Anahad Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Bij het watergeven van mijn moesbalkon zag ik heel wat krioelen in de pot Koriander. Nú lijkt het een mierennest te bevatten. Mijn vragen:1. Kan dit kwaad?2. Hoe krijg ik ze weg zonder de plant kapot te maken? Verder nog tips hierover? P.s. De plant doet het verder prima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Zet hem eens een uurtje in een emmer water? De pot wel helemaal onder zetten zodat de mieren verhuizen, daarna de pot laten uitdruipen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
druivelaar15 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Probeer anders eens stroop te mengen met gist. De mieren eten ervan omdat de stroop zoet is en de gist zorgt er dan voor dat de mieren 'ontploffen', niet echt miervriendelijk maar het helpt wel. Quote moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Of gewoon de Koriander overpotten en de mieren elders dumpen? Ontploffende mieren klinkt wel heel erg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Bakpoeder werkt heel erg goed. Ontploffen ze ook van. Nou ja, niet echt denk ik, maar ze leggen wel het loodje. Niet erg miervriendelijk, maar wel milieuvriendelijk.Ik heb zelf zwarte en rode mieren op de tuin. De rode bijten snel, dus die bestrijd ik met bakpoeder. Werkt goed, behalve als het regent, dan gaat de bakpoeder er aan. Droog ergens neerleggen dus. De zwarte mieren mogen van mij blijven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Je eerste vraag wordt niet beantwoord (kunnen de mieren kwaad [...] de plant doet het prima). Tuinmieren zijn uitermate nuttig (opruimers bijvoorbeeld) en het is echt zeldzaam dat ze grote schade veroorzaken (en dan kan je ze proberen te verjagen). Preventief bestrijden is zeker niet nodig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Jorg, de mieren doen niets aan de plant zelf, maar ze zorgen ervoor dat de wortels in de lucht hangen doordat ze de gangen voor hun nest tussen de wortels uitgraven. Zodoende doen ze wel kwaad, zij het onrechtstreeks, aan de planten. Mollen doen dat ook, ze graven hun gangen langs de plantenwortels om de wormen en engerlingen te vangen maar maken zo dat de planten verdrogen en afsterven, ook al doen ze niets aan de plant zelf.Raar maar waar. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts