Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Groentezaden kopen; timingsvraagje

Raquette

Recommended Posts

Hoi! In september ga ik een border in mijn tuin 'verbouwen' en daar wat Cavolo Nero en Red Russian planten, die ik in juli voorzaai. Cavolo Nero heb ik, Red Russian niet.

Nu is mijn vraag: zal ik, als ik in juli online bestel, ook al een hele zwik ander spul bestellen dat ik pas vanaf jan/feb ga gebruiken (ivm verzendkosten)? Of is dat niet handig omdat het zaad dan eigenlijk een vol jaar ouder is? Hoe doen jullie dit qua planning en (bulk-)bestellingen?

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Ik ben pas sinds vorig jaar bezig met moestuinieren dus durf niet al te veel erover te zeggen.

Wat ik wel weet is dat het per zaad/soort nogal verschilt hoe lang het kiemkrachtig blijft.

Er zijn inderdaad soorten die met een jaar moeten worden gezaaid omdat er anders bijna niks meer wil kiemen, maar ook bij zaad wat wel zou moeten kiemen komt lang niet alles op.

Zelf heb ik afgelopen december een stuk of 20 zakjes zaden gekocht met tht van 2014. er zaten heel veel bonen bij en niks kwam op. De wortels en radijs daarentegen zijn wel netjes opgekomen.

Ik geloof dat als je bij vreeken bestelt dat de zaden kiemkrachtig zijn voor het volgend jaar maar dat kon ook zijn bij nabestellingen.

Dus misschien een idee om te kijken wat wel langer meegaat om dat al te bestellen en wat minder lang meegaat misschien toch maar pas volgend jaar?

Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn?

Als je iets snel wil hebben, is Vreeken niet het beste adres. De kiemkracht per soort verschilt nogal, hoe dat is bij de door jou gewenste soorten weet ik niet, dat zou ik even uitzoeken voordat je de zaden bestelt.

Dank jullie wel! Ik denk dat ik dan toch maar de hogere verzendkosten aanvaard en gespreid bestel zodat ik optimale kiemingskansen heb:).

Michael-art, vervelend is dat, hè? Ik heb ook weleens het omgekeerde gehad trouwens: Buzz-seedzaadjes van vijf jaar oud die stug allemaal opkwamen! Dat was in september; in maart nog een keer geprobeerd en toen gebeurde er niets meer. Maar een van die winterpepers heb ik overgehouden, dus daar ga ik zeker weer zaad van oogsten. Grappig hoe dat allemaal werkt.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com