Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenblad verdort aan uiteinde

Cherna

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb twee verschillende soorten tomaat gezaaid. De Black Russians zijn allemaal ontkiemt en doen het uitstekend. De Pink Brandywines lijken een probleem te hebben. De helft is ontkiemt, maar de twee die ik verspeend heb, zien er niet goed uit. Ze groeien wel gewoon en maken ook nieuw blad, maar het uiteinde van de kiembladeren is grijs geworden en verbrokkeld als je het aanraakt. Ik zie nu dat de oudste bladeren ook iets soortgelijks vertonen. Iemand enig idee wat dit is?

tombladeren80831432146657.jpg

Groetjes,

Cherna

Het is mij opgevallen dat bij een flink aantal soorten (veelal vleestomaten bedenk ik me) de kiembladen als vanzelf afsterven op een gegeven moment. Is geen enkel probleem, ze zijn het startmotortje maar zodra er "echte" bladeren komen zijn ze niet meer nodig. Ik trek ze eraf bij het verplanten zodat ik de tomaten dieper kan zetten. Zolang het verdorren alleen met de kiembladen gebeurt is er niks aan de hand.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Ik begin inmiddels te vermoeden dat het een probleem met het zaad is. Alle bladeren van deze soort tomaat krijgen bruine puntjes en randjes die na een tijdje verbrokkelen.

De plant groeit wel gewoon door, maar ieder nieuw blad heeft dus dit probleem. Ik las dat het een Kalium tekort kan zijn of een genetische afwijking waardoor de plant niet goed met Kalium omgaat. Misschien eens wat patentkali geven om te zien of dit verschil maakt..?

Kali wordt pas écht belangrijk bij het maken van de vruchten. In deze fase zou de plant het prima moeten doen op potgrond. De rest van de plant ziet er echt prima uit dus ik zou er niet teveel achter zoeken eerlijk gezegd.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Op dit moment staan ze in moestuingrond (zo'n zak uit het tuincentrum). Ze zijn gezaaid in zaai- en stekgrond. Mijn andere tomaten (Black Russians) staan in dezelfde grond zonder bruine randjes aan het blad. Het probleem met de bruine bladrandjes was al voordat ik hem verspeende. Dus toen ze nog in de voedingsarme grond stonden.

Ik heb inmiddels wat rondgeneusd op internet en kwam een heel ingewikkelde verhandeling tegen over de waterhuishouding van een plant inclusief ionen en enzymen. Het was een van de reacties op deze pagina: http://forums.gardenweb.com/discussions/2168025/necrotic-leaf-margins-pictures

Voor zover ik het begrijp kan het gaan om een lichte genetische afwijking in de Kalium huishouding van de plant en kan het soms opgelost worden door de kluit onder te dompelen in een sterk verdunde waterstofperoxide oplossing. Dat zou ervoor zorgen dat Kalium opgenomen kan worden en daarmee ook Calcium en andere mineralen de bladuiteinden kunnen bereiken. Een andere optie was afwachten omdat de meeste planten er over heen groeien. Waterstofperoxide klinkt nogal drastisch, maar ik denk dat het inderdaad geen beestje of ziekte is. De plant ziet er verder immers prima uit en groeit goed. Ach, ik heb er twee, misschien moet ik op eentje eens waterstofperoxide loslaten

tsja, in je artikel zeggen ze ook dat het beter gaat in "real soil"

als je gaat spoelen met waterstofperoxide kill je mi wel een boel grondleven. met name de schimmels die op de wortels leven, maar áls je het doet ben ik wel heel benieuwd naar het resultaat (wel alleen spoelen hè, geen andere variabelen veranderen... )