Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tips voor fruitplanten aan de tuinrand gevraagd

Flup

Recommended Posts

Een zijkant van de tuin gaan wij uitgraven. Dat is een border van 1 meter breed en een meter of 20 lang. Er komt de hele dag zon op.

Nu staan er frambozen, maar het onkruid van het aanliggende perceel woekert ook enorm in onze tuin. De wortels van de brandnetel zijn een geheel met de wortels van een aantal frambozenstruiken, waardoor ik de brandnetels niet kan verwijderen zonder de frambozenstruiken te beschadigen.

Het stuk wordt dus omgespit (30cm diep) en ontdaan van alle onkruid. Ook graven wij op de erfgrens wat tegels in, zodat het onkruid iets minder makkelijk onze tuin kan binnengroeien.

Frambozen zijn lekker, maar ertussendoor wieden is lastiger, zodat het onkruidvrij houden ook lastiger gaat. De grond is een soort van arme zandgrond.

Ik wil er graag fruit / noten neerzetten, liefst meerjarige planten. Mooie bloemenstruiken mag ook, maar iets eetbaars wil ik er wel bij. Er staan nu ook een paar aalbessenstruiken en die blijven staan.

Wat voor een fruit / noten kan ik op een wat arme grondsoort het beste zetten. Het moet tegen veel zon komen, want er is aan die kan nauwelijks schaduw. Hoge bomen kunnen in ieder geval niet, die moeten op minimaal 2,5 meter van de erfgrens.

Alvast bedankt voor de tips!

ik zou eerst je grond verbeteren door 2 steken diep te spitten, wortels weg te halen en zoveel mogelijk compost en hel goed verteerde mest onder te werken; later bijhouden door er compost bovenop aan te brengen als mulch en verder veel te wieden

alle fruitstruikjes kunnen dan wel, als je er maar een net overheen kunt leggen, of je maakt een vaste kooi

witte bes, rode, zwarte, josta, braam (woekert wel), framboos, wijnbes