Jump to content

Tomaten, stam verkleuring.

Bianca1

Recommended Posts

Ik als leek zeg phytoftora (als ik het goed typ)

De verkleurde tomaten kan je dan niet meer eten

En de planten zou je uit moeten trekken en in de groencontainer gooien

Niet op de composthoop!

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Nee, de tomaten zijn niet meer goed. En de tomaat op de foto is ook niet meer goed te krijgen. Sorry: gewoon verloren , weggooien in de afvalbak. Opruimen en plek schoonmaken. Eventueel nog wat nateelt op die plek.

Of het de Aardappelziekte is ( tomaten zijn familie daarvan ) of een andere schimmel / rot, is zo moeilijk te zeggen, maar dat komt niet meer goed nee.

Zie ook alle andere topics met dit als thema ( rechtsboven zoekfunctie )

ps : niet onaardig bedoeld hoor, maar bij het aanmaken van een nieuw topic ( dat mag natuurlijk ) is het wel handig als je een beetje een topic-titel kiest , waar de zoekfunctie wat mee kan. Dus : tomaten ziekte bv. Maar ja , daar zijn al heel wat topics over he ? Kijk eens rond

Als er ook tomaten aan zitten die nog niet aangetast zijn ? Ja, zou je ze er af kunnen halen en bv de groene tomaten voor de chutney kunnen gebruiken.

Of ze nog narijpen, zie je vanzelf vlot. Meestal kan dat wel , als ze al iets van kleur hadden aan de plant ja. Soms ook niet hoor.

De ziekte is voor de mens niet nadelig overigens.

Hallo Bianca,

Als de groene tomaten al een beetje volgroeid zijn zullen ze nog wel kleuren.

Er zaad van oogsten is een gok. Zoals je waarschijnlijk weet doe je dat normaal gesproken van tomaten die (over)rijp zijn zodat de zaden zich optimaal ontwikkeld hebben. Ik zou het in dit geval gewoon proberen zodra de tomaat rijp is, lukt het dan is het mooi meegenomen.