Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Artisjok

harmony

Recommended Posts

Vorig jaar heb ik een vijftal artisjokplanten in de moestuin gezet. Ze waren prachtig!

Maar de strenge vorst zorgde ervoor dat de planten er lichtelijk dood uitzagen na verloop van tijd. En dat niet alleen, toen kwamen wij nog op het goede idee de hele moestuin te frezen (50cm diep) en bleef er niets van over.

Nu komen er echter plantjes op, waarvan ik vermoed dat het artisjokken zijn.

Wie kijkt even mee naar de foto die ik heb gemaakt?

Dank je wel en groetjes, Monique

2cf5czn.jpg

Als dat een korenbloem wordt vreet ik me hoed op! Nou ja, of het moet een of andere gekweekte versie zijn maar de korenbloemen die hier groeien (en nu trouwens volop bloeien) lijken hier helemaal niet op. Maar ook mijn vergeet-me-nietjes lijken in de verste verte niet op die je bij het tuincentrum koopt dus wie weet is het toch een cultivar korenbloem. En toevallig heb ik vandaag een artisjok in de grond gezet en ook die lijkt er niet op.

Maar wat het wel is dat weet ik helaas ook niet. Eva weet het vast.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

• 3 weeks later...

Nou dan durf ik er nog wel een hoed op te zetten dat het misschien toch geen korenbloem is zoals wij die kennen maar een Grote Centaurie.

Die heeft namelijk veel meer dat rucola-achtige blad. Op de site van Vreekens zaden (!) kun je goed het verschil zijn tussen de gekweekte korenbloem, de wilde korenbloem en de grote centaurie. Even als zoekterm wilde korenbloem invoeren en je krijgt ze alle drie (plus het slaapmutsje?) op een pagina. Het kan trouwens ook nog knoopkruid zijn. Allemaal zijn het Centaurea (cyanus, scabiosa en jacea)

We zullen moeten wachten op de bloemen, ondertussen zoek ik alvast nog een hoedje op

Veuvecouderc

• 4 weeks later...
Als dat een korenbloem wordt vreet ik me hoed op! Nou ja, of het moet een of andere gekweekte versie zijn maar de korenbloemen die hier groeien (en nu trouwens volop bloeien) lijken hier helemaal niet op.

Ha! Alhoewel de hoed heerlijk smaakte blijkt dat ik er toch niet helemaal naast zat: wat jij daar hebt is 1000% zeker geen Wilde Korenbloem! De bloem daarvan ziet er namelijk zo uit

images-(36)73711371851389.jpg

Veel ieler en veel minder waar voor je goeie geld dus! Ook het blad is veel minder uitbundig aanwezig bij de wilde bloem dan bij de gekweekte versie.

Nou ja, met u goedkeuren laat ik dat tweede hoedje in de kast liggen

Blijft wel een prachtige aanwinst voor je tuin!

Veuvecouderc

Je hebt gelijk het is idd een gekweekte versie, maar wèl een korenbloem

Nou ja, alles wat in mijn moestuin staat is min of meer gekweekt, naast al het groen vind ik veel kleur zeker ook erg mooi en dit knalt er wel uit.

Laat de hoed maar lekker op de plank liggen en geniet van het komende weekend!

Monique

• 2 months later...

Tja deze topic heet toch echt Artisjok - al blijkt het later over iets heel anders te gaan - en dus zet ik mijn vraag hier maar neer.

Mijn artisjok heeft ons voorzien van een paar heerlijke vruchten (wij houden er namelijk wel van ) maar ik laat 'em nu maar gaan met z'n knoppen. Tis werkelijk wonderschoon hoe de bloemknoppen per week van uiterlijk schijnen te veranderen. Vandaag zag ik de eerste paarse draadjes - de voorbode van de bloemen - en alhoewel de knop al prachtig is hoop ik toch ook op spektakel van de bloem zelf!

Maar goed, daar gaat de vraag niet over. Op de 2e foto is het misschien niet zo duidelijk als bij mij live in de tuin, maar de artisjok maakt dus al fijn uitlopers (die staan met name op de foto, ik tel er drie). Heel goed en prettig maar ik ben een beetje in dubio over de winter. Volgens mijn bijbel moet ik de plant inpakken met wat stro, maar ik weet niet zo goed of ik de 'oude' plant mee moet inpakken ofdat ik die moet afsnijden. Met de 'oude' plant bedoel ik eigenlijk de steel waar dit jaar de vruchten aan hebben gezeten. Er is een duidelijk verschil te zien tussen die oude steel en de nieuwe loten, tenminste bij mij in de tuin.

De vraag aan de artisjokveteranen is dus of ik de oude steel (daar waar wij de vruchten van hebben geplukt) helemaal zal afsnijden tot de grond en de nieuwe loten bedekken met stro, of laat ik ook de oude steel staan en pak ik die mee in?

Edited by Guest

Veuvecouderc

Dit jaar voor het eerst artisjokken, dus zeker nog geen veteraan, meer jeugdig talent De bloemstelen kun/moet je na het oogsten geheel wegnemen, over het overwinteren bestaan veel verhalen. Wortelstekken nemen en die onder glas (schuur oid) te laten overwinteren schijnt het beste te zijn, bij het afdekken met stro schuilt er rottingsgevaar, je moet de planten dan ook regelmatig laten luchten of nog beter, bij jou met tuin aan huis pas afdekken bij flinke vorst, alleen de een zegt geheel afknippen de ander wat inkorten tot dat hij makkelijk in te pakken is. Ik ga het deze winter op deze 3 manieren proberen en kijk wat het beste werkt voor mij. Wat ik ook veel gelezen heb is dat mensen die redelijk aan de kust wonen, zeker in Frankrijk, door de een stuk mildere winters helemaal niet hoeven af te dekken.(Weet niet of jij richting kust woont?)

Even a broken clock is right twice a day