Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aarbei wortel rot of niet?

jelmerh

Recommended Posts

Ik heb een groot deel van de aardbeien verplaats naar een rek, nu kwam ik er een week later achter dat de planten niet stevig geplant waren.. dus gewoon los,

Sinds vorige week heb ik ze nieuwe aarde gegeven en lekker stevig in de grond gezet, maar de stelen zijn rood.

Komt dit door wortelrot of door het verplaatsen? ik neem aan dat dit wel weer bijtrekt toch.

Ik zit altijd wel met de vraag hoeveel water hebben ze nou nodig per dag.. hierbij nog even een foto van het rek!

i1begx.jpg

• 2 weeks later...

Maar wat valt hier nou aan te doen ?

De planten die niet verplant zijn hebben het gelukkig nog niet.. gaat wortelrot uiteindelijk vanzelf over ? En mag ik de gene met rode stelen afknippen? Of kan je ze nu beter verwijderen de plantjes ?

Als ik zie dat er kleine vruchten aankomen knip ik deze af. Dat scheelt weer energie.

Als ze nu nog wat geven...prima. Koop nieuwe planten of neem afleggers ergens van planten die zeker gezond zijn, zou ik zeggen. Heb je voor dit jaar niets meer aan, maar je begint met zo gezond mogelijke nieuwe planten opnieuw. Kies rassen met hoge resistentie tegen ziektes en maak je bakken goed schoon, zodat de kans dat je ziektes of aantastingen doorgeeft nihil is.

Je kunt nu nog proberen er nog wat oogst van af te halen....temeer omdat de diagnose niet heel duidelijk lijkt te zijn, geef evt. wat kaliumrijke mest, vertroetel ze...misschien knappen ze nog even op. Maar voor de rest denk ik: snel opruimen daarna en niet blijven pruttelen met sukkelaars.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.