Jump to content

Oesterzwammen op koffiedik kweken

JeffreyW
 Share

Recommended Posts

Na een aantal keer afgieten bleef het vocht weg.

De bak is vol en was al vrijwel wit, dus vruchtvorming is dan de bedoeling toch? Stond daarom ook in het licht. Het kwam alleen iets eerder dan verwacht, voor ik gaten in het deksel had kunnen maken. De vraag is dus of er nog iets anders te bedenken is om een paar grotere zwammen te krijgen ipv honderd mini's. De hele bak in een plastic zak met een paar gaten overdoen bijvoorbeeld? Dat zie je bij de kwekers ook vaak.

mycelium is het wit dat je ziet door de koffie heen

vruchtvorming zijn de oesterzwammen die beginnen te groeien (in jou geval de roze)

ik zou alle mini oesterzwammen er uit halen, de bak aanvullen met een laag nieuwe koffie (niet te vochtig)

en opnieuw in het donker laten doorgroeien.

het is een gokje maar ik heb het idee dat dat de grootste kans oplevert

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 7 months later...

Hallo,

Ik ben bezig met grijze oesterzwammen in een emmer van Shroomin. In een niet te warm en niet zonnig hoekje in de woonkamer. Alles ging goed tijdens het kweken dacht ik.

Nu heb ik drie vragen:

1. De paddenstoelen waren smaakvol, maar wat taai. Hoe kan dat komen?

2. De paddenstoelen aan de zijkant zijn goed gegroeid en kon ik oogsten. Aan de bovenkant leek het ook goed gegaan, maar daar kwam uiteindelijk maar een klein bultje, dat niet verder groeide maar opdroogde. Hoe kan dat komen?

3. Op de verpakking staat dat ik nu gewoon kan wachten op een tweede oogst. Hoef ik de emmer helemaal niet open te maken, water te geven of iets anders te doen?

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Dank je Paddenstoelengek.

Ik heb geen foto's gemaakt de laatste dagen. De laatste foto is van 6 dagen geleden. Misschien heb je er iets aan.

zwammen132351579296050.jpg

Van de geoogste paddenstoelen dus ook geen foto's, maar ik denk dat ik precies op tijd was doordat de randjes net niet meer naar beneden krulden. Dat had ik hier gelezen.

De tweede foto is van de huidige bovenkant, het droge stompje heb ik al weggegooid (Ik zal niet meer vergeten dat fotoloze vragen onhandig zijn). Als hier iets groeit kun je de emmer dus niet meer openen.

zwammen280981579296051.jpg

Ik denk zelf dat het te droog was, de koffiedik is nu -onder een witte, vrij harde laag bovenop- erg droog. Zou dat kunnen?

Fijn dat je mee wilt denken.

Paddenstoelen bevatten ongeveer 90% water

Dat betekend dat ze veel vocht nodig hebben om te kunnen groeien. Het vocht halen ze uit het koffiedik, dat dus goed vochtig moet zijn maar niet kletsnat. Ook mag je de emmer niet in een (te) droge omgeving zetten anders drogen de oesterzwammen uit. De keuken is meestal een goede omgeving maar als daar ook problemen van uitdroging voordoen zou je er een plastic zak omheen kunnen doen en elke dag even luchten.

succes met de verdere kweek

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Of aanvullen met vochtig koffiedik

Heb je een gebruiksaanwijzing erbij gekregen?

De gebruiksaanwijzing is zeer beknopt. Er staat gewoon dat de paddenstoelen gaan groeien als de emmer vol is. De volgende opmerking gaat over oogsten. Ik ga in de tweede ronde water sproeien, eens kijken of ze dan wat mooier worden.

• 1 month later...

Ik ben ze ook aan het kweken en heb inmiddels al kunnen oogsten in de emmer. Bij mij was het juist andersom, de oesterzwammen aan de zijkant kwamen als eerste maar droogde snel in, op de bovenkant groeide het als een tierelier. Mij hielp het om ze met een plantenspuit vochtig te houden. Benieuwd of er een 2e oogst uit te halen valt. 

20200308_100752.jpg

• 4 months later...

Goedemiddag! Toen wij zojuist terugkwamen van vakantie, bleek er geheel onverwacht ( want emmer nog niet vol koffiedik) een flinke zwam te zijn gegroeid de afgelopen week. Hij is echter ook helemaal uitgedroogd. Heeft iemand een goed advies over hoe wij deze zwam toch nog kunnen klaarmaken om te eten?

• 5 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

ik zie helaas pas nu dit bericht.
Mocht het je weer overkomen:
de paddenstoel aan stukjes snijden en met heet water overgieten, een uurtje laten staan.
Met water en al kan je er een heerlijke oesterzwamsoep van maken!

De makkelijke manier is een pakje champignonsoep gebruiken en de oesterzwam met vocht en al toedienen, wel langzaam doorkoken om de oesterzwam weer zacht te maken.

• 2 weeks later...

Mijn experiment om het pakket oesterzwam uit het tuincentrum te vermeerderen met houtsnippers en koffieprut gaat voorspoedig verder. In een grotere bak heb ik nu wel 8 heuveltjes waar zwammen op  beginnen te groeien. Op dus naar de volgende vraag: kan ik de bak gewoon de hele winter buiten laten staan? De bak staat op de noordkant van ons tuinhuis op een oppottafel. Het is een gewone kweekbak met transparant deksel. Is het verstandig om in dit jaargetijde naar verdere uitbreiding te streven of doe ik dat beter in het voorjaar? Alvast bedankt voor de adviezen.

Edited by annaelizabeth
aanvulling en spelling

• 4 months later...

Antwoord geven op deze vraag is overbodig geworden: eind september werd de bak ineens volledig leeggegeten door kleine wurmpjes die dan weer vliegjes werden etc.

Maar ik hoop op een antwoord (ik ga binnenkort opnieuw opstarten) op de hieruit voortvloeiende nieuwe vraag: komen de vliegjes doordat ik min of meer in de open lucht heb gekweekt, of ligt het aan de combinatie van houtsnippers en koffiedik?

Ik denk niet dat het eraan ligt dat je de oesterzwammen buiten hebt gekweekt. Bij de oesterzwammen die ik binnen had staan kwamen ook vliegjes op af, volgens mij zijn ze dol op koffiedik. Dus dan kun je ze het beste buiten hebben staan, zodat de vliegjes weg kunnen. Dat was ook mijn overweging om de bak in de schuur te zetten en om eerlijk te zijn heb ik hem uit het oog verloren, maar zag toevallig afgelopen week dat er weer een zwammetje aankomt. 

Ik ben nu al sinds begin december bezig. Gebruik liter emmertjes maar krijg er geen zwammen in.

Het koffiedik is volledig verzadigd met witte draden maar er komt maar niets uitzetten.

• Ik heb 1 grote bak waar ik als het ware 'voorbroed'. Enig moment schep ik hier wat uit in een nieuw emmertje.
  • Ik laat de emmertjes overgroeien onder de gootsteen. Als ze vol zijn verplaats ik ze op het keukenkastje
  • Er zit genoeg vocht op (als ik m open heb ik oranje 'plasjes' water (kleur van koffiedik)
  • Ik heb geprobeerd om het aan te drukken / niet aan te drukken

Wat doe ik verkeerd?

WhatsApp Image 2021-02-03 at 13.43.27.jpeg

WhatsApp Image 2021-02-03 at 13.44.02.jpeg

WhatsApp Image 2021-02-03 at 13.44.37.jpeg

Edited by Teunboon

Plaats het doorgroeide emmertje eens 48 uur in de koelkast voor een koudeshock. Daarna warm plaatsen. Vaak lost dit het probleem op.

Succes!

Mijn eerste 3L koffiedik emmertje van Rotterzwam staat nu een week of 5 te groeien in de keuken en is ongeveer 3/4 vol; nog wel even te gaan dus. 

Ik ben nu volop aan het inlezen hoe ik straks nieuwe kweken kan opstarten na m’n eerste of tweede oogst over een tijdje. Het schijnt mogelijk te zijn om 1/5 over te houden, even goed vochtig te maken en weer opnieuw aan te vullen met laagjes koffiedik.

Wat is jullie ervaring hiermee? Wanneer is het nodig om weer vanaf vers broed te beginnen? 

Het gebruik van (oud/doorgroeid) substraat geeft op termijn problemen volgens dit youtube filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=uuQQ_Mjk1bg

Als dit klopt, zijn er eventueel andere (eenvoudige) manieren om het “uitgeputte mycelium” weer op krachten te krijgen zonder telkens nieuw broed te hoeven kopen? Ander substraat bijv?

2 uren geleden, paddestoelengek zei:

Plaats het doorgroeide emmertje eens 48 uur in de koelkast voor een koudeshock. Daarna warm plaatsen. Vaak lost dit het probleem op.

Succes!

Gaan we proberen, ik houd je op de hoogte

6 uren geleden, Tim77 zei:

https://www.youtube.com/watch?v=uuQQ_Mjk1bg

Als dit klopt, zijn er eventueel andere (eenvoudige) manieren om het “uitgeputte mycelium” weer op krachten te krijgen zonder telkens nieuw broed te hoeven kopen? Ander substraat bijv?

Welkom Tim op het forum,

als ik producent ben van "koffie"kits zou ik ook zo een filmpje plaatsen op youtube.........

(volgens mij is het een hele prestatie om zo een filmpje te vinden tussen alle andere positieve filmpjes over het enten van spawn op een nieuw medium)
je kan voorlopig doorgaan met het enten (bijna oneindig) voordat er mutaties optreden. Mycelium raakt niet uitgeput maar de voedingsbodem kan uitgeput raken omdat de bouwstoffen voor het mycelium zijn opgebruikt! 

En gaat het fout omdat er andere schimmels de overhand overnemen kan je nieuw kopen of bij forumleden aankloppen voor een beetje nieuwe start.

ps https://www.moestuinforum.nl/forum/5-voordeur/

succes met de kweek!!

@Tim77

Wat ik heb begrepen is dat je door kan blijven gaan zolang het koffiedik niet helemaal uitgedroogd is of er oranje schimmels op komen. 

En al het koffiedik wat je eruit haalt om overnieuw te starten kun je weer verdelen over andere emmers en daar koffiedik aan toevoegen. Dus zo kun je ook nog uitbreiden met hetzelfde broed. 

• 2 weeks later...
Op 4-2-2021 om 07:50, paddestoelengek zei:

Succes!

Hoe lang zou dat moeten duren? Inmiddels 3 dagen uit de koelkast.