Jump to content

Wecken in schroefdekselpotten

sansareli

Recommended Posts

Mijn schroefdekselpotten gebruik ik nu al voor confituur, appelmoes en tomatensaus. Maar ik weet dat vroeger mijn moeder er ook bonen en snijbonen in weckte.

Ik kan het haar niet meer vragen en vind ook niet direct een antwoord terug.

Ik weet dat je het deksel eerst moest vastdraaien en dan een kwartslag terugdraaien. Maar dan...

Ik zou het eventueel in mijn oven zetten want die heeft een programma inmaken, maar natuurlijk nergens een verder uitleg.

• 1 month later...

ik ben na pensionering aan het wecken geslagen, eerst voorgelicht op internet, de amerikanen wecken veel met schroefdeksels waarvan ze het deksel elke keer vernieuwen !! In America wecken ze veel en altijd met de snelkookpan, ze heben pannen tot 30-40 liter van het merk All America. zelf heb ik een snelkookpan van Presto besteld in Amerika voor € 75 exkl transport. De weckflessen heb ik in Berlijn besteld van het merk Weck en het type Stortglas omdat deze stapelbaar zijn ook met klemmen, dan altijd uitkoken met soda. Volgens mij zijn schroefdeksels niet zo betrouwbaar als weckglazen omdat de schroefdeksels door de onderdruk gaan indeuken, de glazen doen dit niet dus het vacuüm blijft hoog. Ik ben begonnen met stoofperen en pruimen daarna appels en appelmoes en ga deze week met bonen beginnen alles compleet in elke fles en vullen tot maximaal 2 cm onder de rand. Het stapelen gaat inclusief de klemmen. De methode met snelkookpan ( Pressure canner) is geweldig goed en voor iedereen aan te bevelen. De oude methode met weckketel is hiermee naar mijn inziens niet meer van deze tijd, er zijn geen open weckglazen meer. De temperatuur komt boven de 100 graden tot zelfs 120 graden en doodt alle bacteriën zelfs botulisme. De meter is zeer nuttig want meten is weten

De kooktijd is de helft, altijd normaal laten afkoelen anders gaat het fout. Graag hoor ik of anderen hierover ook zo enthousiast zijn.