Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kleine pompoen uitplanten

Raquette

Recommended Posts

Even een snel vraagje: ik heb twee pompoenzaailingen die het eerste 'echte' blad al hebben, het tweede is in de maak. Zijn ook al afgehard. Kan ik die al uitplanten of zijn ze nog te klein en te kwetsbaar? NB. het eerste blad is pas ongeveer 4cm in het rond, plus kiemblaadjes; echt kleintjes dus nog.

Voornamelijk praktische redenen: ik ben het zat om rond te slepen met een hele zooi potjes die eigenlijk niet meer op de vensterbank of in de zaaikas passen:).

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Zelf laat ik ze meestal wat groter worden maar dat heeft te maken met de slakken op de tuin. Als de plantjes nog zo klein zijn dan zijn het éénhapscrackers voor hun.

Dus als jij geen last van vraat hebt in je tuin dan kan je ze gewoon in de grond planten.

Ja, goede vraag, Kim! Ik heb sporadisch last van slakken; in mijn moestuinbak vrij veel, maar mijn courgette (die is al ietsje groter, ongeveer 20x20cm doorsnee) laten ze dan weer met rust. Ik vind het dus nog een beetje eng...denk dat ik iig wacht tot ze het tweede echte blaadje hebben. Wat denk jij van Kim's vraag, Erny?

NB. Eénhapscracker...

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Mijn courgettes zijn helaas een slakkendelicatesse, maar mijn, nog kleine, pompoenplantjes laten ze met rust. Had het liever andersom, heb namelijk teveel pompoen gezaaid, dus heb daar nog planten van over.

Die vraag van Kim is wat lastig te beantwoorden... Want er is altijd kans dat ze gewoon de stengel doorvreten en je plant dan alsnog verloren is.

Of, dat vinden ze namelijk erg lekker, dat ze juist het jonge hart eruit vreten...

Maar denk dat hoe groter de plant... hoe minder kans...

En omdat er mega veel slakken bij ons huizen ga ik liever voor groot.

Meestal moeten slakken niet zoveel weten van planten met haartjes, maar ik heb al courgettes en pompoenen gehad waarvan het steeltje half werd doorgevreten in de dagen nadat ze werden uitgeplant. Ook al hadden ze al een paar echte blaadjes en zagen ze er best stevig en harig uit...

Meestal moeten slakken niet zoveel weten van planten met haartjes, maar ik heb al courgettes en pompoenen gehad waarvan het steeltje half werd doorgevreten in de dagen nadat ze werden uitgeplant. Ook al hadden ze al een paar echte blaadjes en zagen ze er best stevig en harig uit...

Dan vrees ik dat mijn komkommerkruid en smeerwortel niet harig genoeg is...

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe