Jump to content

Aardappelen in emmers telen mogelijk?

Recommended Posts

Hallo moestuinvrouwen en mannen,

Is het mogelijk om aardappels in emmers te poten? En heb ik dan andere aarde nodig, of kan ik gewoon aarde met klei nemen. En als het mogelijk is om te poten in emmers, moet er dan 1 aardappel in per emmer. De emmers zijn ongeveer tussen de 10 en 15 liter.

Toen ik de prijs van de sla zag, kreeg ik een krop in de keel.

Ja dat kan heel goed. Vul de emmer (minimaal 10 liter, liefst iets groter) voor de helft met grond, leg de aardappel en vul verder aan met grond (laag van 5-10 cm). Breng meer grond aan naarmate het gewas groeit, zorg er voor dat de aardappels niet boven de grond komen te liggen. Uiteindelijk moet de pot tot net de rand gevuld worden met potgrond. Werkwijze is hetzelfde bij gebruik van zakken (lege potgrond zakken bijvoorbeeld)..

Geef regelmatig water. Wanneer en hoeveel bepaal je door met je vinger in de grond te voelen hoe vochtig die nog is. Zorg in ieder geval dat overtollig vocht weg kan door gaten te boren in de potten (met daarop potscherven, eigenlijk net zoals je elke andere potplant zou planten ). De grond mag niet te nat blijven.

Je hebt geen speciale aarde nodig, gewone tuingrond of potgrond of een mix daarvan volstaat. Ik zou zeggen 1 max 2 pootaardappeltjes per pot. Een grote aardappel mag je doorsnijden.

Nog wat andere topics, bijv.: aardappels-in-grote-potten-t2762.html

• 2 weeks later...
  • 8 years later...

Ik zie dit regelmatig naar voren komen, maar wat doe je daarna met de aarde? 
Die kun je gewoon herbruiken?  Hoe houdt je die grond in de emmer vruchtbaar? 

In normale grond zitten natuurlijk 1000 wormen en bacterien, in een emmer is het maar afhankelijk van wat je er in stopt lijkt me, niet? 

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Als je genoeg organisch materiaal toevoegd komen er vanzelf wormen (als er afwateringsgaten in je emmer zitten, hoewel ik wormen ook wel eens heb zien klimmen).

Bacterieën en schimmels zitten overal al in, aan en op, dus daar hoef je niks aan te doen.

Ik denk dat je aardappelkweek in emmers kunt vergelijken met huiskamerplanten. Naar behoefte moet je wateren en voeden en dergelijke en als de grond uitgeput is, kun je het kwijt op de composthoop.