Jump to content

Hoe ik (Goudse) kaas maak

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Nou, ik heb nog niet zoveel geëxperimenteerd met aparte smaakjes, de kaas met koekkruiden ligt nog te rijpen en verder waren het altijd bestaande kruidenmixen. Ik houd toch altijd wel van de gewone komijnekaas en fenegriek. Altijd goed. En gerookte naturelkaas is ook lekker. Daar maak ik dan ook de meeste en de grootste van. De aparte kaasjes maak ik klein, dan rijpen ze snel en is het niet zo zonde als ze toch niet zo lekker zijn

Mooie foto van die paprika

Apart hoor. Kaas met wortel of pompoen. Ben benieuwd naar het resultaat.

Gerookte kaas, zelf gemaakt. Lijkt me lekker. Hoe heb je dat gedaan?

Ik heb net een fenegriek gemaakt. Staat nu onder de pers. Een vraag: wat maakt de persduur uit? Ik heb een kaas van ongeveer een kg. Is 3,5 uur genoeg?

Met vriendelijke groet,

Wim.

De persduur is niet anders per gewicht van de kaas. Of je nou een kleine of een hele grote maakt, die persduur is hetzelfde (in verschillende boekjes geven ze dan wel weer verschillende tijden aan, anders dan die 3,5 uur bijv. Maar nog steeds voor kleine en grote kaasjes hetzelfde.)

Ik heb een halfje kaas gerookt waar we al van aten. Dus die was al rijp en aangesneden. Ik ging toen spek (koud) roken, en heb er o.a. kaas en knoflook bij gelegd.

Je kunt ook roken en daarna coaten. Dus roken zodra je normaal zou gaan coaten, qua hoe droog het kaasje moet zijn. Wel altijd koud roken...

Ik had een adres in de buurt gevonden waar ik rauwe melk kan kopen (biologisch). Mooi, nietwaar? Helaas kon ik vandaag niet terecht, omdat vanmorgen alle melk al opgehaald was en qua agenda kon ik zaterdag pas weer terecht. Ik wilde vandaag graag fenegriek maken dus besloten om dan maar melk uit de supermarkt te halen. De goedkoopste volle melk gekocht. Ik had de verwachting dat ik hier minder wrongel van zou krijgen dus maar een paar liter meer gekocht. Waar heb je het over voor €0,65 per liter. 8 Liter gekocht en nog een extra halve liter uit de koelkast toegevoegd, omdat ik de stremtemperatuur te nog hoog had. Tot mijn verrassing was er toch veel wrongel en was mijn vorm voor 600 gram veel te klein. Gelukkig had ik net een 1,2 kg. vorm goudse kaas bij cheesemouldshop gekocht. Zelfs deze moest ik proppen en proppen om alle wrongel er in kwijt te kunnen. Net het kaasje even gewogen toen ik deze moest omdraaien in de vorm: 1350 gram! Ik had de vorige keer van zo'n 11 liter en daar ongeveer net zoveel wrongel van als nu van 8,5 liter. Wat zal het verschil gemaakt hebben? Wat ik anders gedaan heb is: dus andere melk, calciumcarbonaat toegevoegd, nu een stremtemperatuur van 33 gr. ipv 29 gr. en spoeltemperaturen van 35 resp. 37 graden.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Tja, dat weet ik ook zo niet. Zoveel (nog niet flink geperste en nog niet gedroogde) kaas haal ik ook wel uit dik 8 liter melk. Van die 11 liter had je dan wel weinig wrongel, dat kan misschien komen door een minder goede stremming? Dat je met het wegscheppen van de wei ook veel vaste stoffen weg hebt geschept (die nog heel dun waren en dus makkelijk mee gingen).

Je moet nog vaker kaasmaken wil je weten wat er wanneer nou precies anders ging. Met veel soorten melk, vele temperaturen, en alles goed noteren. En veel proeven. Wat een straf

Aan de kaasmakers die naar een moestuinforumdag willen komen: zorg je dat je ver van te voren kaas maakt? Dan kunnen we proeven.

Daar ik maar alleen ben maak ik enkel kleine kaasjes voor eigen consumptie.

Mijn "kaasketel" is een elektrische steriliseerketel van Kochmaster, 16 liter. De kaasvorm is een kadova vorm met net voor 1,5-2,5 kg.

Vertrekkende van 15 liter rauwe melk krijg ik volgende kaasgewichten (gemiddelden) voor Gouda

na persen: 2,4 kg

na 2 weken: 2,0 kg

na 4 weken: 1,8 kg

na 6 weken: 1,7 kg

na 8 weken: opgegeten

2015-100460711450269610.jpg

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
  • 2 weeks later...

Hèhè eindelijk weer melk kunnen regelen! Morgen dus weer aan de kaas, ditmaal probeer ik er twee kleine kaasje bij te maken..deze kleintjes zijn na een week of twee heerlijk en hoeven dus niet gewaxt.

Hierbij een foto van mijn allereerste kaasje..een komijn. Smaak en zoutgehalte helemaal goed. Die gaten wijdt ik aan het slechte perswerk de eerste keer..met die pot met geld die er steeds af donderde.

8 weken oud.

2015-12-28-1051201451767849.43

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Lekker Jet! Ik ga maandag weer aan de slag, zin in! Wat voor een smaakjes ga je maken? Die gaten in je komijnekaas zouden daar door kunnen komen ja. Zeker als de smaak gewoon goed was.

Ik ben op vakantie nog bij iemand geweest die kaasjes maakt voor de verkoop, ik maak er van de week een verslagje van (geen Gouda kaas trouwens, wou ze wel nog gaan leren en doen. Veel verse kaasjes daar)

Hierbij een foto van mijn allereerste kaasje..een komijn. Smaak en zoutgehalte helemaal goed. Die gaten wijdt ik aan het slechte perswerk de eerste keer..met die pot met geld die er steeds af donderde.

Ik had die gaten ook bij mijn eerste kaasjes. Zie vorige pagina. Ws. heeft het inderdaad te maken met onvoldoende persgewicht. De wei wordt dan niet goed uit de kaas geperst.

Hier een foto van mijn fenegriekkaas. Gemaakt op 16-12 en begin deze week al aangepakt. Eigenlijk wat te vroeg, maar ja ...

Deze kaas heb ik van melk uit de supermarkt gemaakt en in een 1.2 kg vorm gedaan. Dit keer de wrongel er goed in gedrukt. Misschien heeft de grotere vorm er wat mee te maken, maar hierin geen scheuren en gaten dus. Geperst met 2 kg per kg wrongel.

fenegriek1612152a74031451825644.jpg

Met vriendelijke groet,

Wim.

Ja. Ik heb vooraf het gewicht van de vorm gewogen. Na het uitlekken weet ik hoeveel wrongel er in zit. Overigens, ik vraag me af hoe precies dat komt met het persgewicht. Ik heb nog een kaas liggen, die ik 8x per kg aan persgewicht heb gegeven. Ben benieuwd hoe deze er uit ziet.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Bij mij weegt de geperste wrongel ongeveer 2,4 kg. De eerste pers gebeurd met een totale druk van 7 kg (45 minuten) en daarna met een totale druk van 4 kg (20 uur). De persdrukken zijn overeenkomstig de aanbevelingen van C. van 't Riet, Aarlanderveen die de pers leverde.

Hallo Appelvrouw,

Volgens het Handboek Rondom Boerenkaas, hoofdstuk 12 - Persen en Rechten, uitgave van Praktijkonderzoek Rundvee, Schapen en Paarden (PR)

alsook in de uitgave "Melk Kaas Boter op de Boerderij" uitgegeven door C. van 't Riet Zuiveltechnologie BV,

brengt men bij kunstof vaten eerst een relatief zware druk aan 3 tot 4x het eigen gewicht daarna wordt de kaas gekeerd en wordt er geperst met 1 tot 2x het eigen gewicht. Bij houten vaten is het precies andersom!

De verklaring hiervoor zou zijn dat bij de moderne kunststof vaten met net de wei-afvoer veel sneller kan verlopen dan bij de traditionele houten vaten. Hierdoor wordt veel sneller een korst gevormd, wat het doel van het persen is.

Maar dan moet je dus wel beschikken over een kaasvorm met net. Lees ik zo?

Ik heb deze week een inhaalslag gemaakt, 40 liter verkaast! 1 van 650 gram met pompoen, kerrie en pompoenpitten. 1 van 650 gram met paprikapoeder en oregano. 1 van 1,4 kilo naturel.

en 1 van 440 gram met brandnetel, en een joekel van 2 kilo die ik half naturel en half komijn heb gemaakt.

Dan nog een meikaasje met Italiaanse kruiden, een camembert, en lekker wat yoghurt.