victorhurxkens Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Beste moestuinders, Ik en mijn vader hebben sinds 5 jaar een moestuin van 200m2. Zelf pas 18 jaar maar dus toch al 5 jaar ervaring. Eén gewas blijkt ieder jaar toch weer een lastige opgave voor ons. Vaak hebben we last van de ziektes die eigenlijk vaak voorkomen bij tomaten zoals de aardappelsziekte, en door de hele tuin aardappels, omdat we ook veel aardappels kweken. Veel dingen al geprobeerd, denk bijvoorbeeld aan een dak. Nu hadden we dit jaar het idee om het misschien heel anders aan te pakken en een soort verhoogde bak te maken en deze te vullen met goede moestuingrond die je bij de plaatselijke tuincentra kunt kopen, en dan natuurlijk ook een dak erop. Is dit de enige oplossing om te zorgen dat je zo min mogelijk last krijgt van deze vervelende ziektes? Iemand tips? Foto's volgen Victor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Er zijn ook rassen waarvan wordt beweerd dat ze minder gevoelig zijn. Ik heb dit jaar ook de Ace 55 VF gezaaid. Benieuwd of het wat wordt. Vorig jaar zijn bij velen de tomaten weggeregend, dus jullie zijn echt niet de enigen. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted May 20, 2015 Author Share Posted May 20, 2015 aha, dat is inderdaad duidelijk. Nu moet ik toegeven dat ik helaas totaal geen idee heb wat voor soorten tomaten we gaat planten, aangezien ik ze gekregen heb . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 naast een tomatenras met een hoge resistentie is een aardappelras met hoge resistentie misschien ook een idee.anders heb je kans dat het alsnog verspreid naar de tomaten. hoe geef je de tomaten onder het afdakje water? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted May 20, 2015 Author Share Posted May 20, 2015 Dat is een goeie tip!, nou de tomaten staan nog niet, ik ga ze morgen planten maar wou graag een beetje voorkennis krijgen. Waarschijnlijk gewoon met een gieter? Wat is de beste manier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Kweken in emmers(waarvan je elk jaar de grond vernieuwd) én die ingraven in een kas, zal het allerbeste resultaat geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted May 20, 2015 Author Share Posted May 20, 2015 Klopt zo'n idee had ik zelf ook, alleen dan op iets grotere schaal, denk aan een soort van grote langwerpige bak, met daarin nieuwe verse moestuingrond met een dak, lijkt me een goed alternatief toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted May 21, 2015 Author Share Posted May 21, 2015 resultaat : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 Nadeel van die (semi) resistente rassen is dat je vaak toch wel iets inlevert aan smaak. Dus je moet voor jezelf kijken wat je het belangrijkst vindt. Een dak helpt al een hoop, zeker als de wind nog steeds vrij spel heeft. Er zijn wat kleinigheidjes waarmee je de kans op ziektes nog verder kunt verkleinen. Zoals niet teveel dieven en alleen bij goed droog weer (door de verse wonden komen heel makkelijk ziektekiemen in je plant), niet telkens kleine beetjes water geven maar stevig gieten en dan pas weer als de tomaat echt dorst heeft en alleen gieten bij de voet van de plant, en eerder genoemde tips. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted May 21, 2015 Author Share Posted May 21, 2015 helemaal top dankjewel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 Het ziet er in elk geval al heel mooi uit! Voor de buitenteelt zou ik zeer vroege rassen nemen.Die groeien sneller en zijn daarom denk ik beter bestand tegen schimmels.2 jaar geleden (hadden toen heel goede zomer) had ik een matina tomatenplant in de tuin en in de serre.Die in de tuin groeide even snel als die in de serre. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts