appelvrouw Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Vorig jaar heb ik van (Jizka?) rankspinazie gekregen die nu goed aan de groei is. Graag hoor ik van wie deze groente ook eet, hoe de verzorging is, en wat je wanneer eet. Dank! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Is dat geen Nieuw-Zeelandse spinazie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 29, 2015 Author Share Posted May 29, 2015 Nee GL dit is echt rankspinazie..vorig jaar gezet. Het lijkt zo een beetje op NZS omdat je denkt dat het een rozetje is met uitlopers maar dit zijn allemaal aparte ranken die uit de grond komen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Na hierover gelezen te hebben in een permacultuur boek, heb ik ook de Rankspinazie of Hablitzia Tamnoides gezet. Is mijn eerste jaar dus ook geen ervaring. Mijn zaden (van Vreeken) zijn nu nog maar een 5 cm hoog en hebben eerst 3 weken in de ijskast gestaan waar ze in ontkiemt zijn. Wordt naar het schijnt veel geteeld in Zweden. Meerderjarig en overleefd met gemak onze winters. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 29, 2015 Author Share Posted May 29, 2015 En staat er in je boek niet wanneer je oogst Simon? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Heb het even opgezocht (Boek is in het Engels):Oogst: Nieuwe scheuten komen vroeg in de lente tevoorschijn en zodra er genoeg groei in de plant zit, kan men bladeren en stengels oogsten. Je kunt het over de grond laten kruipen maar indien je er iets bijzet in de hoogte, klimt het tot ongeveer 3 meter hoog. Wordt gebruikt zoals spinazie, enkele minuten stomen.Belangrijk is goed doorlaatbare grond met een voorkeur voor lichte schaduw. Is redelijk tolerant tegen droogtes aangezien het diep wortelt. Hardiness zone 4.Planten maken niet veel zaden aan (koude periode nodig voor te kiemen) maar kan ook gedeeld worden in de winter of door neerlegging van stengels gebeuren. Verder in het boek wordt het nog vermeld bij groenten die in halfschaduw kunnen groeien (tot maximaal 50% van de dag in de schaduw kunnen staan) en raadt men aan om meerdere te zetten en van elk het bovenste gedeelte te nemen zodat de planten gemakkelijk verder kunnen groeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 29, 2015 Author Share Posted May 29, 2015 Dank je wel Simon dat is de informatie die ik zocht! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cees Tabak Posted May 3, 2018 Share Posted May 3, 2018 Zo schopje op dit onderwerp. Ze gaan bij mij binnenkort de grond in. Dat wil zeggen: in een pot wegens plaatsgebrek ;-(Iemand enig idee hoeverre dit gewas gevoelig is voor verplaatsing, als ik in de herfst de plant een vaste plek ga geven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 3, 2018 Author Share Posted May 3, 2018 Een week of drie geleden al uitgelopen verplaatst..met flinke kluit dat wel. Geen centje pijn, groeit rustig verder. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cees Tabak Posted May 3, 2018 Share Posted May 3, 2018 Toppie Appelvrouw, alweer fijn geholpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted May 3, 2018 Share Posted May 3, 2018 Is dit hetzelfde als Kaukasische spinazie? Zo ziet het er wel uit op het eerste gezicht. Heerlijke plant trouwens. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cees Tabak Posted May 5, 2018 Share Posted May 5, 2018 Zeggen ze...wordt ook wel Zweedse spinazie genoemd...Wat vindt je het lekkerst? De jonge scheuten of de bladeren?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted May 5, 2018 Share Posted May 5, 2018 De bladeren zijn lekker, maar de scheuten ook (lekker om te grillen). Elk op hun eigen manier. Eigenlijk kan je gewoon allebei proberen, de plant maakt heel snel nieuwe scheuten aan. Dus als je de eerste paar scheuten op eet, kan je je daarna de zomer te goed doen aan de jonge bladeren (rauw) of de wat grotere bladeren (roerbakken). De bloemen schijn je ook te kunnen eten, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 Vertel na het nuttigen van de bladeren etc wat je bevindingen zijn.....ben benieuwd of hij net als NZ spinazie smaakt?...want dan ga ik hem volgend seizoen ook zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted May 8, 2018 Share Posted May 8, 2018 Ik heb vorig jaar ook 6 plantjes gezet en ze zijn ondanks de slakkenplaag goed het jaar doorgekomen. De knaagdieren zijn er ook vanaf gebleven. Dit jaar staan ze er heel mooi bij. Ik moet er dit jaar nog wat van gaan oogsten, want ik wilde ze niet te snel beschadigen. Ik denk wel dat we de groenten meer gaan zetten. Bij ons staan ze in de halfschaduw, maar nooit echt in de zon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ikbeginbijmezelf Posted May 8, 2020 Share Posted May 8, 2020 Even omhoog voor de hablitzia. Ik heb ze zelf gezaaid, 3 jaar geleden. Nu heb ik (eindelijk) een paar redelijk formaat planten, die mooi naar het klimrek gaan en daar verder groeien. Ik vind het alleen lastig om te bepalen wanneer te oogsten en hoe (los blad plukken of stengels afknippen bij de grond). Want als ik zeg maar voor juli zou oogsten, en ik wil er een fatsoenlijke maaltijd van maken (5 personen), dan is de plant weer helemaal terug bij af als ik de stengels afknip. En loopt dan uiteraard wel weer uit voor nog een tweede oogst, maar dat was het dan ook wel. Is dat hoe het "hoort", of is er een andere manier om er meer uit te halen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts