Jump to content
Liesje

Ervaringen met watermeloen kweken?

Recommended Posts

Lekkere meloen met een iets andere smaak dan de rode. Deed het afgelopen jaar prima in de buitenlucht, maar dat was mede te danken aan de mooie zomer. Ik weet niet of deze het buiten ook goed doet in mindere zomers...

Wie teelt er watermeloen buiten met gronddoek?

En wat is jullie ervaringen ermee.

Ik ga dit jaar ook buiten doen, maar zeker ook in de kas!

Meende ergens te lezen hier dat je halverwege april moet zaaien, nu nog niet?!

Heb vandaag zaden binnen gekregen, wat vreemde soorten haha: post395876.html#p395876

Watermelon montenegro

Watermelon Alaya Ulybka

Watermelon Tyulpan

Wie kent ze niet?!

De tweede en derde "ken" ik, daar ik vandaag een paar zaden cadeau gedaan heb gekregen van Prettig Gestoord! Het plan is teelt in metselkuipen van 90liter in de openlucht. Wel een uitdaging in de zomer met warm weer, mijn tuin ligt n.l. 4km van huis dus kom normaal niet elke dag.

Na het verpoten hangen je plantjes slap? Dan gaat er iets niet goed met het verpoten. Heb je ze in de volle grond gezet en verslapten ze toen?

Zou het de schrik zijn vanwege de lage(re) temperatuur van moeder Aarde? Water geven heb je vast wel gedaan ?

Het verpoten naar meer ruimte moet hier nog even wachten, tot na IJsheiligen. Momenteel staan ze er zo bij :

2019-04-29-komkommer97771556460795.jpg

Saalk86, vorig jaar voor het eerst watermeloenen gekweekt. Met heel geschikt zomerweer !

Hou het bevruchten in de gaten of doe het zelf, verder veel liefde geven. Én bij vrucht een bedje van stro voor de meloen zelf. Dat is tegen ligplekken. Kloppen op de meloen om te horen of hij rijp is wordt er altijd beweerd. Bij twee heb ik geklopt wat ik kon want ze groeiden niet meer maar bleven toch dof klinken. Uiteindelijk ben ik behoorlijk bedot want die twee waren overrijp... Twee andere meloenen zaten zo dicht bijelkaar aan de plant dat ze samen op het bedje van stro mochten :

2018-08-11-the-twins91641556925763.jpg

Vier anderen waren geheel geslaagd, zij het een kleiner maatje dan via de toonbank. Dit jaar heb ik weer gezaaid en staan er nu zo bij:

2019-04-29-watermeloenen-met-zaadje-aan-plantje97271556460825.jpg

Tenslotte nog even over deze groene rakker: hij lag wat verscholen en leek heel lang op een watermeloen. Dan zou ik 7 geslaagde meloenen hebben! Ik had deze kalebas bijna een bedje van stro gegeven. Bijna. 2018-groene-kalebas25041556926660.jpg

.

Bedankt voor de tips!!

Ik sprak over komkommers, sorry verkeerde topic. Watermeloenen staan er goed bij:

DD007E93-81B7-4783-B1EE-58C1AED41F8B82471556994616.jpeg

Ik ga dit jaar teelt in kas doen maar ook in strobalen! Hou jullie zeker op de hoogte!

Edited by Guest

Ah jammer, je tekst is wat weggevallen nadat je de foto toegevoegd hebt. Die link moet je altijd in de gaten houden waar hij terecht gaat komen.( Hij wil graag aandacht en walst zo je tekst plat. ) Bij het 'toevoegen bericht' goed kijken waar je cursor staat. Misschien even herstellen?

Ik heb de eerste water meloenen in de grond van de kas gezet, maar ze gaan niet zo snel. Zal morgen foto’s maken.

Google eens op ‘straw bale gardening’, Grork!! Ben er vandaag mee begonnen maar durf t nog niet aan om die mini watermeloen plantjes al buiten te zetten...

Gaat niet zo hard hier! Maar ben vast te ongeduldig en de rest schiet omhoog, dat zal ook mee spelen

Ik zit er even mee dat ik ze straks wel buiten wil telen in die strobalen, maar moet ze eigenlijk verpotten nu want ik merk dat ze enorm diep wortelen.

Dus nog in groter pot (10 liter) in de kas zetten en later buiten of nu al buiten?

Ze staan nu een week of twee onbeschut buiten in metselkuipen (voorzien van een ondergewerkte laag half verteerde mest). De planten slaan aan, groeien wat maar nog niet superveel, maar waar ik vooral blij mee ben is dat de slakken ze nog niet hebben weten te vinden. Als het mij te traag gaat kan ik eventueel nog wel met wat folie o.i.d. een soort minikasje te creeeren.

Watermeloenplanten komen niet zo snel op gang en blijven kleiner dan gewone meloenen is mijn ervaring. Had ze afgelopen jaar gewoon buiten staan en de langste uitloper was een keer 2m, van de cantaloupes ruim 3.5m

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Hier ook een moeizame start. Het koude weer in mei heeft niet echt geholpen. Plantjes staan nu twee weken in de volle grond, onder folie als het wat kouder. Ze komen er wel doorheen.

Hier staan ze er nu zo bij. Lang gedacht dat het helemaal niks zou worden. Ik had ze al vroeg in de kas staan. Dat doe ik iig volgend jaar anders. 2015060198a81aa3f80b41468c74abe6.jpg

Plantje ziet er prima uit, alleen is het geen watermeloen... Ben nu wel benieuwd wat het wel is.

199215BA-14C7-4347-942B-5842801915D884731560319953.jpegF26357ED-3028-4143-8D8E-3D16251E05EA89501560319954.jpeg

Twee van mijn watermeloenplanten, te weten de Kholodok en de Prodyser , 1 April gezaaid en 19 Mei in de kas geplant

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Plantje ziet er prima uit, alleen is het geen watermeloen... Ben nu wel benieuwd wat het wel is.

SCHRIK!

Maar! Maar! Oh-oh... ik zie nu pas het verschil van blad.Hihi! Een meloen is het toch zeker wel? Jaaaaaaaaaaa, dat moet gewoon!

Zou ik me dan zó vergist hebben? Het moet een honingmeloen worden dan, daar had ik ook zaad van. Zeg me, herken je een honingmeloen bassie76? Ja toch? Zeg-me-als-het-niét-zo-is .......... 'k moet toch eens aan een bril denk ik hahhahahha

Dan zal het vast een honingmeloen zijn. Heb daar verder geen ervaring mee, maar die zien er in het begin wel zo uit. Hou ons wel op de hoogte...