Jump to content
Sign in to follow this  
oz457

Aardappelen geraakt door vorst.

Recommended Posts

Ivm mulch. Bij mij licht er een laag van 10/15cm groencompost boven op de aarde. Een klein back to eden experiment wat mij tot nu toe bijzonder bevalt. Enkel de vorstschade en het slecht opkomen van worteltjes zijn tot nu toe nadelen. Vooral het haast niet hoeven wieden vindt ik super. Ik heb 8 aardappelrassen gepoot en ik bemerk dat er ook verschillen zijn tussen de verschillende rassen qua vorstgevoeligheid. Verder de eerste aardappelen uit de serre gerooid. Ras Eesterling, gepoot op 4/1, ongeveer 1kg per plant en zeer smakelijk.

Nu alle aardappelen gerooid zijn kan ik stellen dat ik nog nooit zo een povere oogst heb gehad.

Komt het door het bevriezen? Wie zal het zeggen?

k denk t niet, als ze weer uitgelopen zijn hebben ze groeitijd genoeg gehad, en ook zat temperatuur

Gebrek aan kalium? Dat is wel nodig voor de knolvorming.

Volgend jaar eens potas strooien, of houtas. Patentkali kan uiteraard ook.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Ik denk ook dat ik meer kalium moet geven.

Ik heb dit jaar de kracht van 10cm groencompost verkeerd ingeschat.

RobO, ik ben daar eens naar gaan kijken maar mijn engels en mijn scheikunde zijn al zo verzwakt door de 'aging' dat ik alles niet meer zo goed begrijp.

Wat zijn uw conclusies als ge die link eens onderzoekt?

Of die van de andere knappe bollen hier, madammekes zowel als menheerkes hé

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

kortweg:

- de gehaltes aan voedingszouten zijn veel lager dan in kunstmest 12-10-18 NPK bijvoorbeeld

compost loopt van 2-1-2 NPK grofweg: je hebt dus 6 x zoveel nodig als de plant daar tenminste bij kan

- de meeste stikstof is organisch gebonden en niet direct opneembaar, het komt langzaam vrij als de piepkleine beestjes het verder verteren, in tegenstelling tot kunstmest waar de stikstof direct opneembaar is in de vorm van zouten : je hebt er dus lang plezier van, het spoelt niet uit als het regent

Robo

"Verteerde mest" of "oude mest" die nog niet volledig gecomposteerd is, zitten daar meer voedingstoffen in dan in "gecomposteerde mest"? Weet u dat toevallig?

Vriendelijke groeten,

Holland

sorry, ik snap je vraag even niet: verteerde/oude mest is toch hetzelfde als gecomposteerde mest? of bedoel je dat er wel verschil in zit?

Ik bedoel meer "oude mest" dus wat al wel een hele periode gelegen heeft. Dat hoeft op zich nog niet gecomposteerd te zijn, dan zit er nog stro tussen en is het wat dikker nog. Echt compleet gecomposteerd zal het fijn en kruimelig moeten zijn. Die twee varianten bedoel ik. Sorry voor de beetje rare omschrijving. Krijg het niet echt goed op "papier vandaag"

Vriendelijke groeten,

Holland

tsja, als het een beetje verteerd is zoals je schrijft is nog een deel niet omgezet in kleine organische brokjes en wat minerale zouten; wormen, bacteriën en schimmels zetten de brokjes op termijn ook om in opneembare voeding; verder kúnnen in deels verteerde mest ook nog direct opneembare stikstofzouten zitten uit urine etc.

geheel verteerde (gecomposteerde) mest bestaat geheel uit die kleine organische brokjes en wat meer minerale zouten; te lang liggende mest verliest op den duur weer de mineralen door uitspoeling

planten kunnen alleen minerale zouten opnemen met hun wortels en deels verteerde mest heeft daar minder van en het zal ook wat langer duren voordat de rest is omgezet; als er echt nog urine etc in zit is er weer een overschot en kan de boel verbranden

dus:

geheel verteerde mest/compost laat je planten goed groeien en heeft een voorraad voor langere tijd; je hebt er veel van nodig vanwege het lage gehalte aan direct opneembare voeding

niet geheel verteerde mest bevat minder direct opneembare stoffen en heeft dus minder mestwaarde, het gaat wel lang mee; als er nog verse componenten zijn is er kans op verbranding

hier gebruiken we compost met paardenmest die 1 jaar ligt voor alles en spitten we koeiemest van 6-12 maanden oud onder de aardappels, de mais en de kolen

Hallo iedereen

Kunnen de knollen zelf ook bevriezen(10cm diep) 1 april 2021 gepland.

mvg

Ik weet niet waar je geplant hebt, misschien woon je wel ergens in Oost-Polen, maar als het enkele dagen matig tot hard vriest gebeurd dat.

De kans op zulke koude in Nederland vanaf april is te verwaarlozen.

Ik zou me geen zorgen maken. Dit weekend gaan die van mij de grond in.