Jump to content
JeffreyW

Oesterzwammen op koffiedik kweken

Recommended Posts

Ja 1 of 2 gaten in het deksel, had je tot nu de boel potdicht? Op het openen tijdens het vullen na dan? Ik had een beetje de indruk hier dat hij tijdens het groeien ook een beetje zuurstof wil, wat dus door het tape komt. Maar blijkbaar niet dus?

Ik heb van dat tape van Kruidvat en dat is net even wat te stug. Dus er drukt dan al een klompje zwammen tegenaan en dan pulk ik hem los. Ik sproei pas als er echt een klompje groeit, daarvoor moet ie genoeg vocht hebben van al die beetjes vochtige koffie die je hebt opgebouwd. Dus gewoon dicht laten tot je wat ziet groeien.

Heb de boel inderdaad dicht gehad, maar het is wel zo'n ijsbakje dat niet waterdicht afsluit zeg maar. Yoghurtemmertjes hebben een stevigere sluiting.

Als je even niet oplet heb je opeens zwammen en dat terwijl ik nog geen gaten gemaakt heb

IMG086334821528709539.JPG

Zwammetjes zijn wel een beetje geplet Denk dat het bakje nog niet vol genoeg was, onder het deksel groeit ook al vanalles, toch nog maar een beetje koffieprut erbij gedaan.

IMG086417281528709540.JPG

Tja, waar ga ik nou gaten maken? Die geplette zwam duwt het deksel er nu gewoon af Deksel eraf is geen goed idee toch? Los erop? Of zou ik het deksel beter kunnen vervangen door folie/plastic zakje met wat openingen? Ik kan me foto's herinneren waar de baaltjes in plastic zakken hangen, vandaar.

Geen idee of de gaten groot genoeg zijn, maar de zwammen hebben ze in elk geval gevonden

Tape (kliniplast) dat ik niet al te vast had geplakt wordt gewoon aan de kant geduwd:

IMG086668681529308666.JPG

Ik haal het tape nu weg en ga elke dag een paar keer sproeien. Moet dat nog (afgekoeld) gekookt water zijn of een zeer schone/nieuwe plantenspuit? Of hebben ongewenste schimmels nu geen/minder kans?

IMG086721071529308668.JPG

Ik sproei met water uit de kraan wat al een tijd in het spuitje staat op kamertemp. Dus erg steriel is dat niet Maar gaat gewoon goed Ik maak die plantenspuit af en toe 'schoon' met heet water wat ik er doorheen spuit. Maar verder doe ik niet moeilijk.

Ben benieuwd hoe hard ze gaan groeien nu! Hier ging het in het begin best hard, daarna lijkt het iets minder te worden, maar uiteindelijk na een kleine week (?... geloof ik?) was het toch een beste 'klont' met zwammen

Anna of jorieke, kan ik van een van jullie wat broed van de roze oesterzwam krijgen?

Die van mij heeft het loodje gelegd ....

Nou, het was snel gedaan met de pracht. Dag erna hebben ze alleen 's ochtends een douchebeurtje gehad en 's avonds waren de randen al ingedroogd en de zwammen verkleurd naar een vaag wittige kleur. Dacht eerst dat dat door de 'droogte' kwam, maar het werd niet beter. Peter heeft de zwammen een paar dagen later toch maar opgegeten.

Had ik ze al eerder moeten oogsten? Ik was uitgegaan van een week, omdat Jorieke dat zei Maar eigenlijk weet ik niet hoe ik kan zien dat ze oogstklaar zijn

Zouden er nog mee zwammen uit dit bakje kunnen groeien of is deze klaar voor de composthoop? De nieuwe bak is een heel stuk groter en het duurt nog wel even voordat die vol is, maar deze warme temperaturen vinden die roze zwammen wel fijn (groeit het best tussen 21 en 28 graden)!

Jorieke deel jij nu aan iedereen broed uit? Of moet ik ook nog wat bewaren voor iemand? De roze oesterzwam houdt dus wel van warmte, alleen geschikt voor zomerteelt. Misschien is MTFD dan al wel wat te laat voor de roze oesterzwam? Ik lees ook dat ze van juni tot eind augustus zelfs buiten gekweekt kunnen worden, maar wel in een vochtige omgeving (dus bij droog weer bijv. in zo'n gammel plastic tomatenkas(t)je zetten).

Oh ik zie je bericht nu pas Ja dat wittig worden weet ik ook niet. Dat gebeurde bij mij (als het om hetzelfde probleem gaat dan...?) bij een gedeelte van al die kleine zwammetjes toen ik het deksel weg liet en er dus een soort microzwammen op kwamen te groeien. Daarna toen de zwam door 1 gat moest groeien gebeurde dat niet. Maar ja... wat het dan was?

Speets zei hier een pagina geleden ergens dat de randjes dan niet meer zo gekruld mogen zijn. Dan zijn ze klaar. Dus echt helemaal uitgevouwen.

Ik zou zeker even wachten of er nog meer uitkomen. Gat weer afplakken, anders krijg je schimmels (de verkeerde dan ) en wie weet wat er komt!

Ik schep gewoon meerdere stukjes broed in wat zakjes voor iedereen

Ik heb de gaten inderdaad meteen weer afgeplakt. Er zat best een laag water in het bakje, dat heb ik er maar uit gekieperd. Gisterenochtend weer even onder het deksel geïnspecteerd en een sproei met de plantenspuit gegeven. Gisterenavond zag ik alweer iets rozigs en vandaag groeit het alweer tegen het tape aan De nieuwe zwammen groeien dus precies op de plekken waar de gaten zitten, hoe zien die zwammen toch waar ze uit de koffieprut moeten komen? Licht, zuurstof?

Het begon goed, maar nu verkleuren ze weer, terwijl ze nu kleiner zijn dan de vorige keer. Heb het bakje maar in een grotere bak gezet, in de hoop dat dat de luchtvochtigheid wat op peil houdt. Maar of dat de oplossing is? Wie weet waarom mijn zwammetjes verkleuren en niet verder groeien? Hebben ze trouwens (veel) licht nodig om te groeien?

IMG087520471530533198.JPG

IMG087628221530533199.JPG

Even flink het internet afgespeurd, als ik het goed heb betekent vroegtijdige verkleuring dat de groei afgebroken wordt/de zwammen rijpen. Dat zou in dit geval kunnen komen doordat de luchtvochtigheid te laag is geweest. In de grote bak waar het bakje nu in staat is de vochtigheid nu wel goed, maar de luchtverversing niet.. Bij wijze van experiment heb ik het bakje met zwammen nog even laten staan. Ik wilde wel eens weten hoe de sporen eruit zien, de roze schijnt die nogal snel te laten vallen. En inderdaad: IMG087828571530704509.JPG

Er komen inmiddels ook kleine zwarte vliegjes uit het bakje, dus de inhoud gaat zeer binnenkort op de composthoop. Ondertussen is de nieuwe (veel grotere bak) tot de helft gevuld, poging 2 roze oesterzwammen kweken duurt nog even.

Jorieke, heb jij nog een tweede vlucht roze zwammen gekregen eigenlijk?

Aha, luchtverversing dus...?

Die enorme kluwen zwammen was mijn 2e oogst, daarna ben ik vergeten een stukje tape op het gat te doen en kwam er snel groene schimmel op. Helaas, ik was ondertussen al opnieuw begonnen in een betere emmer dus die ben ik nu nog steeds aan het vullen.

Groeit de roze zwam ook op alleen koffiedik? Of moet je dan met stro in de weer?

Heeft iemand trouwens nog antwoord op de vragen in een eerder bericht:

Maakt het uit of je een bak splits voordat die vol is, na een eerste oogst of na een tweede oogst? Ik kan mij voorstellen dat mycelium 'in de groei' sneller aanslaat.

Maakt het uit welk deel van de bak wordt gebruikt voor herstart? Onderin de bak zijn nog korrels te herkennen vanuit het zakje broed. Is dat effectiever dan later koffiedik?

Zoals je merkt zijn wij moestuinders geen paddenstoelenexperts Daniel. Wat je vragen over nieuwe bakken starten betreft, probeer het zelf eens uit. Als er maar goede schimmel in je medium zit, lijkt het me dat je er zo verder mee kan kweken. Oesterzwammen groeien op diverse substraten, waaronder koffiedik, maar ook stro.

@Jorieke, temperatuur tussen 20 en 30 graden, luchtvochtigheid van >85% en genoeg luchtverversing... Dat zijn de condities om roze oesterzwamvluchten te krijgen volgens het web.

Ik heb Anna een schep van mijn groeiende mycelium geven en dat groeide keihard. Zelf heb ik later nog een schep naar een andere bak gedaan, toen het al redelijk was uitgegroeid. Dat groeide ook snel verder.

Ik heb de roze variant puur op koffiedik groeien, dus geen stro.

Persoonlijk zou ik eerst een aantal scheppen weghalen als je een schepje wilt nemen om een nieuwe bak te starten. Niets van de bovenkant of zijkanten, omdat daar eventueel al andere schimmels op groeien omdat je bak een tijd heeft gestaan zonder tape enz. En dan ga ik er even vanuit dat je bak dan 1 of meerdere keren heeft gezwamt

Bedankt voor de tips. Heeft iemand een adres voor broed van roze zwammen? De grijze vallen flink stil met deze temperaturen. Wel graag een adres met een kleine hoeveelheid, niet meteen 100 deuvels...

De grijze oesterzwammen hebben niks dan een beetje bruine prut geproduceerd afgelopen maanden, de bak van de roze was al tijden vol, maar die deed helemaal niks tot nu.

Wat doe ik hier nou het beste mee? Er zitten geen gaten in de bak en die laag vocht blijft maar terugkomen, terwijl ik m al vaak heb afgegoten en er niks bij doe.

2019042519332152891556216135.jpg

Ik denk dat het gaat om en rottingsproces als er steeds meer vocht ontstaat.

wat ik zo zie is dat er vruchtvorming is i.p.v. myceliumgroei

staat de bak wel in het donker?, want het is een doorzichtige bak.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden