Tuin1991 Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Beste Mede-tuinders. Ik heb al veel op dit forum gelezen over bemesten van de tuin alleen het antwoord op mijn vraag staat er helaas niet bij.. Ik heb een moestuin in Den Helder.Deze tuin heb ik sinds dit jaar. (Ben verhuisd van Schagen naar Den Helder)Ik heb een gevoel dat de grond arm is. Zover ik hoorde is dat de velden al meer dan 3 jaar niet meer bemest zijn maar er wel vollop op gezaaid/geoogst is.Ik heb hem het begin van het jaar licht bemest met koemestkorrel. Halve zak totaal. Nu wil ik alvast vragen voor als ik ga mesten.Hoeveel mest moet ik erop doen?Zijn er nog specifieke dingen die gedaan/gekocht moeten worden voor een goede bemesting? P.s er groeien regelmatig ook brandnetels is daar ook wat voor?Alvast bedankt voor jullie antwoord(en)Gr tuin1991 Quote Altijd bereid om te leren Link to comment Share on other sites More sharing options...
sammetje Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Brandnetels weghalen en gier van maken, is weer bemesting voor je tuin. Zodra ze weer opkomen herhalen, net zo lang tot ze wegblijven. Spuiten zal vast ook wel kunnen maar dat is niet mijn ding. Bij bemesten moet je mijns inziens naar de planten kijken die je gezet/gezaaid hebt. De ene heeft meer bemesting nodig dan de ander. Groeit een plant goed, veel vruchten, niks aan doen. En zo niet, bemesten. Klinkt misschien simpel maar voor mij werkt het. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Br@mmoestuin Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 ik zit nu ook in die fase, want ook mijn stukje grond heeft te weinig bemesting gehad. Mja elk stukje grond heeft zijn eigen armoede. Mja mijn stukje grond heeft ook een lange tijd braak gelegen... Het ligt aan de meststof hoeveel je er per m2 strooid, meestal staat dat wel op de verpakking.Zoals het al aangegeven is, ligt het ook aan het soort gewas.De mest bepaling staat ook wel beschreven bij teeltwijze/gewasverzorging als je daar op gaat googlen. Ik heb er nog vrij weinig over gelezen, maar dit is wat ik al weet. en ik ben nog steeds niet helemaal over uit welke soort bemesting ik ga gebruiken. hier een handige link wat je misschien op weg helpt.http://www.triferto.eu/nl/homeNiet om reclame op te maken ofzo... zoek ook eens op ''groenbemesting'' ''stikstofvangers'' ''stalmest''In google of op dit forum. wat ik ga doen is *Winterrogge zaaien*Wachten tot het september/oktober is*compost/champost/paardenmest/ door de grond mengen tijdens het spitten.(wetende welke gewas je gaat planten en hoeveel compost/stalmest je per m2 nodig hebt)*zeewier kalk strooien Ook kun je denken aan KAS dat is een korrelmest met veel stikstof Hoop dat je hier wat aan hebt. Quote Niks is gezonder en leuker dan shoppen in je eigen groente tuin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts