Jump to content

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2015)

Jorg
 Share

Recommended Posts

Zojuist een flinke mand mispels geplukt. Ik heb een recept van Nigel Slater om er gelei mee te maken..speciaal bij vlees, wie weet ook zonder lekker

Jammer dat er niemand van jullie bij mij in de buurt woont, ik heb nog in tweederde van boom vruchten hangen..ze zijn erg groot dit jaar.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Koude kille mistige dagen waren het dit weekend.

Dus niet veel gedaan. Heb de braam uit zn gevangenis bevrijdt en dus alle klemmetjes en T-ripjes geoogst en de stokken verwijderd.

En even gekletst met de meneer Cactus uit de aflevering van Binnenste Buiten van afgelopen week.

Fikkie gestookt in het zwaar weggeroestte vuurhaardje, was ook gelijk de laatste keer want nu ligt ook de bodem eruit.

Vandaag aantal peperplanten leeggeplukt, o.a. de White Bhut, Cheiro Roxa en de Aji Criolla Sella. In het Lidlkasje blijft het nu wel heel erg vochtig en de planten en pepers beginnen langzaam te schimmelen.

Alle tomaten weggeplukt, rijp of niet rijp, en het plastic opgerold en vastgezet, veilig voor najaarsstormen.

Nou, hier was het anders heerlijk hoor

Lekker in het zonnetje de tomatenplanten opgeruimd en de kas afgebroken. Wortels geoogst, nog van alles schoongemaakt en opgeruimd en naar huis gebracht.

Nu moeten de aardappels er nog uit, en de wortels en koolrapen. En de dahlia's. En de knoflook erin.

Dan is het klaar.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

:D

Zojuist een flinke mand mispels geplukt. Ik heb een recept van Nigel Slater om er gelei mee te maken..speciaal bij vlees, wie weet ook zonder lekker

Jammer dat er niemand van jullie bij mij in de buurt woont, ik heb nog in tweederde van boom vruchten hangen..ze zijn erg groot dit jaar.

Dan maak je toch gewoon wat extra gelei om aan ons te geven de volgende MTFD

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

in het weekend de frambosen weggesnoeit, de laatste stengels van mais aan paard gegeven en het vrijliggende vak met stro toegedekt.

Vanaf vandaag is het blad harken en naar de moestuin rijden..als dat vol ligt gaat de rest op de kompost hoop.

( waarom kunnen die blaadjes niet gelijk in de kompostberg dwarrelen...scheelt een hoop werk)

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Vandaag heb ik niet veel in de tuin gedaan wel in het plantsoen, daar heb ik kastanjes verzameld en er een stopmotion filmpje van gemaakt. Je mag er op stemmen als je wilt, door de video leuk te vinden op Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=8lPn_wQMTqI

Dank je vanuit een mistig Groningen, maar goed wat wil je dan ook anders als de relatiev vochtigheid 100% is?

[*]

Frambozen gesnoeid en de Japanse wijnbes.

Komkommerplanten opgeruimd er hing nog een citroen komkommer aan maar de hond ging er mee van tussen ze at hem helemaal op dus zal wel gesmaakt hebben

Even later stond mevr. ook nog naar de paprika te gluren maar ik was ze voor, afgevallen druiven en snack tomaatjes waren dan wel weer lekker en op het laatst had ze ook nog een muis. In ieder geval een gevarieerd dieet.

Er ligt nu een flinke stapel takken van de week de fik erin.

4 klikozakken en 2 vuilniszakken volgepropt met kastanjebladeren, de bosaardbeienwoekerbende gefatsoeneerd, bramen gesnoeid, de inmiddels poederige zinnia's opgeruimd, dahlia's gedeadhead, het laatste stuk gevlakt en betegeld met loodzware betontegels. Mijn rug protesteert nu..

Leuk ruilmateriaal misschien wel maar of het leuk is om te maken?

Ik heb het nog nooit gegeten dus weet echt niet wat ik er van moet verwachten.

Ik ook niet Angela maar de recepten en de commentaren die ik lees zijn positief. Inmiddels heb ik ook een paar van die zachtrotte vruchten gegeten, ze smaken een beetje naar appelcompote met iets erin..misschien kaneel of een ander kruidig ietsje. Het lijkt me juist erg leuk er gelei van te maken weer eens iets nieuws.

Hier veel blad geharkt en twee compostcontainers gevuld met lagen fijngeknipte dahlia`s afgewisseld met lagen fijngeknipte aardpeerstengels en lagen blad.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Magnolia boom verwijder samen met een kennis bij een oudere buurman.

Ik vond het zonde om de boom naar de milieu straat te brengen dus heb hem in het gemeente park geplant.

Ook nog 2 stokrozen geplant die nog in een potje stonden.

En snoeiafval weggebracht.

Mijn boerenkool plantjes verzorgd met een beetje compost en een scheutje water

Het is de eerste keer dat ik boerenkool (in een plantenbak) probeer (gebrek aan tuin) En ook wat te laat begonnen, maar dankzij het zachte weer lijken ze toch goed te groeien!

2015110811235132771447015079.jpg

Ik heb gisteren lekker opgeruimd, maisplanten, chrysanten, Zinnia's stukgeknipt op de compost hoop. Bloemkoelplantjes in de kas geplant en de knofloof zowel in de kas als buiten in de grond gestopt.

Verder nog lekker geoogst, boerenkool, pastinaken, snijbiet, hele bak pepers (de laatste), raapstelen en 12 flespompoenen. Kunnen we weer een weekje vooruit.

Thuis nog cupcakes gebakken met pindapompoen, ook uit eigen tuin natuurlijk, erg goed gelukt.

Groeten Sjaak

Oei, dat durf ik dus niet: die schimmelzinnia's in de compostbak.

Maar mijn schijnbaar kurkdroge compostbak blijkt het prima gedaan te hebben!

Alleen het voorste stukje van een paar cm, bij de schuif, waar de hele dag de zon op brandde, is niet verteerd. Daardoor leek het alsof de hele bak droog was. Maar daarachter blijkt prachtige compost te zitten, vol met wurmpjes

Die heb ik meteen getransplanteerd naar een andere bak.

Helemaal tevreden

Dit is die alarmerende foto van 23 augustus:

2015-08-23compostvat14301440352320.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

stronken weggebracht naar het milieuplein in Bloemendaal, daar waren ze veul vriendelijker dan in Haarlem trouwens

2 kruiwagens vol gesnipperd en in het bessenveld gelegd

1 zak blad in de bladcompostbak, die is nu wel vol (tot over een paar dagen natuurlijk)

spruiten geoogst

gewied

Schorseneren geoogst al een groot deel gekuist straks rest .

Wortels geoogst en helft ingekist voor de volgende maanden .

Knolselder geoogst staan nu ook in een bak binnen .

Rest van droogbonen geoogst en verwijdert .

Perk met de ajuin en winterprei gewied. Voor de rest sta er niks meer en de legge perken opgekuist.

Nu is het wel echt winter . Maar ja binnen een goede maand mogen de eerste wortels terug gezaaid worden.

Begonnen met het wegtrekken van de pompoenplanten, de maisstengels enz en verder knip ik wat groen en hark ik nog wat blad. Ik heb twee enorme bladkorven, twee grote houten compostbakken en twee vamvaten. De lagen materiaal voor de compost probeer ik zoveel mogelijk tijdens het fijnknippen van de compost in lagen in het laatste -niet volle- vat te krijgen. Ik ging wat blad uit een van de korven halen om als droge bruine laag te gebruiken en in het midden van de korf was het goed warm!

Ik heb nog minstens een compostbak erbij nodig om het allemaal kwijt te kunnen...

je het nooit teveel compostbakken toch?

Vandaag in het zonnetje de compost omgezet. dat was dit jaar volgens mij nog niet gebeurd. ondanks dat mijn bak niet zo warm wordt was het onderste deel al mooi fijn en vol wormen. Deel van de wormen overgezet naar de wormenbak die in het najaar/winter in de schuur staat (lekker lui alle keukenafval dumpen zonder door de regen/kou te hoeven).

Man heeft na het werk nog blad geveegd en tussen de planten . Dat is voornamelijk eikenblad maar toch een zak gevuld om te zien of het bladcompost wil worden. helaas geen grasmaaier om het fijn te hakselen.

volgend jaar als alles goed gaat dus gewone compost, wormencompost en bladcompost