Erik Posted February 12, 2010 Share Posted February 12, 2010 Vorig jaar heb ik een moestuintje voor mijn kleinkinderen aangelegd. Het is erg leuk om mijn kleinkinderen op spelende wijze bekend te maken met waar groenten vandaan komen en hoe ze groeien. Het geeft veel voldoening om ze te zien spelen en onbewust ziet leren. Ik heb ze een eigen plekje gegeven en een bak gemaakt zoals dat bij de makkelijke moestuin (square foot gardening) gebeurd. Ze hebben zelf mogen kiezen wat ze gingen zaaien en met een beetje begeleiding zijn dat: kerstomaatjes, snackkomkommer, aardbeien, sla en worteltjes geworden. Ze mochten zelf beslissen als ze zin hadden om te zaaien en mee te helpen. Ik heb ze ook een gietertje, schepje en harkje gegeven en wat grote labels die ze versiert en betekend hebben. Dit jaar wil ik ze een prei, boontjes, spinazie en bietjes bij laten zaaien. Of ze het in eerste instantie willen opeten is een tweede maar denk dat zo'n tuintje dit wel makkelijker maakt. Ze willen veel meer proeven en uitproberen als ze meegeholpen hebben aan het zaaien en oogsten van de groente of het fruit. Hun interesse voor plantjes en tuinieren is er flink door gegroeid. Heel leerzaam en lekker dus voor kinderen, zo’n eigen stukje moestuin! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cynthia Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 hihi, het opeten....ik had zaterdag een jongetje gezegd dat hij zijn boontjes kon oogsten. Na een half uur hingen de boontjes er nog. En toen zijn vader hem kwam halen hingen ze er ook nog steeds. Uiteindelijk hebben we met z'n tweetjes de boontjes geplukt. De vader van het jongetje had bij aankomst ook tegen de jongen gezegd dat hij ze kon gaan plukken.Wat blijkt nou, hij vindt boontjes gewoon niet lekker dus wilde ze niet mee naar huis nemen. Ik moest er wel erg om lachen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 30, 2010 Author Share Posted August 30, 2010 Haha leuk verhaal. Ik merk dat kinderen zelf laten "aanrommelen" in een kindertuintje wel helpt om ze nieuwe groentes te leren eten en natuurlijk te leren waar de groentes vandaan komen. Hoe doe jij dat in de kindertuin? Heb je een plan en technieken die je gebruikt voor wat de kinderen mogen zaaien? Misschien leuk om eens te vermelden in een nieuw bericht Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted November 21, 2018 Share Posted November 21, 2018 wat is er mis met kinderen leen altijd de handen te wassen met gewone zeep en warm water , nadat ze in de tuin gewerkt hebben of buiten bezig ,of nadat ze naar de wc zijn geweest . gewone hygiëne , en ze vooral niet overbodig bang maken voor "beestjes ". Als je ze al krijgt overleef je ze meestal wel hoor , blijf met je voeten op de grond . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted November 22, 2018 Share Posted November 22, 2018 Kan volgens mij juist een stimulans zijn zelf groenten kweken/oogsten om deze te proeven en lekker te vinden . Mijn stiefdochter lustte erg weinig en ze spinazie laten helpen knippen en daarna eten vond ze erg lekker . Maar vrees wel dat ze vroeger te veel besliste of ze iets lekker vond met haar verstand/ogen en niet met haar mond (wat een boer niet kent eet hij niet?) Als je ze al krijgt overleef je ze meestal wel hoor , blijf met je voeten op de grond .. handhygiëne is wel zeker nodig maar gewoon stuk zeep is voldoende .https://www.gezond.be/leven-we-vandaag-te-hygienisch/ Heeft ons lichaam deze van kinds af aan niet nodig in kleine mate om daarna op een normale manier er op te reageren ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted November 23, 2018 Share Posted November 23, 2018 Moestuinieren met kinderen vind ik ontzettend leuk! Mijn kinderen van 1, 3 en 4 zijn zo veel bewuster met groen om hun heen, bloemen die ze herkennen, zaden die ze op eigen initiatief verzamelen. Prachtig! Dus vooral doorgaan, want je kleinkinderen gaan vanzelf gevarieerder eten uit hun tuintje. Betrek ze bij het bewateren en oogsten. De kinderen zelf uit de tuin laten oogsten, is in mijn ervaring veel beter om ze ook daadwerkelijk bietjes te laten eten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts