Bianca1 Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 (edited) Vanochtend gezien dat mijn tomaten raar beginnen te doen! De plant ziet er zo uit: En tomaten beginnen ook te verkleuren: Wat is dit?Zijn de tomaten nog wel goed? Edited August 14, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loraine Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Ik als leek zeg phytoftora (als ik het goed typ)De verkleurde tomaten kan je dan niet meer etenEn de planten zou je uit moeten trekken en in de groencontainer gooienNiet op de composthoop! Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Nee, de tomaten zijn niet meer goed. En de tomaat op de foto is ook niet meer goed te krijgen. Sorry: gewoon verloren , weggooien in de afvalbak. Opruimen en plek schoonmaken. Eventueel nog wat nateelt op die plek.Of het de Aardappelziekte is ( tomaten zijn familie daarvan ) of een andere schimmel / rot, is zo moeilijk te zeggen, maar dat komt niet meer goed nee. Zie ook alle andere topics met dit als thema ( rechtsboven zoekfunctie )ps : niet onaardig bedoeld hoor, maar bij het aanmaken van een nieuw topic ( dat mag natuurlijk ) is het wel handig als je een beetje een topic-titel kiest , waar de zoekfunctie wat mee kan. Dus : tomaten ziekte bv. Maar ja , daar zijn al heel wat topics over he ? Kijk eens rond Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Deze bijvoorbeeld:phytoftora-2014-t14543-70.html#p238628 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bianca1 Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 Moet ik alles weggooien?Of kan ik de tomaten die niet aangetast zijn eraf halen en binnen verder laten rijpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Als er ook tomaten aan zitten die nog niet aangetast zijn ? Ja, zou je ze er af kunnen halen en bv de groene tomaten voor de chutney kunnen gebruiken.Of ze nog narijpen, zie je vanzelf vlot. Meestal kan dat wel , als ze al iets van kleur hadden aan de plant ja. Soms ook niet hoor.De ziekte is voor de mens niet nadelig overigens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bianca1 Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 Dit heb ik nog kunnen "redden" van 12 planten Zie wel of ze nog verder rijpen.Wel jammer. Kan ik van deze nog wel zaden winnen voor volgend jaar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bianca1 Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 Niemand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Hallo Bianca, Als de groene tomaten al een beetje volgroeid zijn zullen ze nog wel kleuren. Er zaad van oogsten is een gok. Zoals je waarschijnlijk weet doe je dat normaal gesproken van tomaten die (over)rijp zijn zodat de zaden zich optimaal ontwikkeld hebben. Ik zou het in dit geval gewoon proberen zodra de tomaat rijp is, lukt het dan is het mooi meegenomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bianca1 Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts