Raquette Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Even een snel vraagje: ik heb twee pompoenzaailingen die het eerste 'echte' blad al hebben, het tweede is in de maak. Zijn ook al afgehard. Kan ik die al uitplanten of zijn ze nog te klein en te kwetsbaar? NB. het eerste blad is pas ongeveer 4cm in het rond, plus kiemblaadjes; echt kleintjes dus nog. Voornamelijk praktische redenen: ik ben het zat om rond te slepen met een hele zooi potjes die eigenlijk niet meer op de vensterbank of in de zaaikas passen:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Zelf laat ik ze meestal wat groter worden maar dat heeft te maken met de slakken op de tuin. Als de plantjes nog zo klein zijn dan zijn het éénhapscrackers voor hun. Dus als jij geen last van vraat hebt in je tuin dan kan je ze gewoon in de grond planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Wat ik me afvraagt, vanaf welke grootte hebben courgetteplantjes geen of in ieder geval geen levensbedreigende last meer van mogelijke slakkenvraat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 17, 2015 Author Share Posted May 17, 2015 Ja, goede vraag, Kim! Ik heb sporadisch last van slakken; in mijn moestuinbak vrij veel, maar mijn courgette (die is al ietsje groter, ongeveer 20x20cm doorsnee) laten ze dan weer met rust. Ik vind het dus nog een beetje eng...denk dat ik iig wacht tot ze het tweede echte blaadje hebben. Wat denk jij van Kim's vraag, Erny? NB. Eénhapscracker... Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
GTman Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Ik denk dat de slakken er wel van af blijven op het moment dat de haartjes op de planten wat groter en stugger worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Mijn courgettes zijn helaas een slakkendelicatesse, maar mijn, nog kleine, pompoenplantjes laten ze met rust. Had het liever andersom, heb namelijk teveel pompoen gezaaid, dus heb daar nog planten van over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Die vraag van Kim is wat lastig te beantwoorden... Want er is altijd kans dat ze gewoon de stengel doorvreten en je plant dan alsnog verloren is.Of, dat vinden ze namelijk erg lekker, dat ze juist het jonge hart eruit vreten... Maar denk dat hoe groter de plant... hoe minder kans... En omdat er mega veel slakken bij ons huizen ga ik liever voor groot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Meestal moeten slakken niet zoveel weten van planten met haartjes, maar ik heb al courgettes en pompoenen gehad waarvan het steeltje half werd doorgevreten in de dagen nadat ze werden uitgeplant. Ook al hadden ze al een paar echte blaadjes en zagen ze er best stevig en harig uit... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 19, 2015 Author Share Posted May 19, 2015 Aiaiai, de horror! Wijzer geworden door mijn 'stilstaande' komkommer had ik deze meteen in een riant potje met potgrond uitgeplant, dus ik laat ze denk ik nog maar even staan tot ze toch wat groter zijn.... Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sin Fronteras Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Meestal moeten slakken niet zoveel weten van planten met haartjes, maar ik heb al courgettes en pompoenen gehad waarvan het steeltje half werd doorgevreten in de dagen nadat ze werden uitgeplant. Ook al hadden ze al een paar echte blaadjes en zagen ze er best stevig en harig uit... Dan vrees ik dat mijn komkommerkruid en smeerwortel niet harig genoeg is... Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Ik doe er dan een emmer zonder bodem overheen en daar nog weer een stukje insectengaas. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts