Jump to content

Recommended Posts

Posted

top, dank voor het antwoord jorieke,

deze kan ik nu dus ook gewoon in een potje zaaigrond zetten dus?

zou deze nog iets van vruchten kunnen geven dit jaar nog?

groetjes

Posted

Ik denk dat als je de uitloper nu groter laat worden, dat het ten koste gaat van de aardbeien en totale groei van de 'moeder'plant. Dat lijkt mij tenminste...

Als je de uitloper toch laat zitten, dan kan je hem nog even laten groeien, en dan vastzetten in een potje met grond. Nu is hij nog wat klein. Je zult zien dat het een compleet mini plantje wordt, ook zonder grond

Posted

Als je niet wil vermeerderen, kan je ze inderdaad beter weghalen. Anders pompt de plant energie in de uitlopers die even goed naar je vruchtvorming had kunnen gedaan!

Posted

Ik ga dit jaar al mijn aardbeien (6 ) laten uitlopen. Ik knip alle bloementrossen uit de moederplant en laat per plant 3 (en als ik niet goed oplet 4) uitlopers groeien. Dat betekent dit jaar geen oogst, maar ach ik kan bosaardbeitjes eten tot ik misselijk ben en mijn hele tuin is dit jaar nog in de aanloopfase. Volgend jaar echter heb ik (hopelijk) ineens 24 krachtige aardbeienplanten en kan ik een serieus veldje gaan aanleggen

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Posted

Ik zet een speciaal moederbed op, daar gaan meteen alle bloemen uit.

Momenteel zijn er al mini plantjes aan de stolonen.

Ik gebruik alle plantjes die eraan komen.

Ze worden daarna uitgeplant op een wachtbed.

Sommige voor en andere na de winter worden gerooid (en geplant op hun definitieve plaats) volgens dikte van het rhizoom, dit bepaalt het aantal bloemtrossen het jaar nadien.

Posted
De wortelstok of rizoom (rhizoma) is een ondergrondse, meestal horizontaal lopende, al of niet opgezwollen stengel. Het eind van de wortelstok buigt vaak weer omhoog en vormt zo een nieuwe plant.

Soms is het moeilijk te zien of het een wortelstok of een wortel is. Wortels hebben echter nooit knopen. Wortelstokken hebben altijd knopen met of zonder bladeren. Als er geen bladeren aanzitten zijn de bladlittekens nogwel te zien.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wortelstok

Dit is niet eigenwijs bedoeld hoor, maar ik kende het woord nog niet, gelijk opgezocht. En misschien zijn er meerdere beginners die het niet kennen (kans groot, denk ik )

Maar bedankt voor de goede info. Ik zit met aandacht je posten te lezen. Ik ben niet zo grondig en methodisch als jij, maar ik steek graag wat op. Na dit gelezen te hebben, heb ik spijt dat ik niet een paar plantjes apart heb gehouden als moederplant. Gewoon om de sport van het uitproberen. Maar ach, aan uitlopers zal ik wel geen gebrek krijgen... maar ik begrijp dat ik moet gaan selecteren op dikte van de wortelstok...

En ik begrijp dat ik nu al een aardbeienbed voor volgend jaar moet gaan vooruit-bedenken... Ik ga maar beginnen met potjes...

Posted

Ik ben al bezig met de planning voor 2012.

Nog eerst afwachten wat de opbrengst van de rassen is en de smaak, en van daaruit ga ik dan verder of verander met een extra ras ofzo.

Mijn hersenen zijn 1 grote aardbeimoes

Ideeën dat ik heb

• 2 weeks later...
Posted

ik heb nog een vraag omtrent de aardbei, wou er geen nieuw topic voor open doen..

Is het normaal dat de bladeren behoorlyk hard dicht gaan vouwen niet?

ze staan in de serre, mss te warm? te droog lijkt me sterk? of gewoon soortgebonden? ik keek even op google wat plaatjes en zag er die het wel en niet hadden.. ben benieuwd! groeten veggieman

Posted

Maak maar best een nieuw onderwerp aan over jouw aardbeiprobleem, zo is alles overzichtelijker als iemand anders met zelfde probleem dat opzoekt.

Maak ook een foto-foto's, dat zegt meer dan duizend woorden.

Zo op je eerste bevinding zou het echte meeldauw zijn.

Kan veel oorzaken hebben, staan ze samen met druiven in je serre die is daar ook gevoelig voor.

Heb je in het kort iets gedaan aan-voor je aardbeien?