Jump to content
appelvrouw

Wat heb je vandaag gekregen?

Recommended Posts

De magnetrontip kende ik nog niet, zo leer ik elke dag wat bij. 👍

Ik schil pompoenen altijd met de kaasschaaf en na afloop zit altijd de hele keuken onder de pompoenschillen. Met de dunschiller kan ik ook wel proberen, die is scherper en dat heb ik nog nooit geprobeerd. 

Dank voor de tips!

Nog niet binnen maar aangeboden gekregen drie tomatensoorten die ik niet had gezaaid maar wel gewenste: Bleuberry, Besace en Blue Beauty. Nu heb ik mijn lijst met 2 soorten rond. En een enorme bak daslook, 10 km verder blijkt het bos er vol mee te staan wat wel gek is want ons eigen best wel grote bos daar groeit het niet. We hebben daarentegen wel weer veel bosasperges.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Posted (edited)

DB7B8AE6-2958-469D-9ED0-B967B82A6D24.thumb.jpeg.5cfe00eafc0a66c146a131c97d593832.jpeg

Een doos vol chocolade biggen voor mijn verjaardag! Drie maal raden van wie! 
En tot mijn verbijstering zijn ze zelfgemaakt!  Happy Jootje

Bedankt Jorieke! 😊😘

Edited by jootje
  • Like 6

Een vuilniszak vol kippenmest gekregen van mijn sportgezel uit de buurt. Zojuist naar de moestuin gebracht voor op de composthoop. Zo blij met een zakje poep. 🤸‍♀️

• Like 2

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Anderhalve uitgedroogde biet van iemand die dolblij was dat ik het aan wou nemen..haar man wou geen bieten meer eten en ze wou ze niet weg gooien. Ze staan nu in een pannetje met water, morgen eens kijken of het wat geworden is. 

• Like 1

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

verjaardagskaartjes, veel verjaardagskaartjes, & een nieuw handschupje, & zaadjes van de cosmos ... en de rest weet ik nog niet :D

• Like 2

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Ik krijg de laatste tijd van alles en er zit vaak een bamboe potlepel houder bij gemaakt van een hele dikke bamboe steel,

ik gebruik die nu op de moestuin om oorwurmen een huisje te bieden.

op zijn kop ophangen en vullen

Of het werkt weet ik nog niet 🤔

• Like 2

Budget voor fruitbomen op leidraad 😎

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Een mooie persicariasoort, Firetail. Een medetuinder had een paar stukken in de berm van een van de paden gelegd. Dat gebeurt wel vaker, maar meestal staat er geen naam bij. Dit is een mooie kleur, dus nam ik een stuk mee. (Foto van Google).

98DC717D-3883-4769-A53E-9C2C431E8A93.jpeg

• Like 3

https://prilgroen.nl/ onderweg naar een plasticvrije volkstuin

Ik heb een zakje Allium tricoccum zaden gekregen. Iemand hier ervaring mee?

Het lijkt op onze Europese daslook (Allium ursinum) maar is toch op een aantal punten anders. De bloemen komen bijvoorbeeld pas als de bladeren zijn afgestorven. Of in mijn geval geplukt...

De smaak schijnt iets meer van ui weg te hebben? Dat gaat dus nog een hele tijd duren voor ik dat kan kan proeven.

Dit is de info die ik er zo over heb kunnen vinden: 

www.blackgold.bz/how-to-grow-ramps-and-ramsons/

Op het zakje staat in het najaar zaaien en het kan 1 a 2 jaar duren voor ze ontkiemen. Zou in de diepvries bewaren tot die tijd het proces iets kunnen versnellen? Ik hoor het graag!

En dit is het zakje:

4AB09245-8DE3-4021-854C-9AA182B58E3F.jpeg

Op 9-5-2021 om 09:18, [email protected] zei:

Op het zakje staat in het najaar zaaien en het kan 1 a 2 jaar duren voor ze ontkiemen. Zou in de diepvries bewaren tot die tijd het proces iets kunnen versnellen? Ik hoor het graag!

In de koelkast bewaren tussen de 1-5 graden is de gebruikelijke manier van stratificatie. Bedenk wel dat ze dan gezaaid moeten zijn, droog werkt het niet. Persoonlijk geef ik daarvoor aan zaaien in vochtig vermiculiet. En wanneer ze beschrijven dat het opkomen 1 a 2 jaar kan duren, wil dat doorgaans zeggen dat de zaden die in het eerste voorjaar niet opkomen, het tweede voorjaar nog een goede kans maken. Daarmee zorgt de plant voor risicospreiding. Ik heb echter niet kunnen vinden hoeveel weken stratificatie Allium Tricoccum nodig heeft. Bij soorten tot 4 weken kun je de gok nog wel wagen, maar er zijn enkele soorten die 13 weken stratificatie nodig hebben. 

Posted (edited)

Ik kreeg van het plantenasiel een flinke toren p9 potjes, blij mee want ik was er helemaal doorheen nadat ik veel overtollig spul daar afgeleverd had. 

Daarnaast nog wat kratten, ook fijn want altijd handig met transporteren van veel plantjes, of het geordend bewaren van veel zooi. 

Edited by Arja

Posted (edited)

Ik 'kreeg' gisteren een Weber BBQ. Stond bij het grofvuil. Eerder al een hardhouten stoel gevonden en twee betonnen bloempotten. Gekkenwerk, wat mensen weggooien terwijl de kringloopwinkel, op 500 meter afstand, gewoon open is.

Edited by fre3ke

Oeh ik kreeg nog een paar rode koolplantjes van mijn buurvrouw. De rabarber enz taart ging in tegengestelde richting de heg over.

Wat zijn jullie verwend en wat een geluk. Hier niks gekregen, maar zitten ineens wel honingbijen in een van de insectenhotels.

Mijn bordjes (die van de rabarber enz taart) kreeg ik weer terug over de heg. Lagen stukken appel/haver/enz/taart op. Smullen! Best leuk om leuke buren te hebben.

Ik kreeg van een vriendin die het ouderlijk huis opruimt: een raam voor de koude bak, een rolcontainer, een stratenmakershamer, een gieter, heel veel meststoffen, twee lange schaartjes om druiven te krenten, een natuurstenen vijzel die vogelbad gaat worden en veel tuinboeken. Helaas kreeg ik op de terugweg autoproblemen, dus de volgeladen auto staat nu bij de garage. Toen ik te voet naar huis ging, vond ik nog een bosje bamboestokken, ergens op straat.

Bloempotten twee maten waarvan ook meerdere van 15liter

en bamboe stokken. 

• Like 1