Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Confituur

Claudia69

Recommended Posts

Ik vind her en der wel iets over confituur op deze site maar ben benieuwd hoe jullie dat maken.

Ik kook ze meestal op de klassieke manier, die ik van mijn moeder en overgrootmoeder heb overgenomen, maar met iets minder suiker.

Voor aardbeiconfituur is dat

- 2 kg fijngesneden fruit met 1,6 kg suiker een nachtje laten staan op een koele plek,

- sap van 1 citroen en anderhalf pakje pec toevoegen (de gewone versie)

- op een zacht vuurtje de fruitbrei opwarmen tot de suiker gesmolten is

- op een hevig vuur aan de kook brengen en 5 - 10 minuten laten opkoken tot de siroop duidelijk dikt

- nog even op een lager vuur laten uitdampen als dat nodig is (even testen of de confituur geleert op een koud bordje)

- potten afvullen

Soms vervang ik een deel van de aardbeien door aalbessensap (opgekookt en pitjes weggezeefd) en voeg dan minder pectine toe omdat aalbessen dat ook bevatten.

Waarom ze het fruit in de suiker lieten staan, weet ik eigenlijk niet - het zou wel leuk zijn om te weten of dit effectief een voordeel heeft

• 1 month later...

Ik maak het bijna hetzelfde, al gebruik ik geleisuiker en geen pec.

Afhankelijk van de zoetheid van de vruchten gebruik ik 1:1, 1:2 of 1:3 geleisuiker.

Maar meestal maak ik aalbessenjam en dan gebruik ik 1:1 (omdat de aalbessen niet zo zoet zijn). En dan is het heel simpel, op elke kilo fruit 1 kilo geleersuiker meekoken en dat dan zo'n 5 minuten door laten koken en voor de rest hetzelfde. Nu ben ik nog wel wat ongeduldig en sla de geleertest te vaak over, zodat ik weleens te dunne confituur heb. Ook lekker, maar dan meer geschikt voor in de yoghurt bijvoorbeeld.