Jump to content

Mierennest in Korianderpot

Anahad

Recommended Posts

Bij het watergeven van mijn moesbalkon zag ik heel wat krioelen in de pot Koriander. Nú lijkt het een mierennest te bevatten. Mijn vragen:

1. Kan dit kwaad?

2. Hoe krijg ik ze weg zonder de plant kapot te maken?

Verder nog tips hierover?

P.s. De plant doet het verder prima

Probeer anders eens stroop te mengen met gist. De mieren eten ervan omdat de stroop zoet is en de gist zorgt er dan voor dat de mieren 'ontploffen', niet echt miervriendelijk maar het helpt wel.

moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit

Bakpoeder werkt heel erg goed. Ontploffen ze ook van. Nou ja, niet echt denk ik, maar ze leggen wel het loodje. Niet erg miervriendelijk, maar wel milieuvriendelijk.

Ik heb zelf zwarte en rode mieren op de tuin. De rode bijten snel, dus die bestrijd ik met bakpoeder. Werkt goed, behalve als het regent, dan gaat de bakpoeder er aan. Droog ergens neerleggen dus. De zwarte mieren mogen van mij blijven.

Je eerste vraag wordt niet beantwoord (kunnen de mieren kwaad [...] de plant doet het prima). Tuinmieren zijn uitermate nuttig (opruimers bijvoorbeeld) en het is echt zeldzaam dat ze grote schade veroorzaken (en dan kan je ze proberen te verjagen). Preventief bestrijden is zeker niet nodig.

Jorg, de mieren doen niets aan de plant zelf, maar ze zorgen ervoor dat de wortels in de lucht hangen doordat ze de gangen voor hun nest tussen de wortels uitgraven. Zodoende doen ze wel kwaad, zij het onrechtstreeks, aan de planten. Mollen doen dat ook, ze graven hun gangen langs de plantenwortels om de wormen en engerlingen te vangen maar maken zo dat de planten verdrogen en afsterven, ook al doen ze niets aan de plant zelf.

Raar maar waar.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.