Jump to content

Hoe staat de knoflook erbij 2014-2015

MartinH
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Volgens mij wordt het een uitstekend knoflookjaar. Mijn reuze knoflook ( schijnt ergens uit Griekenland vandaan gekomen te zijn aldus de buurman waar we hem vorig jaar van kregen) is al enorm! De stengels zijn denk ik al een cm of anderhalf/twee dik. Al mijn uit Frankrijk geimporteerde Lautrec en "naamloze" knoflook is opgekomen. De lautrec is de fijnste, de stengels hiervan zijn een kleine halve cm tot 1 cm dik, maar de stengels van de naamloze paarse knoflook ( uit de Provence, was verse knoflook, niet gedroogd) zijn ook al bijna 2 cm dik. Ik kan bijna niet wachten tot ze klaar zijn. Over vier maanden.....

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Ik heb ze van de week een klein handje groentenmest van de Action gegeven ( kippenkak volgens de verpakking).

Die heb ik ook gekocht maar twijfel of ik die aan de knolook moet geven. Ze staan er nu al zo mooi bij...

Misschien dat kali over een maandje beter is??

Wie het weet mag het zeggen.......

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Volgens mij is het belangrijk om niet te mesten als de planten er slecht uit gaan zien, maar voor dat dit gebeurt. Als ze een gebrek gaan vertonen ben je eigenlijk aan de late kant. Geen idee in hoeverre dit voor knoflook werkt maar ik dacht een handje korrels kan geen kwaad.

Geef ze niet veel extra stikstof.

Te veel stikstof maakt de huid rond de knoflooktenen dunner/zwakker waardoor ze gevoelig worden voor rot en insecten.

Ik had op aanraden van iemand bemest met bloedmeel (=stikstof) en ik had enkele soorten waarvan alle bollen waren aangetast. Er waren gaten in de huid rond de tenen, bij veel bollen was de huid bijna volledig weg.

Ik heb dan veel tenen afzonderlijk moeten bewaren, in de diepvries.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 2 weeks later...

Mijn knoflook stond er mooi bij, eerste keer dat ik het deed overigens! Maar nu heeft een kat roet in het eten gegooid en er haar persoonlijke kattenbak van gemaakt. Gevolg: bijna geen groen meer aan de knoflook. Zou het nog goed komen, denken jullie?