Katja1604 Posted September 22, 2014 Posted September 22, 2014 Ik heb zojuist mijn maisvak leeggehaald en begonnen ben met omspitten.Wat is de kleigrond lekker los geworden, ben helemaal blij Kan ik in dit vak straks mijn knoflook poten?Moet er dan compost in de grond worden gewerkt of heeft de mais genoeg voedingsstoffen in de grond gelaten?Ik hoor het graag van jullie. Quote
Itoero Posted September 22, 2014 Posted September 22, 2014 Ik zou wat compost in de grond werken. Hier is het omgekeerd.M'n tweede zaaironde mais staat waar de knoflook stond Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
wouttie75 Posted September 22, 2014 Posted September 22, 2014 compost is zeer goed voor nu bij de knoflook, niet te sterk en geeft langzaam voedingstoffen af. In het voorjaar bijmesten met kali en evt nog wat compost.... Ik zet ze nu al een aantal jaren op ruggen en in de strenge winter wat stro erlangs en ik had wederom dikke knollen dit jaar. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Katja1604 Posted September 22, 2014 Author Posted September 22, 2014 Dank jullie voor de antwoorden.Ik ga morgen of overmorgen compost onderwoelen en dan op zoek naar knoflook! Quote
RobO Posted September 23, 2014 Posted September 23, 2014 goed plan! wel op tijd wat water geven als het droog is tijdens de knolvorming mei/juni (ff voelen in de grond) Quote
Katja1604 Posted September 23, 2014 Author Posted September 23, 2014 Zal ik zeker doen!Wat ik ook zeker ga doen, is meer knoflook poten. 3 bollen zijn niet genoeg! Quote
DjangoV Posted September 24, 2014 Posted September 24, 2014 Wat ik ook zeker ga doen, is meer knoflook poten. 3 bollen zijn niet genoeg!3 bollen geoogst of 3 gepoot? Ik heb in totaal 4 bollen gepoot en heb voorlopig toch wel genoeg liggen. Hoop het allemaal op te krijgen voordat het weer uitloopt! (maar ja, ik ben dan ook niet echt een knoflook grootverbruiker) Quote --------------------------------------Django
Katja1604 Posted September 24, 2014 Author Posted September 24, 2014 Ik had 3 bollen gepoot, als ik me niet vergis, heb ik er zo'n 48 geoogst.De oogst was dit jaar voor mezelf, maar als het goed is, word de volgende oogst in tweeen gedeeld.Ik heb nu 55 mooie teentjes van mijn eigen oogst apart gelegd en ik heb anderhalf bol uitde supermarkt klaarliggen(heb ik vorig jaar ook gebruikt).Als ik me bedenk dat meer dan de helft al op is en ik volgend seizoen de oogst moet delen, is dat nog niet genoeg.Ik heb hier en daar ook wel wat knoflook weggegeven, maar dat waren slechts enkele bolletjes. Quote
mw vogel Posted September 24, 2014 Posted September 24, 2014 Tip tegen het uitlopen van teentjes (die je wil opeten): invriezen! gaat helemaal prima.ik had dit jaar weer een paar door prei/uienvlieg aangetaste knoflookplanten en dan zijn de bollen niet best bewaarbaar.die pel ik helemaal uit, doe de losse tenen in een bak in de vriezer en eet die als de gedroogde bollen op zijn.(of als ik lui ben ) Over bemesten van knoflook: als je ze op ruggetjes poot dan kun je in het voorjaar de 'geulen' opvullen met een mengsel van compost en verrotte stalmest. de planten krijgen dan indirect ruim voldoende voedsel. ik had dit jaar echt drieduims schachten!wel even opletten dat je de grond rondom de plant niet te hoog maakt, dat had ik namelijk gedaan... daardoor waren sommige bollen aan de bovenkant gaan rotten gelukkig las ik op dit forum ergens dat de bollen moeten blakeren in de zon, weer wat geleerd! Quote
Bit Posted September 24, 2014 Posted September 24, 2014 Er zijn tal van topics die de teelt van knoflook zelf behandelen. Een totaal uit de hand gelopen knoflooktopic, met weliswaar een wat vreemde titel, wat echt heel veel aspecten van de teelt behandelt, is deze :hoe-staat-de-knoflook-er-bij-t7670.html incl. hoe diep, op ruggen of niet , winterhardheid en oogsttijdstippen en ziektes en gebruik van blad. Wél een erg groot topic ( en zeker voor een topic met die titel ) maar wel informatief. Proberen we dit topic te houden over de vraag of er knoflook geteeld kan worden na de mais. Thnx. Quote
Recommended Posts