Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gezeldschaps plant voor pepers in pot.

Recommended Posts

Hoihoi, ik ben nieuw met tuinieren en heb dit jaar voor het eerst pepers geplant en ben super benieuwd wat er uit gaat komen!

Nou las ik ergens op internet dat deze best een hoge vochtigheid nodig hebben, vooral als ze in de winter binnenshuis staan en dat het dus een goed idee is om een bodembedekker in dezelfde pot te kweken.

Ben dus op zoek naar mensen met ervaring hiermee en ideeën voor zo'n gezeldschapsplantje! Ben zelf nog nieuw in tuinieren dus heb niet veel verstand van bodembedekkers/goede buren.

Heeft dus ongeveer dezelfde aarde, vocht, voeding en zon behoefte nodig. Misschien iets wat ongedierte weg houd? Een kruid, groente of bloem die de peper kan helpen? Liefst niet te groot zodat íe teveel aandacht van de peper weg gaat eisen en liefst ook meerder/2jarig want de peper gaat in de winter lekker naar binnen toe. ^^

Doen jullie dit vaker bij groente/planten in pot? Twee soorten van verschillende hoogte bij elkaar, en zo ja welke en wat is de ervaring hiermee?

Nog een bonus vraag, wil binnenkort een 2e pepersoort erbij halen. Moet ik me zorgen maken over kruisbestuiving? En is het overwinteren in verschillende kamers genoeg om dit eventueel te voorkomen?

Edit: Voorstel topic is aangemaakt voorstellen-en-mijn-tegenslagen-van-vorig-jaar-t17290.html

wij geven de pepers binnen regelmatig water voor het vocht

ze staan in potjes in een grote bak en we geven water van onderaf

groenbedekker zou ik niet doen ivm concurrentie van de wortels

andere planten krijgen wel schors bovenop of hydrokorrels

mi: kruisbestuiving merk je pas in de zaden niet in de pepers zelf, dus heb je alleen "last" van als je doorkweekt

Bedankt voor de informatie! Dat met die concurrerende wortels leek me ook al zo onhandig. Dan zie ik hier dus maar vanaf

Doorkweken lijkt me juist wel leuk met de pepers, zodoende kan ik de zaden delen met anderen die ze graag zouden hebben.

mi: kruisbestuiving merk je pas in de zaden niet in de pepers zelf, dus heb je alleen "last" van als je doorkweekt
En zelfs dan is het niet echt een last (dit in tegenstelling tot doorkweken bij pompoenen en kolen). Het blijft een peper enkel de vorm of kleur kan licht afwijken, afhankelijk van de combinaties.

Het zijn ook zelfbestuivers dus vaak gebeurd ook dat niet, gewoon zaad winnen en weggeven/zaain