Jump to content

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3

Jorg
 Share

Recommended Posts

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Vanochtend de tuin van mijn moeder (die buiten Nederland ligt, dus het is hier zomer) nog net niet leeg gegeten. Aardbeien gesnoept, frambozen, vijgen en meer lekkers. Het was in ieder geval een goed ontbijt.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Ah..dat klinkt goed!

Ik ben hier al even niet geweest en heb dus sindsdien heel wat lekkers gegeten. Veel zuurkool, en ja RobO ook Elzasser..ik ben een klein beetje om, maar doe er ook wat eigens in ( of liever ik laat er wat vlees uit) en spoel de zuurkool niet af zoals de Elzassers hier doen.

Veel pompoensoep met kerrie gegeten op verschillende manieren, met knolselderij bv of met pastinaak. Ook prei en wortel erbij zijn favoriet. Veel knoflook en Zeelandse ui.

Gisteren Ramen gemaakt met Zelhempoulet, ocaknolletjes, cayenne en tuinbonen.

En nu zit er een butternut van 5 kilo in zijn geheel in de oven, de bedoeling is om met het gare en zoete vruchtvlees heel wat te maken, misschien vries ik er ook wat van in. Het eerste wat ik nog voor vanavond maak is humus met kikkererwten, sesam zonnepit en pompoenpit, 2 flinke delen van de pompoen en cayennepeper ( oloijfolie, zep, citroensap, koriander)

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Stoofvlees gemaakt met de laatste gedroogde oesterzwammen uit de minichampdoos. Je hebt momenten dat je zo veel oogst hebt dat er niet tegen aan te eten valt, dus drogen leek me wel wat. Gewoon zonder te weken oid in de pan erbij gedaan. Waren heel mooi geweld!

Stoofvlees was heerlijk met veel kaneel en kruidnagel. En dan veel gekochte paddenstoelen. Was erg lekker en vanavond de rest opeten. Nu al zin in!

Wat winterpenen uit eigen tuin (raspen met appeltje, wat citroensap erover en wat rozijnen erdoor. Nog even in de koelkast en mmmm!) met een gebakken piepertje (texla, sarpo'tjes en wat laatste bionica) en wat heerlijke hamlappen van Veldvarken Borg. Eenvoudig. Maar zo lekker!

Edit: ook een laatste Henk-uitje erbij

7ea0ce374293502fc3d0ef953264d79f.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik ben zó trots op een soepje die ik heb gemaakt. Zelf bedacht recept die me heerlijk smaakte! Met oa zelf getrokken runderbouillon (minstens 24 u a la hemsley & hemsley) 1 chili uit de woonkamer die staat te overwinteren, een grote stengel citroengras uit de tuin, jaren geleden kaffirlimoenblaadjes gedroogd en dat gebruik ik nu nog en dan nog gekocht spul erbij. Het was heerlijk en ik was zó blij dat die prop watten uit mijn hoofd werd geveegd bij elke hap soep die ik nam!

eea9b2c64230da20570c8346cd3d434c.jpg

Salade met rucola peterselie en wat borage uit de tuin en zo gedroogde tomaatjes uit mijn moeders Turkse tuin.

Smaakte me goed. In mijn eentje bijna opgegeten tot manlief vroeg of hij ook wat salade mocht. Eeh, vooruit dan...!

Zag tot mijn verbazing trouwens dat de nz spinazie en snijbiet ook weer aan het groeien is. Zou leuk zijn als ik daar ook nog wat van kan oogsten.

Edit:

Ik ben even de feed aan het doornemen. Zie ik dit topic met een Turkse tekst. Das geinig! En vooral apart dat ik die foto verder nergens terug kan zien.

3f0b55d45e8b7113e0c431615df78e53.jpg

Vandaag vanwege de Kerstvreterij een evenwicht, een groentesoepje julienne met prei, wortel, ui, knoflook en kruiden. Speltbroodje met venkelzaad en komijnzaad staat in de oven.

Morgen een simpele boerenkool en dan overmorgen die kalkoen..zonder vette vulling maar met appels en walnoten uet en veel groente erbij. Vers kwarkijs toe in mijn geval frambozenijs( kwark of yoghurt met suiker of honing zoeten en een gelijk deel bevroren fruit erbij..staafmixer erop en meteen serveren gegarneerd met blaadje munt oid.)

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Jullie soepjes klinken goed Appelvrouw en Mellie! Wij ook aan de soep. Bruine bonen, met eigen pronkbonen en veldvarken en wortel, bleekselderij en nog zo wat zaken. Mmmmm.

Morgen zou ik ook wel willen aanschuiven bij die kalkoen van jou Appelvrouw. Klinkt erg lekker! Als je tijd hebt: fotootje?

Pasta met flowersprouts en broccolistelenpesto. Erg lekker die flowersprouts! Volgend jaar meer van planten

Moest ik even googelen tot mijn schande. Maar zien er inderdaad heel geestig uit. Lekkerder dan gewone spruitjes Anna? Dan pas ik dat nog aan in mijn bestelling voor vdWal die ik komende week ga doen!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...