Jump to content
bad-karma

Tomaten (cherokee Purple)

Recommended Posts

Mijn cheroke Purple's. Die heb ik voor t eerst dit jaar, groeien nogal eigenaardig en wild.

Ik zie niet meer wat nu een dief is, wat de hoofdtak is, en wat de zijtakken. Alles lijkt in elkaar vergroeid, t woekert als een gek.

Moet ik dit zo laten, of moet ik iets wegsnoeien??? Ik zie ook grote gele bloemen uit de top komen. Zien er anders uit dan de bloemen waar de tomaten uit komen.

Bij mn sungold en tigerella tomaten is t allemaal wat overzichtelijker. Het zal wel aan de soort liggen.

Heeft iemand tips?

DSCF2302_zps48t64onn.jpg

DSCF2306_zpsl7jdcfag.jpg

DSCF2308_zpswjjsvp0g.jpg

DSCF2309_zpszrhpwcch.jpg

Ik ken het soort niet maar die gele bloemen zijn gewoon de bloemen waar later de tomaten uit verschijnen mits deze goed bestoven worden.

In het verleden had ik ook een tomaten soort wat meer een struikvorm bleef en niet duidelijk met een kop omhoog wilde groeide. Je kan het zo laten en als de plant alsnog een duidelijke kop/dief laat zien deze verder omhoog leiden langs een touw en de zijtakken snoeien.

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Ik begrijp volkomen wat je zegt. Vorig jaar voor de eerste keer een Cherokee Purple geplant en heb bij het snoeien en dieven per ongeluk meteen de top eraf geknipt. Het was pas als de plant niet meer groeide dat ik dat doorhad. Ik heb ze dit jaar opnieuw gezet (zelf gezaaid deze keer), met 6 planten tegelijk en me voorgenomen uiterst voorzichtig te zijn nu. Maar het is toch een eigenaardige plant. Ik krijg er kop noch staart aan als ik ze bekijk. Zoals je zegt, groeit het zo allemaal wat door elkaar met weinig structuur of duidelijke richting. De eerste bloemen zijn meteen ook clusters van 2 of 3 bloemetjes samen. Eigenzinnige plant in vergelijking met wat ik voordien allemaal al heb gezet. Boeiend alvast. Benieuwd hoe ze zullen evolueren. 

Ik heb ze al jaren, alleen vorig jaar niet omdat ik er vanuit ging dat de zaden toch al te oud zouden zijn. Maar dit jaar alles gezaaid wat ik nog had en ze kwamen vrolijk boven ;) Tomaten maken wel eens zo'n rare grote vergroeide bloem. Die knijp ik er meestal uit, als het al een tomaat wordt dan is het er 1 met van allerlei vergroeiingen. Niet goed dus. 

Hij groeit af en toe wat vreemd ja, met een soort dikkere vertakking naar een dief, enz. Maar dat heb ik volgens mij ook wel bij andere soorten. Niet specifiek alleen bij deze soort?

Ik heb wel een tip voor je foto's: je kunt ze het beste hier op het forum uploaden. Dan staat er geen groot logo overheen zoals nu, en blijven ze ook staan als photobucket ineens raar doet en al je foto's daar weg zijn bijv. (zoals ik zelf had met Tinypic waardoor mijn oude berichten nu foto-loos zijn :( )