4 uren op een dag.Beter meer.Is de grond echt heel arm, kan je wat mesten, maar dat is het ding nu niet denk ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svencisco Posted June 14, 2014 Author Share Posted June 14, 2014 Hartelijk dank Bit! Ik zal hem in oktober/november uitgraven en op een betere plaats zetten. Zuidkant, zoveel zon als mogelijk, en zonder bomen in de buurt. Ik zal in de zoekfunctie eens kijken hoe ik het best kan verplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Nog eveen snapshot vanaf mn tuin.Deze ( staan er 4; 3 soortjes; beginnetje, moeten er een heel stel worden.) staat er nu voor het 1e jaar, twee winters terug gestekt. Nog geen draad, niks gesnoeid, wel trossen weggeknipt, vorm moet ik er nog in brengen. Ik bedoel er mee te zeggen: nog vól in de groei nu, dat zie je.Wel volle zon, ongemest, wel dik gemulcht. Verpeten is echt geen groot ding straks. Blad er af ?: uitsteken en met forse kluit op de nieuwe plek zetten. Is het een erg arme plek, dat wat vermengen met oude mest of compost, niet te veel, maakt de plant dit zelfde najaar nog nieuwe haarwortels en heeft ie een mooie start in het voorjaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svencisco Posted June 14, 2014 Author Share Posted June 14, 2014 Wow, jouw plant staat er maar van dit jaar en is al veel voller dan de mijne. Er is dus inderdaad duidelijk iets mis met zijn huidige plaats. Bedankt voor de tip ipv verplaatsen en voor alle andere raad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts