Jump to content

Het zaai-aardbeien draadje

henkg
 Share

Recommended Posts

Bij mij staan ze ongeveer van 11 tot 19 uur in de zon. Ze staan onder de bessenstruikjes, daardoor krijgen ze aan begin van de middag nog geen volle zon. Maar het gaat wel goed.

Edit: moet zijn 11 tot 18 uur. Sorry

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Bij mij is welgeteld 1 plantje opgekomen en nu van iniminikabauterformaat! Er zitten blaadjes aan die toch echt aardbeiblaadjes zijn, maar nog geen cm groot in doorsnee. Ik vind hem te teer om buiten neer te zetten en ben benieuwd hoe dit kleintje zich gaat ontwikkelen.

Even een vraagje:

Ik heb zaaitjes gezaaid van de aardbei. Inmiddels heb al een 2 weken hele kleine (2 ieniminni) blaadjes. Hoelang duurd het voordat blad nummer 3 en 4 komen? Het lijkt een beetje stil te staan.

Blad nummer 3 en 4 verschijnen vanaf nu na precies zeven dagen, 3 uur en 17 minuten

In dit draadje wordt meerdere malen genoemd dat het wel even kan duren. Een tijdelijke groeistilstand na kiemen wordt meer (altijd?) ervaren. Vochtig houden, niet te nat, niet te droog, is het enige dat je kunt doen. Gewoon afwachten dus.

1120183653         2022_teeltlijst (.xlsx)

• 3 weeks later...

Baron von Solemacher, van het Action kweekpakketje (Goodlife kweekset 0,89), op 2 april gezaaid (eigenlijk te laat).

En nu, precies 3 maanden later, de eerste bloemstengeltjes:

abaron71551341220824.jpg

Teelt: Buiten, in gewone bloembak, 2/3 potgrond, 1/3 coco peat, halfschaduw.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
  • 2 weeks later...

Hoe ben ik te werk gegaan? Ik heb ze gezaaid in die potjes van de Action (met dat cocopeat spul), daarna heb ik ze in die bakjes gezet waar ze nu instaan (denk na een maand of zo). In die bakjes zit potgrond vermengd met een klein beetje cocopeat en dat was het. Beetje water geven als het nodig is, verder niks aan gedaan.... Misschien dat ik ze inmiddels wel beetje voeding kan gaan geven, voeding uit de potgrond is zo langzamerhand wel op denk ik...

Dat was het!

De mijne blijven nog steeds zo mini! Heb ze in mei gezaaid ofzo...

Om een idee te krijgen hoe kort of hoe lang het kan duren, mijn Action aardbeitjes:

2 april: Gezaaid

11 mei: imgupload/uploads/img1710k86501336719376.JPG

1 juni: imgupload/uploads/img1864k45141338569563.JPG

14 juni: imgupload/uploads/baron65641339688650.jpg

2 juli: imgupload/uploads/abaron71551341220824.jpg

(Expres alleen links -gekopieerd uit mijn blog-,en geen embedded foto’s, anders wordt de reply zo lang)

Tuinaarde uit een zak? Of aarde uit de tuin? (het ziet er uit als dat spul uit een zak). Dan zou ik ze er meteen uithalen (voorzichtig met een lepel) en ze in potgrond zetten. Tuinaarde is voor in de tuin, om op te hogen of aan te vullen bijv. Niet om in potten te stoppen en er zulke jonge plantjes in te zetten. Het is te bemest, te grof.