Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Extra bestuiver op appelboom plaatsen

AshaiRey

Recommended Posts

Advies gevraagd.

Ik heb een Rosette appel boom die goed bloeit maar geen vruchtzetting heeft. Ik heb een Benoni en een Granny Smith in de buurt staan maar die schijnen geen goede bestuiver te zijn voor de Rosette. Ik heb te horen gekregen dat een James Grieve een betere bestuiver is hiervoor. Aangezien ik voldoende appelbomen in de tuin heb zie ik het niet zo zitten om nog een extra boom erbij te plaatsen. Liever zou ik een James Grieve bij willen zetten op de Rosette of op een van de overige appelbomen. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Al het materiaal wat ik lees gaat over een onderstam en jong materiaal. Wat ik wil bereiken is een extra tak erbij aan een bestaande boom alleen voor de bestuiving. De Rosette is nu 3 jaar, de overige bomen zijn +6 jaar. Dus hoe pak ik dit aan als het al mogelijk is?

Groetjes,

Bram

Bedankt voor dit antwoord.

Wat chipbudden inhoud is mij duidelijk maar wat is de aangewezen plek om dat te doen op de bestaande boom? Op een meerjarige tak of op een tak die dit jaar is gegroeid?

Groetjes,

Bram

Eigenlijk was ik ook op een kenners-reactie op die vraag aan het wachten.

Voor een oog-ent/oculatie op de stam weet ik het wel..... Maar voor een extra groeipunt in het gestel van de boom.....?

Laat ik je vraag anders zeggen: Als je in de kroon van je boom meerdere soorten wilt enten/oculeren...waar doe je dat dan het beste?

(Ik weet dat er op het forum mensen zijn, die dit al met succes gedaan hebben....)

Als ik - zonder een advies - zelf zou moeten kiezen zou ik voor een al wat verhoute plek kiezen, dus een meerjarige tak. Gewoon omdat dat het meeste lijkt op een stammetje.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik ben gelukkig dus niet de enige die deze vraag heeft.

Als ik - zonder een advies - zelf zou moeten kiezen zou ik voor een al wat verhoute plek kiezen, dus een meerjarige tak. Gewoon omdat dat het meeste lijkt op een stammetje

Dan zou mijn redenering juist zijn om het oog/chip op een tak te zetten die dit jaar gegroeid is omdat het oog/chip van een soortegelijke tak wordt genomen.

Wie kan er iets zinnigs over zeggen?

Groetjes,

Bram